Svettlukt…

Home Forums Allmänt om gymträning Svettlukt…

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 47 total)
  • Author
    Posts
  • #1059623
    Nina Lätt wrote:
    SheeBa: Du har nog inte känt riktigt svettstank om du tycker att det är jämförbart med rakvatten. :dance:

    Well.. Det är knepigt när någon tror att en åsikt avser att vara sanningen.
    När det hela bara var mitt uttryck för min sanning.

    Tycker ff att billiga kopior av rakvatten och parfymer stinker.
    Värre än svett, faktiskt.

    Och den åsikten är sann för mej.

    #1059624
    SheeBa wrote:
    Well.. Det
    #1059625
    Nina Lätt wrote:
    Man vänjer sig vid sin egen lukt. De kanske märker att de luktar svett, men hur skall de veta att det är så illa att andra mår dåligt av det. Man har dessutom olika bra luktsinne, så det kan ju vara en faktor.

    Menade alltså att jag inte kan tro att inte personalen har märkt det. Tror säkert att personen själv inte märker nåt.

    #1059626
    Linda G wrote:
    Menade alltså att jag inte kan tro att inte personalen har märkt det. Tror säkert att personen själv inte märker nåt.

    :) Då är jag med.

    #1059627

    Så länge dom sköter sin hygien för och efter så kan inte folk hjälpa om deras svett är ovanligt fränt i sin lukt, tänk om nån går fram till en stackare som precis kommit över sitt svett komplex efter massa år i skolan där stackarn blev mobbad i omklädningrummet så kommer nån å säger till vederbörande: -”Stick, du stinker”. på ett gym svettas man står man inte ut med svettlukt håll er borta. Skulle dessa ”stink-bomber” inte dusha eller så, ja då kan man ju smyga dit en kommentar.

    #1059628
    Nina Lätt wrote:
    Denna ”någon” är i alla fall inte jag, för jag har inte skrivit något om sanning eller osanning. Jag tror dig när du skriver att du tycker det, men för mig är det jättekonstigt. Jag har jag inget speciellt bra luktsinne, så jag har aldrig ens noterat att någon har luktat för mycket rakvatten. (Och jag kan absolut inte skilja på äkta vara och dålig kopia.) Det är trevligt när karlar använder lite doftgott, tycker jag. :D Lukter jag besväras av är mer ”klassiskt äckliga” typ urin, avföring, svett och så vidare.

    Men Nina. Nu tror jag att du missförstår.
    Jag skrev aldrig om någon ’osanning’ ?
    Jag belyste bara skillnaden på sanning kontra sanningEN.
    En stor skillnad..

    Du säger att du tror mig när jag berättar det
    – och det är precis det jag menar: För MEJ är det sant.
    Alltså EN sanning för MEJ.Men eftersom det inte är en grundlag som alla lyder under, så är det inte sanningEN.

    I teorin så skall svett inte lukta på ren hud.Så jag har inga problem med svett som uppstår vid hårt arbete.
    Och självklart har jag erfarenhet av ’riktigt’ svett:Eller tror du att jag tränar på ett ’låtsasgym’,med ’låtsasträning’ och ’låtsassvett’?
    (Vore det möjligt med ’låtsasmuskler’ på det, så har jag nog ett vinnande affärskoncept .. )
    :D

    Vad som dock stinker är den svett som människor -oftast med en osund livsstil – kan utsöndra vid stress.Och ja, jag är nog väldigt känslig på dofter.
    Det utsöndras olika hormoner vid olika aktiviteter,och jag känner mej oftas mera hemma bland människor som inte maskerar sina naturliga dofter.
    Faktum är att de män som jag minns,har oftast haft en distinkt ’arom’ på sin hud.
    Och nu utgår jag från att alla förstår att jag inte menar svett.

    Och ’Bäckis’: Jag vet.
    Men problemet var att det var inte MIN tröja som stank.Och hur gärna jag än ville att den mannen skulle få sin tröja fräsch igen, så går gränsen vid att ta hem den och tvätta den åt honom..

    :up:

    #1059629
    SheeBa wrote:
    Men Nina. Nu tror jag att du missförstår.
    Jag skrev aldrig om någon ’osanning’ ?
    Jag belyste bara skillnaden på sanning kontra sanningEN.
    En stor skillnad..

    Du säger att du tror mig när jag berättar det
    – och det är precis det jag menar: För MEJ är det sant.
    Alltså EN sanning för MEJ.Men eftersom det inte är en grundlag som alla lyder under, så är det inte sanningEN.

    I teorin så skall svett inte lukta på ren hud.Så jag har inga problem med svett som uppstår vid hårt arbete.
    Och självklart har jag erfarenhet av ’riktigt’ svett:Eller tror du att jag tränar på ett ’låtsasgym’,med ’låtsasträning’ och ’låtsassvett’?
    (Vore det möjligt med ’låtsasmuskler’ på det, så har jag nog ett vinnande affärskoncept .. )
    :D

    Vad som dock stinker är den svett som människor -oftast med en osund livsstil – kan utsöndra vid stress.Och ja, jag är nog väldigt känslig på dofter.
    Det utsöndras olika hormoner vid olika aktiviteter,och jag känner mej oftas mera hemma bland människor som inte maskerar sina naturliga dofter.
    Faktum är att de män som jag minns,har oftast haft en distinkt ’arom’ på sin hud.

    Närå, förstår vad du menar, och jag förstod tidigare också. Du beskriver din subjektiva upplevelse av något och jag beskriver min. Jag bara retades lite när jag skrev att du nog inte hade luktat på riktigt svettstank. ;) Det var inte meningen att provocera dig (så mycket). :D Jag tror på din teori om att det ofta är den osunda livsstilen som stinker igenom, och kanske i kombination med att många använder träningskläder som bara tål 40 graders tvätt. Dessutom lär ju ett högt proteinintag kunna göra att vissa luktar amoniak. Jag har inte noterat det på någon själv, men det låter ju inte allt för lyckat.

    Lupo: Det är bättre att man pratar med personalen, tycker jag. Tycker du själv att det är en tjänst att en person inte får veta att han/hon stinker? Om det är så pass illa att människor flyttar sig till andra delen av lokalen så tycker jag att personen förtjänar att få veta.

    #1059630

    [QUOTE=Nina L

    #1059631
    Nina Lätt wrote:
    Hade jag haft återkommande problem med någon som stank så mycket att det störde min träning så hade jag sagt till personalen. Det är ju lika bra att personen får veta det.

    I ett läge ”modell värre” hade jag nog sagt något rakt ut i stil med:
    ”Jag ska vara ärlig även om det kan vara trist att höra, men om du vill ha passning borde du tänka över hur du sköter din hygien när du är på gymmet”

    Man gör ju personen en tjänst, även om det ofta tar emot att vara så rak.

    #1059632

    sen har vi snubbarna som svettas och exemeplvis kör skivstångscurl i ställning.. MED LINNE! Man tror fan fejklädret ska frätas bort, men då kan man iof säga till, för det är ju en skyldighet att ha en handduk eller liknande med sig om man svettas mycket..

    #1059633

    Jag bytte mer eller mindre gym pga att den gamla lokalen var så liten att det var omöjligt att komma undan eventuella luftförpestare. Det som är bra med det nya stället (SATS) är också att det är så många tjejer som tränar där, hade man fått träna ihop med bara tjejer hade problemet inte ens existerat:)

    Jag vet inte om jag är överkänslig, men just när man ska lyfta tungt också så andas man ju rejält och då störs åtminstone jag sjukt mycket.

    #1059634

    men va fan, tränar man hårt svettas man, ingen idé att diskrimenera folk för att en del svettas mer än andra

    #1059635
    stefanh wrote:
    men va fan, tränar man hårt svettas man, ingen idé att diskrimenera folk för att en del svettas mer än andra

    Nää men ren svett luktar inte…;)

    #1059636
    Bäckis wrote:
    Nää men ren svett luktar inte…;)

    Precis.

    Det som gör det vidrigt med svettlukt är att det inte är svettet som luktar utan bakterier som lever i varma hålor som armhålor, ljumskar etc.

    Håller du en god hygien kan du gymma 1h utan minsta odör.

    #1059637
    cheesian wrote:
    Precis.

    Det som gör det vidrigt med svettlukt är att det inte är svettet som luktar utan bakterier som lever i varma hålor som armhålor, ljumskar etc.

    Håller du en god hygien kan du gymma 1h utan minsta odör.

    Kan inte annat än att hålla med..
    :whistle:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.