Home › Forums › Allmänt om gymträning › Synpunkter på mitt träningsupplägg.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 januari, 2010 at 20:53 #59115Anonym anvandareMember27 januari, 2010 at 20:53 #346759Anonym anvandareMember
Hej. Jag är en 21årig kille som jobbar som elektriker på vardagarna.
Så här ser mitt träningsupplägg ut idag:
Söndag: ben, underarmar / mage.
Måndag: bröst, triceps.
Tisdag: Vilodag.
Onsdag: rygg, biceps.
Torsdag: axlar, mage.Mitt mål just nu är att lägga på mig lite mer muskler.
Vad tycker ni. Ska jag ändra/lägga till, ta bort, något.
TPF // KJ
27 januari, 2010 at 20:58 #346760Anonym anvandareMemberJag skrev detta i en annan tråd, det är min syn på saken.
[http://forum.body.se/showpost.php?p=909632&postcount=12]
Enligt mig bör du ha en progression i programmet, dvs att du ökar vikterna för varje vecka och försöker få till en bra styrkeutveckling.
27 januari, 2010 at 21:57 #346761Anonym anvandareMemberJa precis som anders säger så håller jag med om att progretison är viktigt att fån vecka till vecka öka på något sett tex genom att köra fler reps på samma vikt som förra veckan eller att höja vikten eller att köra ett extra set.
27 januari, 2010 at 22:26 #346762Anonym anvandareMemberKrille Johansson wrote:Hej. Jag är en 21årig kille som jobbar som elektriker på vardagarna.Så här ser mitt träningsupplägg ut idag:
Söndag: ben, underarmar / mage.
Måndag: bröst, triceps.
Tisdag: Vilodag.
Onsdag: rygg, biceps.
Torsdag: axlar, mage.Mitt mål just nu är att lägga på mig lite mer muskler.
Vad tycker ni. Ska jag ändra/lägga till, ta bort, något.
TPF // KJ
Ser att du har vilodag på tisdagar, men vad händer med fredagar och lördagar?
Är du relativt ny på gymmet så lär du öka så länge du tränar hårt hur du än bollar om med träningsupplägget med ett 4 split (läs inte detta som länge, de som spenderar allt för lång tid på gymmet är de som är sällskapssjuka eller träningsnarkomaner, varken eller brukar bli några Mr Olympia), äter mycket och inte slarvar med sömnen.
Sist men inte minst, om du super skippa skiten totalt fram till sommaren.
27 januari, 2010 at 23:01 #346763Anonym anvandareMemberJag har tränat i 4,5 år.
Men sen ett halvår tillbaka började jag ta det ännu mera seriöst.Varför jag inte tränar på fre o lör är väl för att jag känner för vila då, och har ett rätt så speccat schema dem dagarna.
Kan hända att jag hinner med ett cardio pass eller så.Men om jag kör en 4-split innebär det då, 2-1-2-1-2-1-2-1-2-osv…… ?
27 januari, 2010 at 23:03 #346764Anonym anvandareMemberDanne.v wrote:Ja precis som anders säger så håller jag med om att progretison är viktigt att fån vecka till vecka öka på något sett tex genom att köra fler reps på samma vikt som förra veckan eller att höja vikten eller att köra ett extra set.Hur länge ska jag hålla på o öka?
Tills jag inte orkar mer ellerSka jag gå tillbaka och börjar öka igen då.
27 januari, 2010 at 23:04 #346765Anonym anvandareMemberTack för svaren.
28 januari, 2010 at 09:35 #346766Anonym anvandareMemberKrille Johansson wrote:Hur länge ska jag hålla på o öka?
Tills jag inte orkar mer ellerSka jag gå tillbaka och börjar öka igen då.
Du kan tex göra såhär
Vecka 1 gör 12-15 repetitioner
vecka 2 gör 8 repetitioner
vecka 3 gör ett extra set per övning
vecka 4 gör fler repetitioner på samma vikt som förra veckan
vecka 5 gör 4-6 repetitioner med 3 set
vecka 6 vila 15 sekunder mindre mellan varje set
vecka 7 börja omdet fins flera olika sätt att variera sig och träna progresivt men själv brukar jag göra ungefär sådär så du kan ju prova om du vill.
28 januari, 2010 at 10:56 #346767Anonym anvandareMemberDanne.v wrote:Du kan tex göra såhärVecka 1 gör 12-15 repetitioner
vecka 2 gör 8 repetitioner
vecka 3 gör ett extra set per övning
vecka 4 gör fler repetitioner på samma vikt som förra veckan
vecka 5 gör 4-6 repetitioner med 3 set
vecka 6 vila 15 sekunder mindre mellan varje set
vecka 7 börja omdet fins flera olika sätt att variera sig och träna progresivt men själv brukar jag göra ungefär sådär så du kan ju prova om du vill.
Då blir det ju ingen progression? Om du ska hålla på och variera övningar och reps fram och tillbaka blir det ju ingen ordning. Använd dig av samma övningar i 8 veckor, börja med 8 reppare första 4 veckorna och öka vikterna med t.ex. 2,5kg/vecka därefter kör du 5 reppare i 4 veckor och använder dig fortfarande av 2,5kg ökningar i veckan. Därefter börjar du om cykeln med lite andra övningar och kan starta på högre vikter.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.