Home › Forums › Allmänt om gymträning › Synpunkter på träningsschema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 oktober, 2011 at 00:01 #58622Anonym anvandareMember4 oktober, 2011 at 00:01 #333606Anonym anvandareMember
Tjena!
Har nu gymmat till och från lite i sådär ett år och tänkte börja på heltid nu så att säga. Så skulle gärna vilja få några synpunkter på mitt schema om hur jag kan förbättra det!Måndag: Triceps & bröst
Tisdag: Vila
Onsdag: Biceps & rygg
Torsdag: Axlar, traps & mage
Fredag: Vila
Lördag: Ben & vader
Söndag: VilaTack på förhand!
4 oktober, 2011 at 00:38 #333607Anonym anvandareMemberTräna bröst innan triceps och rygg innan biceps. Annars ser det bra ut om du tycker 1 gång i veckan per muskelgrupp funkar bra för dig. Detta är ju dock bara hur du splittar upp muskelgrupperna och säger inte så värst mkt om din träning i helhet.
4 oktober, 2011 at 09:17 #333608Anonym anvandareMemberokej!
Men hur skulle jag kunna köra om jag vill träna muskelgrupperna mera i veckan?
kör oftast tre övningar på varje muskelgrupp då är det 3×10 ska jag ta fler övningar än så?4 oktober, 2011 at 15:05 #333609Anonym anvandareMemberVill du köra en muskelgrupp flera gånger i veckan så är det flera repetitioner (reps) och lägre vikter per träningspass som gäller.
Tänk dock på att om du vill köra flera gånger i veckan och väljer flera reps o mindre vikt, så får du mer uthålliga muskler. Om du väljer färre repetitioner med tyngre vikter och inte lika ofta i veckan så får du mer styrka.
Det här är vad jag har lärt mig, ta det inte för givet
4 oktober, 2011 at 15:07 #333610Anonym anvandareMemberrinse wrote:Träna bröst innan triceps och rygg innan biceps.Någon speciell anledning till detta? Om han vill utveckla bröst mer än triceps så bör han köra triceps först, sen när tricepsen är slut så kör han bröst, så att brösten gör större delen av arbetet under bröstövningarna? Och vice versa.
4 oktober, 2011 at 15:19 #333611Anonym anvandareMemberhighclick wrote:Någon speciell anledning till detta? Om han vill utveckla bröst mer än triceps så bör han köra triceps först, sen när tricepsen är slut så kör han bröst, så att brösten gör större delen av arbetet under bröstövningarna? Och vice versa.Nej. Helt tvärtom. Är triceps trött när han ska köra pressar för bröst så är det triceps som failar innan bröst. Alltså blir det svårt att ta ut sig i bröstmusklerna.
Sen är dina tidigare råd också helt värdelösa, så ett tips är att inte försöka lura i andra saker som inte stämmer.4 oktober, 2011 at 17:10 #333612Anonym anvandareMemberTack för tipsen!
Men åter så undrar jag hur kan lägga upp schemat så att jag kan träna muskelgrupper fler dagar i veckan utan att förstöra musklerna?
Och om det räcker med 3 övningar per muskelgrupp eller om jag ska ta fler övningar?4 oktober, 2011 at 18:02 #333613Anonym anvandareMemberhenrikl wrote:Nej. Helt tvärtom. Är triceps trött när han ska köra pressar för bröst så är det triceps som failar innan bröst. Alltså blir det svårt att ta ut sig i bröstmusklerna.
Sen är dina tidigare råd också helt värdelösa, så ett tips är att inte försöka lura i andra saker som inte stämmer.För det första, mina första tips skrev jag att han inte skulle ta för givet. Så släpp snacket om att jag ”försöker lura i folk saker som inte stämmer”.
För det andra, vad är det för fel på mina tidigare råd, har du bättre kanske? Eller kan du kanske förklara hur det annars ligger till?
Angående din teori om att triceps failar innan bröst:
Han vill ju köra samma muskelgrupp flera gånger i veckan, därav bör han inte köra väldigt hårt på musklerna. Så när han kört klart sina triceps och går över till bröst, så kommer brösten ta på sig större ”ansvar” för att utöva övningen, och tricepsen kommer inte faila.Som sagt är detta för andra gången vad jag har lärt mig, och jag har fått jävligt bra resultat.
Du påstår ju att du VET, därför skulle jag uppskatta en vetenskaplig källa, efter som att du VET…så ett tips till dig är att: Istället för att bli grinig och sur över att folk försöker ge tips, så kan du ju komma med en förklaring till varför det är fel och vad som är rätt. Din inställning är inget annat än destruktiv.
Mvh Highclick
4 oktober, 2011 at 18:15 #333614Anonym anvandareMemberKälla på att du blir snabbare trött i en muskel som redan är trött än en som är helt utvilad? Använd sunt förnuft.
4 oktober, 2011 at 18:37 #333615Anonym anvandareMemberMin teori är att om du har 2 muskelgrupper som påverkas av 1 övning. Ena är utvilad och den andra är trött.
Eftersom att kroppen anpassar sig till allt vi gör, så kommer kroppen se till så att den muskeln som är utvilad kommer att få göra större del av jobbet under övningen. Vilket i sin tur leder till att den utvilade muskeln kommer att jobba mycket mer än den som är trött.Du påstår att våran kropp är så dum, att den kommer fördela så mycket press på den trötta muskelgruppen så att den till slut failar. Det är just det som jag vill ha källa på. Eftersom att du påstår att du VET, och om man VET så ska det va bevisat.
Att en trött muskel blir tröttare snabbare än en utvilad muskel är uppenbart, frågan är: Kommer den trötta muskeln få lika mycket press som den utvilade muskeln under övningens gång?
P.S, det gör mig inget om du har rätt, för då har jag lärt mig något nytt. Skulle bara vela ha lite bevis för din teori.
4 oktober, 2011 at 19:05 #333616Anonym anvandareMemberGood point highclick, dock beror det ju mycket på hur du kör, om t.ex. biceps är trötta, så kommer du ju antagligen få sänka vikterna i diverse ryggövningar. På så sätt kanske man får med mer rygg eftersom att man inte kan fuska lika mycket, eller behöver fuska. Samma sak med bröst osv.
Beror på hur man ser på saken. Skulle nog säga att båda påståenden låter lika logiskt.
4 oktober, 2011 at 19:28 #333617Anonym anvandareMemberYaldish wrote:Good point highclick, dock beror det ju mycket på hur du kör, om t.ex. biceps är trötta, så kommer du ju antagligen få sänka vikterna i diverse ryggövningar. På så sätt kanske man får med mer rygg eftersom att man inte kan fuska lika mycket, eller behöver fuska. Samma sak med bröst osv.Beror på hur man ser på saken. Skulle nog säga att båda påståenden låter lika logiskt.
Men än om du sänker vikterna så när du närmar dig fail så är det biceps som kommer vara mest utmattad och det blir alltså den som begränsar ryggträningen.
highclick wrote:Min teori är att om du har 2 muskelgrupper som påverkas av 1 övning. Ena är utvilad och den andra är trött.
Eftersom att kroppen anpassar sig till allt vi gör, så kommer kroppen se till så att den muskeln som är utvilad kommer att få göra större del av jobbet under övningen. Vilket i sin tur leder till att den utvilade muskeln kommer att jobba mycket mer än den som är trött.Du påstår att våran kropp är så dum, att den kommer fördela så mycket press på den trötta muskelgruppen så att den till slut failar. Det är just det som jag vill ha källa på. Eftersom att du påstår att du VET, och om man VET så ska det va bevisat.
Att en trött muskel blir tröttare snabbare än en utvilad muskel är uppenbart, frågan är: Kommer den trötta muskeln få lika mycket press som den utvilade muskeln under övningens gång?
P.S, det gör mig inget om du har rätt, för då har jag lärt mig något nytt. Skulle bara vela ha lite bevis för din teori.
För att få en övning att ta på en annan muskel så måste du ju ändra tekniken i övningen. Det är inte så att kroppen kan välja vilken muskel som helst som ska jobba i en viss rörelse. Om vi säger att du har en teknik i bänkpress som involverar bröst till 50% och axlar/triceps till 25%/25% så kommer ju inte denna fördelning ändras bara för att du förutröttat triceps innan. Tvärtom, belastningen kommer begränsas efter hur trötta dina triceps är.
6 oktober, 2011 at 10:48 #333618Anonym anvandareMemberhighclick wrote:Vill du köra en muskelgrupp flera gånger i veckan så är det flera repetitioner (reps) och lägre vikter per träningspass som gäller.Detta stämmer inte riktigt. Många träningsregimer har helt andra principer. Tex 5×5 där man lyfter tungt flera gånger i veckan.
10 oktober, 2011 at 20:48 #333619Anonym anvandareMemberTips angående ben som jag lärt mig med tiden: dela framsida och baksida på två pass. Funkar bra för min del. Kompletterar framsidepasset med mage och baksidan med triceps.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.