Home › Forums › Allmänt om gymträning › Synpunkter på träningsupplägg?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 december, 2011 at 20:33 #57586Anonym anvandareMember18 december, 2011 at 20:33 #311668Anonym anvandareMember
Vet att de finns massor av liknade trådar, så ni behöver inte nämna de
Är ganska ny inom träningen och undrar om de är något som skulle vara bra att tänka på vid detta upplägg, vad skulle kunna ändras? tack på förhand!
Måndag: Ben
Onsdag: Bröst & Axlar
Fredag: Rygg & Mage
Söndag: ArmarKan även nämna mitt förra upplägg:
Måndag: Ben
Onsdag: Bröst & Triceps
Fredag: Axlar & Mage
Söndag: Rygg & Bicepsvilket skulle ni föredra?
Marklyft & Knöböj blev tätt inpå varandra förr.. Men tyckte de gick ganska bra ändå..tack för tips!18 december, 2011 at 20:36 #311669Anonym anvandareMemberdu får väl testa själva det som passar dig bäst helt enkelt
18 december, 2011 at 20:49 #311670Anonym anvandareMembermen skulle verkligen uppskatta synpunkter på upplägget!
18 december, 2011 at 20:52 #311671Anonym anvandareMemberlilltrollet wrote:men skulle verkligen uppskatta synpunkter på upplägget!min vanliga synpunkt är ju att det är för låg frekvens, du tränar muskelgrupperna för sällan. Varför kör man en muskelgrupp i veckan när en muskel återhämtar sig på ca 48-72h?
18 december, 2011 at 21:21 #311672Anonym anvandareMemberDärför jag delade upp de som jag gjort, t.ex biceps får träning både i rygg & armpasset…likaså tricpes med bröst..räcker inte de?
tips på en annan 4-split?19 december, 2011 at 06:18 #311673Anonym anvandareMemberlilltrollet wrote:Därför jag delade upp de som jag gjort, t.ex biceps får träning både i rygg & armpasset…likaså tricpes med bröst..räcker inte de?
tips på en annan 4-split?jo men det är ju bara armarna
måste det vara en 4-split, varför inte ett rullande schema? Sedan ska du inte lyssna alltför mycket på mig heller ,jag är kanske den enda som orkar svara alla som postar sina träningsscheman…
vad för typ av synpunkter önskar du? Du säger ju inte ett dugg om hur själva passen ser ut osv.
19 december, 2011 at 09:27 #311674Anonym anvandareMembermysglenn wrote:jo men det är ju bara armarnamåste det vara en 4-split, varför inte ett rullande schema? Sedan ska du inte lyssna alltför mycket på mig heller ,jag är kanske den enda som orkar svara alla som postar sina träningsscheman…
vad för typ av synpunkter önskar du? Du säger ju inte ett dugg om hur själva passen ser ut osv.
lilltrollet kanske vill veta varför man ska köra rullande schema ofta, isf bryta ner muskeln helt (längre pass med fler set och reps) en gång i veckan?
19 december, 2011 at 11:33 #311675Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:lilltrollet kanske vill veta varför man ska köra rullande schema ofta, isf bryta ner muskeln helt (längre pass med fler set och reps) en gång i veckan?skrev ju redan ”Varför kör man en muskelgrupp i veckan när en muskel återhämtar sig på ca 48-72h? ”
19 december, 2011 at 12:40 #311676Anonym anvandareMembermysglenn wrote:skrev ju redan ”Varför kör man en muskelgrupp i veckan när en muskel återhämtar sig på ca 48-72h? ”ja, förlåt. Gäller den där vilotiden även om man kör till failure eller väldigt nära failure?
Tidigare har jag kört väldigt nära failure (alla set) och därför behövt längre vila mellan passen (jag körde varje set till att jag inte orkade en till). Jag var ofta trött dagen efter träning. Jag har alltid levt i tron om att jag behöver ta i som f-n för att växa/öka maximalt (enl. fystränaren i hockeyn). När man gör så, är otroligt viktigt att äta och vila rätt och få i sig allt man behöver (t ex vitaminer och mineraler) för att inte bli sjuk. Efter några veckor är det vila och då återhämtar sig kroppen (med en ev. förkylning som följd av för hår träning/belastning och ätit dåligt), sedan på’t igen.
Nu har jag ett helt nytt upplägg (schema, antal pass/vecka, set och reps) och undrar så klart om jag kommer att växa mer genom att inte ta ut mig lika mycket som tidigare under själva passet men träna samma muskelgrupp oftare. Det får vi se med tiden.
lilltrollet: [https://www.body.se/artiklar/traning/20100923/max-ot-flipp-eller-flopp/?page=2 kolla här om failure (verkar inte helt bra)]
Efter att läst ett antal trådar och lyssnat på bla. mysglenn har jag fått bättre förståelsen för basövningarnas vikt och självklara plats i schemat (utan ”disco”).
mysglenn, om man kör mycket ”disco”, visst är det så att det är de primära muskelgrupperna som behöver ~48h vila innan nästa pass. Bara för att man kör ett tungt axelpass ena passet, betyder det inte att jag kan inte kan köra trickepass dagen efter?
I bas-övningsfallet, t ex kan man köra rygg (chins och stångrodd) utan att köra specifikt bicke-övning det passet. Nästa pass kör man bänkpress och då har tricken fått allt den behöver?
Då kan man fläska på ryggen varannan/var tredje pass och bänkpress lika så. Sedan har man benpass och då har ryggen vilat klart så då är det bara att panga på den igen. skitbra.
lilltrollet:
Kolla över utbudet av basövningarna så ska du se att du kan hitta övningar som tränar kroppen effektivare. Jag tycker att ditt första program verkar bra, tar du bort ”armpasset”, krymper ihop dagarna mellan passen och lägger in vila en träningsfri dag så kan du starta om schemat igen och på så sätt kunna träna ryggen 2 ggr/vecka… isf 1.Sedan ska man veta att de inre organen tränar varje pass.
19 december, 2011 at 16:26 #311677Anonym anvandareMembertack för dessa seriösa svar!
Men ett problem är att jag är väldigt hockeyintresserad, och att matcherna spelas oftast, tisdag, torsdag & lördag..(de vill säga, mina vilodagar) tränar de andra dagarna..fullt upp…
men tack för förslagen, ska fundera lite på hur jag kan göra upplägget för att träna t.ex ben å rygg oftare! :up:19 december, 2011 at 16:31 #311678Anonym anvandareMemberdu skulle nämnt att du tränar och spelar hockey innan..
19 december, 2011 at 16:52 #311679Anonym anvandareMembernejnej, spelar inte hockey..är bara intresserad och följer matcherna live och på tv!
så jag gör upplägget efter lediga dagar..19 december, 2011 at 17:00 #311680Anonym anvandareMemberlilltrollet wrote:nejnej, spelar inte hockey..är bara intresserad och följer matcherna live och på tv!
så jag gör upplägget efter lediga dagar..jaha okej, men har du långt till gymmet? Att träna tar ju 30min
19 december, 2011 at 17:13 #311681Anonym anvandareMembernää, bara ca 2 mil.. Kanske börjar lägga till korta, effektiva pass innan hockeyn. Men brukar vara så satans trångt på gymmet vid den tiden (innan hockeyn och efter middagen) Aja borde gå lösa..
får helt enkelt fundera ut nått bra upplägg som passar mig..tack för dina svar glenn!
Föresten Lördagen borde gå träna bra utan att behöva stressa! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.