Träna ben 2 ggr i veckan?

Home Forums Allmänt om gymträning Träna ben 2 ggr i veckan?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Tjena,

Jag körde tidigare på ett upplägg då jag körde hela överkroppen (bröst, armar, rygg, mage) 3 ggr i veckan och ben 2 ggr i veckan. Dock la jag alltid dessa pass mellan varandra i ordning. Körde exempelvis aldrig 2 benpass 2 dagar i rad.

Har de senaste 2 åren kört annat upplägg med bröst, rygg axlar, ben mage på olika dagar. Kommer dock ihåg att jag fick mkt bra resultat när jag körde hela överkroppen en dag samt benen annan dag.

Hur ser ni på att köra samma muskelgrupp 2ggr i veckan, kanske tom 3 förutsatt att jag har minst en vilodag mellan passen?

alla synpunkter välkomnas,

db

Varför skulle man vilja köra 2 benpass i veckan?? (Förutsatt att det är styrketräningspass vi pratar om och inte en träning där ben är inkluderade typ grupppass)

Det stjälper väl med än det hjälper?

Shrimpy wrote:
    Varför skulle man vilja köra 2 benpass i veckan?? (Förutsatt att det är styrketräningspass vi pratar om och inte en träning där ben är inkluderade typ grupppass)

Det jag undrar 8)

Shrimpy wrote:

Det behöver det verkligen inte göra.

faran wrote:
    Det behöver det verkligen inte göra.

Tänker på överbelastning (förutsatt att man då kör med samma intensitet på båda passen). För det går max 3-4 dagar mellan passen… Eller .. ?

jag tränar tung knäböj 3 dagar i veckan och det funkar fint en så länge.:)

Shrimpy wrote:
    Tänker på överbelastning (förutsatt att man då kör med samma intensitet på båda passen). För det går max 3-4 dagar mellan passen… Eller .. ?

Om intensiteten är lika låg på båda passen då? ;)

Skämt å sido. Man kan ju köra två benpass som skiljer sig väldigt mycket från varann. Jag tror rent av att man kan få bättre resultat med två benpass i veckan än med ett pass, men det är väl inte alla som har tid och ork att träna på det sättet.

Om man kör ben riktigt på gymmet så kan man inte köra förrän 6 dagar efter för det är då träningsvärken är borta?

BlackRetroBox wrote:
    Om man kör ben riktigt på gymmet så kan man inte köra förrän 6 dagar efter för det är då träningsvärken är borta?

Var detta en fråga eller ett påstående?

dbbb wrote:
    Var detta en fråga eller ett påstående?

Båda och :p Så är det för mig i alla muskel grupper iallafall. Skulle aldrig kunna träna något 2 gånger i veckan :S

Shrimpy wrote:

Jag kör ben två gånger i veckan. Vad skulle vara problemet med det?

BlackRetroBox wrote:
    Båda och :p Så är det för mig i alla muskel grupper iallafall. Skulle aldrig kunna träna något 2 gånger i veckan :S

Naturligtvis klarar musklerna av det. Men av rent praktiska skäl blir ju till exempel ett 4-split per automatik att man kör en muskelgrupp per vecka. Men belastningen per pass kanske måste modifieras och man få se till att ledes och CNS hinner med. Det senare är nog ett större problem än musklerna.

Eddie Vedder wrote:
    Jag kör ben två gånger i veckan. Vad skulle vara problemet med det?

Jag trodde musklerna skulle vara för trötta för två pass i veckan. Men hey, då är det förmodligen bara jag som känner det ^^

Jag kör också ben två gånger i veckan. Olika övningar.

Shrimpy wrote:
    Jag trodde musklerna skulle vara för trötta för två pass i veckan. Men hey, då är det förmodligen bara jag som känner det ^^

Kroppen är inte veckostyrd, naturligtvis kan ens muskler piskas rejält med kortare tid mellan. Men om man spelar fotboll övriga dagar är det ju skillnad till exempel. Eller om man deffar.

Jag ligger på ett ganska ordentligt överskott, jag kör för närvarande inga marklyft och jag löper bara kanske dryga milen per vecka. Så benen hinner återhämta sig bra. Om jag dock skulle uppleva 2-3 pass i rad där det inte går framåt så kommer något korrigeras, förmodligen kommer jag då promenera mindre i vardagen för just nu går jag ganska mycket.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.