Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träna efter längre tids uppehåll ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 maj, 2009 at 01:20 #63953Anonym anvandareMember10 maj, 2009 at 01:20 #432628Anonym anvandareMember
För ca 4 år sedan råkade jag ut för en olycka på jobbet som resulterade i en ryggskada, efter ca 2 år var jag helt återställd, men kom aldrig iväg till gymmet. Innan skadan var jag i bra fysisk form, tränade 5 dagar i veckan, sprang mm, vägde då ca 75kg idag väger jag 100kg. Nu vill jag ha tillbaka rutorna på magen och få bort ”kulmagen”.
Min fråga är om jag är ute efter att bygga tillbaka musklerna, bör jag gå ner i vikt innan jag börjar gymma, eller bör jag gymma för att bli av med extrakilona.
Vilket är bäst för att bygga musklerna igen ?10 maj, 2009 at 01:39 #432629Anonym anvandareMemberBeeb wrote:För ca 4 år sedan råkade jag ut för en olycka på jobbet som resulterade i en ryggskada, efter ca 2 år var jag helt återställd, men kom aldrig iväg till gymmet. Innan skadan var jag i bra fysisk form, tränade 5 dagar i veckan, sprang mm, vägde då ca 75kg idag väger jag 100kg. Nu vill jag ha tillbaka rutorna på magen och få bort ”kulmagen”.
Min fråga är om jag är ute efter att bygga tillbaka musklerna, bör jag gå ner i vikt innan jag börjar gymma, eller bör jag gymma för att bli av med extrakilona.
Vilket är bäst för att bygga musklerna igen ?Hej!
Jag skulle rekommendera dig till att pallra dig iväg till gymmet :up:
Men då jag inte vet vad du råkat ut för så skulle jag vilja att du först och främst checka med läkare så det är ok för dig att lyfta tunga vikter igen.Jag skulle inte rekommendera att du går ner i vikt innan du börjar på gymmet.
Anledningen till det är att du kommer att förlora muskelmassa under din viktnedgång. Och då du redan förlorat en hel del muskelmassa under din skadeperiod så tror inte jag att du vill förlora mer??
Då är det bättre att du fixar denna viktnedgång i samband med att du styrketränar. Lite extra motion är ju hellre aldrig fel för att få fart på viktnedgången.Kika gärna in lite under ”Träningsjournaler” Där finns massor av inspiration att hämta.
/Micke
10 maj, 2009 at 01:52 #432630Anonym anvandareMemberMicke.. wrote:Hej!Jag skulle rekommendera dig till att pallra dig iväg till gymmet :up:
Men då jag inte vet vad du råkat ut för så skulle jag vilja att du först och främst checka med läkare så det är ok för dig att lyfta tunga vikter igen.Jag skulle inte rekommendera att du går ner i vikt innan du börjar på gymmet.
Anledningen till det är att du kommer att förlora muskelmassa under din viktnedgång. Och då du redan förlorat en hel del muskelmassa under din skadeperiod så tror inte jag att du vill förlora mer??
Då är det bättre att du fixar denna viktnedgång i samband med att du styrketränar. Lite extra motion är ju hellre aldrig fel för att få fart på viktnedgången.Kika gärna in lite under ”Träningsjournaler” Där finns massor av inspiration att hämta.
/Micke
Tack för tipsen, det är helt ok för mig att lyfta vikter, är helt återställd sen ca 2 år tillbaka !
11 maj, 2009 at 13:04 #432631Anonym anvandareMemberMicke.. wrote:Hej!Jag skulle rekommendera dig till att pallra dig iväg till gymmet :up:
/Micke
Jag rekomenderar att du gör nästan tvärt om:), börja äta rätt (kolla kost-delen på forumet) men bränn de extra kilona och när du sedan kommit ner till rimligt BF så börjar du äta mycket och bygga muskler igen. Annars kan du riskera att bli lite för fet vilket jag inte tror du eftersträvar.
Du har koll på kaloriöverskott och underskott och vad innebär för musklerna antar jag?
Om du inte tränat på 4 år, har du troligtvis ändå tappat det mesta.
Lycka till:emo-thumb11 maj, 2009 at 16:34 #432632Anonym anvandareMemberÄr lite i samma sits förutom att jag väger mera. Efter nästan 4 månader träning efter comeback har jag ökat tex. 40 kilo i bänk ändå har jag inte satsat på öka just där, + att jag har gått ner ca: 15kilo i vikt. Hoppas på mera vikt nergång nu när jag har börjat gå sista 2 veckorna ca 30min 5 gånger i veckan.
11 maj, 2009 at 20:44 #432633Anonym anvandareMemberf.reinfeldt wrote:Jag rekomenderar att du gör nästan tvärt om:), börja äta rätt (kolla kost-delen på forumet) men bränn de extra kilona och när du sedan kommit ner till rimligt BF så börjar du äta mycket och bygga muskler igen. Annars kan du riskera att bli lite för fet vilket jag inte tror du eftersträvar.
Du har koll på kaloriöverskott och underskott och vad innebär för musklerna antar jag?
Om du inte tränat på 4 år, har du troligtvis ändå tappat det mesta.
Lycka till:emo-thumbSå fel man kan ha!
Stimmulera musklerna med vikter samt en ändring på kosten kommer göra att han får resultatet han önskar kommer snabbare. Får fylligare och större muskler om han börjar träna och då med lite fettförlust kommer resultaten blir lättare att se. Kan hålla med att mycket utav de musklerna han hade har försvunnit en hel del av. Kanske inte deffa men dra ner på skräp (kanske hålla siog till 1 gågn / vecka) och äta riktig mat i mindre mängder. Nu vet jag inte var TS har för kostvanor men antar med den viktuppgången att den är behov av ändring.
Lycka till och det aldrig för sent att börja forma kroppen!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.