träna för att klara många reps?!

Home Forums Allmänt om gymträning träna för att klara många reps?!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

hej, hade tänkt att ställa upp i en liten tävling under mitten av sommarn :o:psom går ut på att klara så många reps som möjligt med tex 100% av sin vikt i bänkpress och knäböj, 50% av sin vikt i bicepscurl med mera.
    Så nu sitter jag här och funderar lite på hur man ska lägga upp sin träning för att klara av att göra så många reps som möjligt under dessa förutsättningar. Vore gött om någon kunde dela med sig av sin kunskap :)

ah precis ;) aa var också inne på det

malawiglenn wrote:
    fitness5…

jag satsar på att bli så stark som möjligt så att vikterna blir lätt, är den lätt kan man göra många

Du har rätt till stor det men det är inte hela sanningen. Jag brukar säga att det man övar på blir man bra på vilket alltid stämmer, nja kanske inte alltid bra men i allafall bättre.

Att köra enbart tungt med få reps kommer inte hjälpa dig hela vägen till att bli en repsfantom. Du måste helt enkelt träna med många reps också för att kroppen ska lära sig att inte producera mjölksyra så fort du kommer över 10 reps, samt höja din smärttröskel för mjölksyra.

Sen finns en aspekt till som inte är mindre viktig och det är flåset. Med taskigt flås är en 30 reppare i benböj eller marklyft nästan omöjligt att fixa. Dåligt flås kommer med all säkerhet sätta stop när du börjar komma upp på rätt tunga vikter trots många reps.

Mitt förslag om man ska bli en repsfantom är att variera sin träning med allt från riktigt tunga vikter 3-5 reps för bibehållen toppstyrka eller ökande toppstyrka. Sen behöver du köra pass med 10-15 reps. Sen kommer det som skiljer sig rejält från normen. Pass med 20-60 reps.
    Mjölksyra kommer få en helt annan innebörd för den oinvigde. Givetvis kan man köra fler set på de tyngre passen än de med högrepsträning.

Nästa punkt att tänka på är tempo. Inte enbart antal repetitioner har betydelse tiden är minst lika viktig. Alltså hur länge som muskelarbetet pågår. För att bli en repsfantom krävs att du övar upp teknik för att kunna hålla ett högt tempo. Behöver jag nämna att högt tempo kräver flås och kontroll på andningen. Vid högt tempo är det lätt att glömma andningen.

Fördelen med att vara repstålig är förutom att du kan lyfta en vikt många gånger även ett suveränt sätt att kunna träna med fler repetitioner på en procentuellt väldigt hög belastning.

Jag själv är en dålig maxare men en betydligt bättre reppare. Det skiljer inte mycket i vikt på det jag gör en sexa på och en reps max. I mark och böj försöker jag med jämna mellanrum köra 20 reppare. Tyvärr är mitt flås aningen för dåligt för att kunna gå all out. Brukar bli 20 reps på 170-180kg men var flåset bättre skulle jag nog kunna göra uppåt 6-10 till. I bänkpress och axelpressar brukar jag köra upp emot 60 reps. Provade för ett tag sedan att högreppa i pushdown gjorde 200 reps på 75kg, nu var det i cablecrossen så vikten blir ju hälften men det skvallrar trots detta om att högrepsträning leder till kraftigt ökad uthållighet. Kör man bara de tunga passen mellan varven tappar man inte någon toppstyrka heller.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp för de som vill testa högreps på kropsvikt mm.

sen också greppstyrka. Man är oftast starkare i T ex rygg än i handler. Vad tror du ger upp först..:D

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.