träna traps tillsamans med axlar, eller rygg?

Home Forums Allmänt om gymträning träna traps tillsamans med axlar, eller rygg?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej, har googlat runt nu på sistone och börjat undra när jag ska träna trapsen, i början tränade jag dem tillsammans med axlarna, men egentligen så borde ju bra utförande på axelövningar inte involvera trapsen så mycket så man ska träna dem på samma pass, eller? nu tränar jag trapsen tillsamans med ryggpass, som innehåller marklyft, skivstångsrodd, kabelrodd, latsdrag.

vettigare att ha med trapzträning i och med ryggenträningen anser jag med.

Personligen tränar jag aldrig trapz separat, det känns som att de får sitt av rygg- och axelträningen med ett vettigt val av övningar.
    Släpar de betänkligt kan det dock vara en bra idé med någon/några trapzövningar. Dessa hade jag i så fall kört som avslutning av ett ryggpass.

Jag upplever att det är svårt att exkludera åtminstone delar av trapezius när jag tränar axlar och då främst under hantelpress och side-lats. Jag instämmer i att ryggpasset verkar mest lämpligt att förlägga traps-träningen på, men det fungerade bra för mig att köra traps sist på axelpasset.

Jag avslutar ryggpassen med några tunga set shrugs.

mnsouth wrote:
    jag avslutar ryggpassen med några tunga set shrugs.

+1

Det kan ju bero lite på vad du prioriterar.. Säg att du prioriterar ryggträningen framför axelträningen. Då hade jag lagt in det på axelpasset, dels för att kunna lägga fokus på övriga ryggträningen under ryggpasset och dels för att du då om du separerar dessa pass med någon/några dagar får ett lite lättare trapzpass (iom ryggpasset) och ett lite tyngre med axelpasset utan att slösa energi på enskild trapzträning vid ryggpasset..
    Prioriterar du axlar istället så kan du ju som andra sagt köra shrugs i slutet av ryggpasset tex

Rygg.

Samir wrote:
    Det kan ju bero lite på vad du prioriterar.. Säg att du prioriterar ryggträningen framför axelträningen. Då hade jag lagt in det på axelpasset, dels för att kunna lägga fokus på övriga ryggträningen under ryggpasset och dels för att du då om du separerar dessa pass med någon/några dagar får ett lite lättare trapzpass (iom ryggpasset) och ett lite tyngre med axelpasset utan att slösa energi på enskild trapzträning vid ryggpasset..
    Prioriterar du axlar istället så kan du ju som andra sagt köra shrugs i slutet av ryggpasset tex

Detta.

Det finns dessutom inget fel i att träna trapezius fler än en gång i veckan om man nu endast kör en gång i veckan.:up:

Axlar :)

Alltså menar du övre delen av traps? Den nedre delen kommer ju tränas rejält med övningar där du för skulderbladen mot varandra, ex skivstångsrodd. Alltså övningar du troligen har med i ditt ryggpass.

Brukar köra traps under axelpasset. Men kände under ryggpasset idag att de fick sig en rejäl genomkörare där med.

tränar aldrig traps skillt.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.