Träna varje dag ?

Home Forums Allmänt om gymträning Träna varje dag ?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej ! :D

Min fråga är då följande:

Kan man göra magövningar ( crunches/ situps )

Armhävningar

Jogga/springa

Varje dag ? Och om man nu kan det, vad mer kan man göra för övningar varje dag för att stärka kroppen ? ( hemma övningar )

Tack på förhand ;)

ska du jogga på morgonen och göra styrke övningar på kvällen eller hade du tänkt att göra de samtidigt?

Ja för att hålla konditionen uppe i muskler och andning systemet. Men du bör veta vad du gör.
    Rehab övningar kan man göra varje dag. Men som sagt beror helt på skada.
    Styrke bör du köra 1 dags vila minst normalt.

JeppeAndersson wrote:
    ska du jogga på morgonen och göra styrke övningar på kvällen eller hade du tänkt att göra de samtidigt?

Tanken var att göra styrka på morgon/kvällar och springa på morgonar ( bäst effekt vad jag vet ? )

o sedan över dagen när jag känner för dt, ( ~~1 timme )

beciec wrote:
    Ja för att hålla konditionen uppe i muskler och andning systemet. Men du bör veta vad du gör.
    Rehab övningar kan man göra varje dag. Men som sagt beror helt på skada.
    Styrke bör du köra 1 dags vila minst normalt.

Men om dt bara är övningar som magövningar och liknande som man inte behöver ”anstränga” kroppen för ?

Magen arbetar hela tiden precis som ryggen. Så svårt att överträna. Vad vill du uppnå. Har du precis börjat så går det nog bra att göra lite som du vill :) Du hinner öka hur du en gör enligt mig.
    1 pass om dagen räcker ofta bra för ett aktiv person. Kanske inte det bästa om du precis startar med din träning.
    Var ligger du?

beciec wrote:
    Magen arbetar hela tiden precis som ryggen. Så svårt att överträna. Vad vill du uppnå. Har du precis börjat så går det nog bra att göra lite som du vill :) Du hinner öka hur du en gör enligt mig.
    1 pass om dagen räcker ofta bra för ett aktiv person. Kanske inte det bästa om du precis startar med din träning.
    Var ligger du?

Jag har gymmat i ca 2 år, började träna mer seriöst för ½ år sedan ungefär, haft uppehåll nu över vintern, skall börja vecka 2 igen.

Vad jag vill uppnå ? En grymt snygg kropp antar jag, en ”vass” sådan, så tänkte bara för att stärka/finslipa så skadar d inte om jag gör övningar hemma som inte tar ut kroppen på samma sätt som gymmet lr ?

För övrigt så skall jag gymma måndag, onsdag, fredag och köra thaiboxning tisdag & torsdag.

Så som sagt, det jag vill uppnå är en fin/vass kropp ( muskulös, ingen biff kropp, mer som en fittness kropp )

Hausmausen wrote:
    Men om dt bara är övningar som magövningar och liknande som man inte behöver ”anstränga” kroppen för ?

Fast det är ju svårt att få resultat av träning om du inte anstränger kroppen? Det är lite det allt bygger på. Anstränga, återhämta, anstränga, återhämta. Det är under vilan man växer, vet du. Så snöa inte in dig på att träna varje dag, för det kommer inte att ge dig ”mer” än varannan dag. :)

Hausmausen wrote:
    Jag har gymmat i ca 2 år, började träna mer seriöst för ½ år sedan ungefär, haft uppehåll nu över vintern, skall börja vecka 2 igen.

Vad jag vill uppnå ? En grymt snygg kropp antar jag, en ”vass” sådan, så tänkte bara för att stärka/finslipa så skadar d inte om jag gör övningar hemma som inte tar ut kroppen på samma sätt som gymmet lr ?

För övrigt så skall jag gymma måndag, onsdag, fredag och köra thaiboxning tisdag & torsdag.

Så som sagt, det jag vill uppnå är en fin/vass kropp ( muskulös, ingen biff kropp, mer som en fittness kropp )

En biff är över 100kg för min del. Ok då fick jag lite info :)
    thai pass brukar ligga på 2 timmar minst. Om du mest ska köra mage å så lite kondition så är det nog lugnt. Inga prob att träna rätt så hårt. Ser ok ut. Kör på. Skulle inte rekommendera 3 helkropps pass och thai sådär rakt av.

beciec wrote:
    En biff är över 100kg för min del. Ok då fick jag lite info :)
    thai pass brukar ligga på 2 timmar minst. Om du mest ska köra mage å så lite kondition så är det nog lugnt. Inga prob att träna rätt så hårt. Ser ok ut. Kör på. Skulle inte rekommendera 3 helkropps pass och thai sådär rakt av.

ok =)

Jag har haft 1 vilodag på gymmet, tränade måndag, onsdag, fred, helkropps, men tänkte ett helkropps pass tisdag och halvkropps pass torsdag & fredag nu med thai:en.

men vettefan hur jag skall lägga upp dt :S överkroppen @ torsd och underkroppen @ fredag :S ?

svårt att säga. Kan inte ditt schema. Kör några veckor. Du bör vila extra om du känner dig sliten. Så känn efter med kroppen. bara vara lite vaksam med 1 dags vila :)

beciec wrote:
    svårt att säga. Kan inte ditt schema. Kör några veckor. Du bör vila extra om du känner dig sliten. Så känn efter med kroppen. bara vara lite vaksam med 1 dags vila :)

OKej, tack så mkt för alal svaren Beciec ;)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.