Träningspass 3 ggr i veckan för ”rutinerade”=)?

Home Forums Allmänt om gymträning Träningspass 3 ggr i veckan för ”rutinerade”=)?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #85137
    #865571

    Jag har styrketränat i snart 6 år och har fått bra resultat från och till. Har kört ett splittat program på 5 dagar i veckan ett bra tag nu, men känner att jag behöver lite omväxling. Jag undrar om någon som tränat ett bra tag har ett bra program på t.ex. 3 dagarsplitt-program. Har för mig att sådana program gynnar mest de som inte tränat så länge.

    Ni får gärna komma med förslag

    MVH

    #865572

    Varför skulle det gynna nybörjare?
    Du kan ju splitta lite SL-inspirerat:
    Böj (ben), mark (rygg och biceps) och bänk (bröst, triceps och axlar).
    Jag splittade länge rygg + triceps, bröst + biceps + axlar och ben.
    Ska du träna tre dagar i veckan kan du prova helkroppspass byggt kring tunga basövningar, gärna med komplexa övningar som frivändningar. Annars kan du dela kroppen i två och köra rullande schema på dem.
    Det finns massor man kan göra utöver klassisk byggarsplit. Tänk utanför lådan typ.

    #865573
    mini wrote:
    Varför skulle det gynna nybörjare?
    Du kan ju splitta lite SL-inspirerat:
    Böj (ben), mark (rygg och biceps) och bänk (bröst, triceps och axlar).
    Jag splittade länge rygg + triceps, bröst + biceps + axlar och ben.
    Ska du träna tre dagar i veckan kan du prova helkroppspass byggt kring tunga basövningar, gärna med komplexa övningar som frivändningar. Annars kan du dela kroppen i två och köra rullande schema på dem.
    Det finns massor man kan göra utöver klassisk byggarsplit. Tänk utanför lådan typ.

    Jag syftade mest på Bartolls teorier och där har jag för mig att det var mest för nybörjare. Men tack för ditt svar, jag kan nog snickra ihop något program och testa i några veckor och se hur det känns.

    #865574
    mrflyes wrote:
    Jag syftade mest på Bartolls teorier och där har jag för mig att det var mest för nybörjare. Men tack för ditt svar, jag kan nog snickra ihop något program och testa i några veckor och se hur det känns.

    Det stämmer inte alls att det skulle vara bara för nybörjare. Jag vet många erfarna som fått bättre resultat på halvkroppspass/helkroppspass än att splitta upp alla muskler. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, men jag tycker helt klart du ska göra ett försök. Man mår bra av att prova saker. Själv har jag varit fast i samma mönster alldeles för länge och det hämmade länge min utveckling. Våga prova!

    #865575

    Har själv tränat till o från ett antal år, provat Max-OT 5 ggr/vecka…Sedan klassisk byggarsplit…o nu har jag provat Bartoll-metoden, vilket man även kan läsa många studier om på nätet, o jag tycker den metoden är kanon…1 övning per muskel, 3 ggr/vecka, aldrig samma övning 2 dagar i rad, o variera repsantalet/seten per pass…typ dag 1 6rep-6 set… dag 2 9rep-4set..dag 3 12rep-3set…Mer träning/muskel o vecka utan att bli sliten..Gillar verkligen detta upplägg..Är värt att prova..

    #865576

    skulle någon vilja ge några program – förslag?

    #865577
    mrflyes wrote:
    skulle någon vilja ge några program – förslag?

    Tycker helt klart att du ska köra helkroppspass

    Kolla in hans tråd om det, han delar med sig av upplägg där bl.a.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.