Trapezius baksida !

Home Forums Allmänt om gymträning Trapezius baksida !

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hejhej , jag undrar en sak om gymträning ! , Detta kanske är en dum fråga men jag har inte redigt fattat detta : Baksida trapezius som sitter vid skulderbladen ? , Är det ryggen eller baksida axlar ? , ibland när jag kör omvänd pec dec tex , så känner jag att de värker där okså ! :p Men är det rygg eller baksida ? Läser jag i en tidning så står det att dem inte försöker koppla in trapezius för mycket när dem tränar baksida axlar , Men det är väll baksida axlar ? Eller är de rygg ?

snälla förklara för mig någon :P

Helt klart tillhör trapezius rygg och nacke om du frågar mig, men det är ju väldigt många övningar som involverar mer än en muskel. Så det är ju inte så konstigt att du känner värk där vid både rygg- och axelträning.

Men det verkar ju som om trapezius (där bak) tillhör både axlar och rygg ? , vilka övningar är bra för baksida trapezius då ? , Och om jag skulle fråga tex Ove Rytter om baksida trapezius är axlar eller rygg vad skulle han svara tror ni ? :P , jag är helt confused om detta, Trapezius är okså den muskeln som man tränar med hantel shrugs tex va ? ,

så altså : baksida axlar är inte trapezius då ? , utan bakre delta bara ? , även fast trapezius involveras hyfsat mycket ? , ……. Latsdrag med smaltgrepp tex : Är de en övning för trapezius ? , tror jag börjat fatta lite nu , tack för hjälpen ;)

Jag tror att trapezius tillhör bröst eftersom jag får träningsvärk där när jag tränar bröst…:whistle:

Trapezius är en egen muskel som sitter vid nacken och går ner längs ryggraden! När ni ser någon gör Lat-spread bakifrån, om ni ser det som sticker ut riktigt ordentligt i mitten, där sitter trapezius, mellersta ryggen och uppåt. Går inte hela vägen ner, för sedan när man kommer längre ner så kommer ju erector spinae! Korsryggen :) Tror det är så iallafall.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.