Trött och svag under träning

Home Forums Allmänt om gymträning Trött och svag under träning

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

👿

Varje gång jag tränar så är det alltid samma visa, trött och kan inte prestera så mycket alls. Jag har nyligen tagit en vila från träning i 2 veckor, eftersom jag trodde att jag blivit övertränad. körde ett pass härom dagen och jag var lika trött som förut, hade ingen ork. Jag tycker själv att min kost är väldigt bra, jag sover MINST 8 timmar per natt, och anstränger mig inte under dagen. Jag höjer mig aldrig i vikter, vissa dagar får jag gå ner flera Kg i vissa övningar, vilket jag blir väldigt ledsen av. Jag tränar ganska hårt, 10 – 12 set per muskel grupp ( dock inte mage,underarmar och vader, där kör jag 3- 6 set). Brukar nästan alltid göra dropset eller superset efter en övning, på ALLA mina övningar, ett pass tar ca 45 – 60 minuter. brukar aldrig träna mer än en timme. Kör ALLTID strikt, och kör inte med vikter jag blir tvungen att fuska upp. Börjar bli less på att aldrig öka i styrka eller volym, behöver verkligen hjälp om någon är kunnig.

Jag kan skriv upp det jag äter per dag, kan dock inte nämna kalorier då jag inte vet hur mycket det är.

Frukost, 1 dl havregryn, 4 ägg, C vitamin och Omega-3 tabletter, 2 stycken.
    Mellanmål – 125 g kvarg
    Lunch – 200 g kyckling, 200 g frysta grönsaker, 50 g okokt ris/mathavre.
    mellanmål 2 – 125 g kvarg
    mellanmål 3 – 150 g tonfisk
    Mat före träning – 4 ägg, och Omega-3 tabletter, 2
    före träning tar jag också EAA XX Aminosyror och Kreatin monhydrat.
    Direkt efter träning – 40 till 50 g vassle protein, amino syror, kreatin.
    Mat efter träning – 200/kött g kyckling, 200 g frysta grönsaker, 50 g okokt ris/mathavre.
    Kan även tillägga att jag tränar varannan dag, söndag,tisdag,torsdag, börjar om på lördag. varannan vecka vilar jag 1 extra dag.

Jag vet inte om det har med saken att göra, men jag har nyligen fått diagnosen ADHD (ADD) och börjat tagit en medecin som heter Concerta… Hur mycket den påverkar min träning vet jag inte, den skulle göra mig ”piggare” iallafall, vilket jag inte vet om den gör… jag har använt medecinen i 3 veckor nu. en bi effekt av medecinen är att man går ner i vikt, jag tappade 3 kg på en vecka vilket var en förlust…jag har alltid haft lätt att gå upp i vikt, kan nästan omöjligt bli deffad.

Om någon vet varför jag presterar så dåligt och aldrig ökar i vikter/styrka så var vänligen att kommentera detta inlägg. Tror ni jag behöver något extra kosttillskott?

MVH
    /Jesper

Du behöver fylla på med mer kolhydrater! du äter nästan inga alls. Och jag förstår inte, vill du deffa eller gå upp? ser verkligen ut som du deffar på de du äter.

Du skriver inte vad du dricker/ hur mycket. det vore ju bra att se…

Jag ser en del kolhydrater i din kost, men för lite kolhydrater i kosten är knappast något som ska inverka på ett styrketräningspass.

Men för att utesluta en felkälla kan du ju testa att dricka t.ex 20gr maltodextrin, dextrosol eller liknande 10-15min innan passet och se om det blir bättre!

Antar att du äter som du gör i syfte att gå ner i vikt. Att samtidigt öka i styrka på gymmet är ingen omöjlighet men fruktansvärt svårt. Ditt kaloriunderskott kan mycket väl vara anledningen till din trötthet och har du tur så kommer det gå över.

Angående din ADHD-medicin så kanske doseringen inte är helt inställd ännu och upplever du att den ”kan” vara boven i dramat så ring din läkare och diskutera saken.

Är väldigt tacksam för svar, jag vet inte riktigt som hur mycket kalorier jag äter, jag har gått ner 6 kg på 3 veckor med ADHD medecinen, vilken är en svår förlut… Ska som tur är sluta med den nu, eftersom den gav mig ångest, depprition och mera saker.
    Jag har alltid velat bli vältränad, ända sen jag var en liten tjock pojke. Fast det känns som det är en omjöjlighet, har så taskig ämnes omsättning, dålig kroppsbyggnad, dåliga gener, men VILJAN har jag och jag tänker inte sluta förns jag kan lyfta varenda vikt jävel samtidigt på gymmet!

Tommy Ivarsson, i mitt fall så vill jag gå upp i muskler, men så lite ”onödigt fett” som möjligt, jag ser tjock ut direkt om jag äter för mycket… du verkar kunna en del om det här så vad tycker du att jag borde göra? Jag struntar i om jag går upp i vikt, så länge jag inte ser ”fet” ut. Magrutor behöver jag inte ha ( än ), jag vill bara bli stor,stark och välmående.

Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!
    /Jesper

Försök ligga på mellan kaloribalans till +500kcal/dag. Ett proteinintag på 2-3gr/kg kroppsvikt, 1-1,5gr fett/kg kroppsvikt och resten fylls ut med kolhydrater eller mer utav fett/protein.

10gr EAA innan styrketräningen och hem efteråt och ät mat. Lägg större delen utav dagens kostintag efter träningen.

Vill du bygga muskler krävs ett kaloriöverskott och detta i sin tur kommer oundvikligen leda till en viss fettinlagring. Men med ett litet överskott kommer fettinlagringen bli liten och samtidigt ihop med tung målinriktad styrketräning och ett adekvat nutritionsintag så kommer även muskelmassan öka.

Ser att du varit medlem länge, men har du inte letat igenom alla trådar som behandlar just diet/deff samt trådarna som beskriver styrketräningens effekter och hur den bör läggas upp under diet, så är det läge att läsa dessa trådar nu. :)

Lycka till! :up:

Kör du alltid samma träningsupplägg? annars kanske du bör testa något nytt ett tag… och förövrigt verkar du köra jättemånga set… testa att kör kanske 3×3 eller 5×5 ett tag eventuellt testa 12 reps x 3-6 set

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.