Trött på dagen. Pigg på kvällen.

Home Forums Allmänt om gymträning Trött på dagen. Pigg på kvällen.

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Kära byggare, deffare och kroppsvetare.

Jag har haft ett problem som successivt blir mer och mer oroväckande. Problemet är att jag är väldigt pigg på kvällen men oerhört trött på dagen. Nästan så att det är ett mirakel för mig om jag slipper ”snooza” en morgon.

Jag har försökt att slippa snoozen men det hjälper inte alls. Dessutom är jag som tröttast efter lunch då jag knappt kan koncentrera mig.

Sömnen är hyfsad. Visst har jag svårt för att sova lite då och då, men i det hela så kan man säga att jag i genomsnitt sover 7-6 timmar / dag minst. Vissa dagar kan det gå åt helvete med sömnen, speciellt på söndagar eller på nätter där jag sovit enormt samma morgon.

Ett annat problem som är relativt störande är mina koncentrationssvårigheter. Jag har ofta svårt att förstå något på en föreläsning eller presentation och måste ta igen det några gånger till för att förstå helheten.

Min fråga är då, vad är problemet? Utbrändhet? Vad ska ja ta mig till?!

På morgonen skall jag f.ö besöka läkare och ta lite prover som relaterar till binjurarna, kortisoler osv.

Tack

ADHD?:whistle:

Gör som jag – sov på sista lektionen!

Vi kollade på en film, riktigt tråkig + att jag va trött, så jag somnade och vaknade upp skitpigg.
    Drog i mig NO-Xplode för några minuter sen och är mkt pigg på att träna.

Har samma problem som du, oftast somnar jag så fort jag kommer hem från skolan.
    Men får jag bara sova en liten stund på skolbänken brukar jag vakna upp pigg sen

Squashii wrote:
    Gör som jag – sov på sista lektionen!

Vi kollade på en film, riktigt tråkig + att jag va trött, så jag somnade och vaknade upp skitpigg.
    Drog i mig NO-Xplode för några minuter sen och är mkt pigg på att träna.

Har samma problem som du, oftast somnar jag så fort jag kommer hem från skolan.
    Men får jag bara sova en liten stund på skolbänken brukar jag vakna upp pigg sen

Visst är det viktigt att vara pigg, men det är ju bara idiotiskt att sova på lektionerna. Träningen borde verkligen inte gå före studierna!

Gå och lägg dig tidigare och få minst 8 timmar sömn på natten istället, ät en bra frukost så blir det bra. Skolan och gymmet tar på kroppen, sömnen är viktigare än vad man tror.

Powernap på lunchen.

Upplevde samma som dig, efter 25år fick jag ADHD-diagnos. Kan absolut vara något att fundera på.

Annat kan ju vara allmän stress, oro eller överträning.

Försök komma i kontakt med så mycket solljus och allmänt ljusa miljöer under dagtid och undvik ljuskällor såsom dator och tv-apparat för sent på kvällarna!

Din biologiska klocka samt hormoner (Melatonin) påverkas utav ljus. Mörkare miljö = Mer melatonin = Tröttare

Teorier om Melatonins påverkan är förvisso något tveksamma numera men det är klart värt att testa att låta bli ljuskällor sent på kvällen och se om det blir bättre. :up:

Okej tack för era intressanta meddelanden.

Besökte läkarn idag och han påpekade att symptomen(lägg därtill fettlagring kring bröst, lår osv) pekar på brist av Vitamin D. Dessutom menade han att jag är överkänslig mot ljus och därav måste få något preparat som täcker för solljus b.la. Exakt som du säger Tommy.

Imorgon blir det prover i lever, ämnesomsättning, kortisol och annat som typ heter B-HD, S-Kalabomin(?), S-Alat, S-folat osv.

Simig wrote:
    Visst är det viktigt att vara pigg, men det är ju bara idiotiskt att sova på lektionerna. Träningen borde verkligen inte gå före studierna!

Gå och lägg dig tidigare och få minst 8 timmar sömn på natten istället, ät en bra frukost så blir det bra. Skolan och gymmet tar på kroppen, sömnen är viktigare än vad man tror.

Håller fullt med om att få mer sömn är den bästa lösningen, men svårare när det kmr till praktiken…

Har oftast väldigt svårt för att somna tidigt på kvällen, inte ens ett ordentligt träningspass hjälper att göra mig så trött.
    Lägger jag mig för tidigt ligger jag bara i sängen o stirrar upp i taket,
    enda gångerna jag blir trött nog att somna tidigt är när tjejen varit här en hel kväll (tolka som du vill) men har lättare för att somna brevid henne :p

Och vad det gäller sista lektionen så kollade vi på en tråkig film om Islam,
    hela klassen höll med om att den va dålig så det var inte konstigt att jag somnade, va inte med avsikt, men det funkade. :emo-thumb

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.