upläggning av träningschema

Home Forums Allmänt om gymträning upläggning av träningschema

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag är väldigt ny till vad allt det heter med gym och träning. Tränar dock kampsport vid sidan av, men är inte den mest krävande disciplinen så vill gärna komplettera och bygga på kroppen.

Jag är 23 år, 173cm och väger cirka 85kg. Vikten för mig är absolut inget jag funderar över, men snarare att jag har en rejäl kalaskula och vad jag känner är alldeles för mycket ”sockervadd” runt magen och höfterna.

jag och tjejen gick med på gymbolaget i linköping, och började träna med lite olika målsättningar. Där hon tränar för att bygga muskler, vill jag träna först och främst för att bli smalare och trimma ner kroppen till en slankare figur som jag faktiskt mår bra med. Mitt utseende nu är en källa till mycket dåligt självförtroende, och jag vill helt enkelt må bättre.

Just nu deffar jag, och försöker ligga på kcal underskott så gott det går. Äter frukost på ungefär två skivor mörkt bröd med ost, och ett rejält glas lättmjölk (0.1% fett). Tiden jag tränar på varierar lite, men oftast blir det runt 12 tiden. Då håller jag för det mesta till på löpbandet och motionscykeln.

Idag blev det exempelvis 2×40 minuter på motionscykeln, seated shoulder & chest press på passet samt någon annan jag inte vet vad det heter. Totalt blev det ungefär 75 minuter.

Det här följdes upp med tre skivor mörkt bröd sparsamt brett med lätta bordsmargarin, och gott om tonfisk på samt tre hårdkokta ägg med en dutt salt på båda.

Ska strax äta lite bättre, och planerar då en rejäl sallad.

Det jag funderar mest på är hur jag bäst kan lägga upp styrketräningen så jag inte förlorar dom få muskler jag har nu under tiden jag går ner i vikt / omfång. Det vill säga vilka muskelgrupper jag ska fokusera vid vilka träningstillfällen.

Viktnedgången är bara första delen, för när jag börjar få en bättre figur tänker jag börja mer aktivt arbeta med utvecklandet av muskelmassan, och få dom mer framträdande. Just nu motionerar jag på löpbandet / motionscykeln 4-5 ggr i veckan, och kör styrkedelen varannan dag för att låta dom musklerna också få en återhämtningsrespit.

Ber om ursäkt om det här har frågats tidigare, men det här med träning är en hel vetenskap för sig. Någon dag kanske man får koll på saker och ting, men inte idag :p

Mvh,

Sontof

Edit: Det ska vara 2×20 minuter motionscykel, inte 2×40.

Om du vill gå ner i vikt är det som du redan förstår kaloriunderskott som gäller. Styrketräningen förstod jag inte riktigt hur du tränade, men det känns som att prio.1 är konditionsträning och att du sedan kör lite maskiner och liknande inne på gymmet?

Halvkropp eller Helkroppsschema är att föredra. Hur många dagar/vecka vill du träna?

anders172 wrote:
    Om du vill gå ner i vikt är det som du redan förstår kaloriunderskott som gäller. Styrketräningen förstod jag inte riktigt hur du tränade, men det känns som att prio.1 är konditionsträning och att du sedan kör lite maskiner och liknande inne på gymmet?

Halvkropp eller Helkroppsschema är att föredra. Hur många dagar/vecka vill du träna?

Japp, det är som du uppfattade det :)

Problemet är för mig som är så pass ny, hur man bäst lägger upp vilka muskelgrupper jag tränar vid passen där jag också tar styrketräningen.

Ska jag köra alla muskelgrupper varje gång jag kör styrka, eller ska jag dela upp det? Finns det något sätt att föredra vad gäller ordningen eller följden man tränar muskelgrupperna?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.