Upplägg för bänkpress

Home Forums Allmänt om gymträning Upplägg för bänkpress

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #85621
    #879842

    Upplägg för bänkpress.
    Fick ett program av min tränare, där fanns det med ett bänkpress program. Och det sur ut så här att Man börjar första veckan med att köra 60% 10 reps(av 1Rm) höjer sen till 70% 8reps sen till 80% 6-7 reps. När man gjort de tre så gör man om de igen så att man kör det två ggr. Sen kör man två pass av de. Nästa vecka höjer man med 2.5 % och lägger till så att man kör det
    en gång till (3ggr). Nästa vecka samma procedur. Det är ett 8 veckors program och från den 4-8 veckan så kör man det 5 ggr. Någon som har nånting att säga om det ? :

    #879843

    nää spelar näsfiol. Nån med seriöst svar ?

    #879844

    jag fattade inte frågan :frust:

    #879845

    Mathe; Strukturera upp programmet vecka för vecka. Mycket lättare att verkligen se hur programmet ser ut då.

    #879846

    Vecka 1: 60% (10 reps) 70% (8reps) 80% (6-7reps) 2ggr
    vecka 2: 62.5& (10reps) 72.5% (8reps) 82.5% (6-7 reps) 3ggr
    vecka 3: 65% (10reps) 75% (8reps) 85% (6-7reps) 4ggr
    Vecka 4: 70% (10reps) 80% (6-8reps) 90% (4-5reps) 5ggr
    vecka 5: 75% (8reps) 82.5% (5-7reps) 92.5% (2-4reps) 5ggr
    vecka 6: 77.5% (6-8reps) 85% (5-6reps) 92.5& (2-4reps) 5ggr
    vecka 7: 80% (5-6reps) 90% (4-5reps) 95% (2-3reps) 5ggr
    vecka 8: 80% (5-6reps) 90% (4-5reps) 95-97.5% (1-3reps) 5ggr

    #879847

    vaddå 5ggr? 5 set alltså.. ser konstigt ut och jag vet ändå en del eftersom jag tävlar i grenen.

    varför två set första och sen ökas vikten samtidgt som seten ökas. mer logiskt att ha mer set när vikten är lite lägre coh längre från max och sen dra ner på dem mot slutet. ingen jag känner kan göra 3 reps i 5 set med 97,5% av sin max vikt..

    #879848

    1. Alldeles för många set
    2. Alldeles för tungt. Du kommer aldrig lyckas med detta
    ex. 90% av max 4-5reps 5set + de andra 10 seten [/b]
    (hur har din tränare tänkt?)
    3. Tanken kan väl vara god men minska på vikten samt seten

    Utgå ifrån detta:

    Mål
    Maxstyrka/hypertrofi Repsvolym=14-24 Belastning=

    #879849

    Mattis; Jag tror inte att det är 4-5 reps av hans 90% max. Jag tror det är 4-5 reps på den vikt som var på 90% RM när han började programmet.

    #879850

    asså, bänkpress är en schysst bröstövning så visst kör den som alla andra bröstövningar, 3-5 set i veckan. Vill du bli stark i den så kör något set extra då och kör mycket dips. orka räkna sådär. det håller fan inte:P ta inte illa upp nu

    #879851

    Tack för svaren. Jag frågade ju eftersom att jag inte har hållt på så länge som vissa andra har gjort. Så tack för svaren:up:

    #879852
    Englund wrote:
    Mattis; Jag tror inte att det är 4-5 reps av hans 90% max. Jag tror det är 4-5 reps på den vikt som var på 90% RM när han började programmet.

    Jag tolkar det som jag skrev…
    ”köra 60% 10 reps(av 1Rm) höjer sen till 70% 8reps sen till 80% 6-7 reps.”

    #879853

    Man kollar först 1 rm sen kör man efter det i 8 veckor

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.