Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vad bör jag använda för tillskott?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 mars, 2010 at 15:57 #58066Anonym anvandareMember22 mars, 2010 at 15:57 #325305Anonym anvandareMember
Undrar helt enkelt vad jag ska köra på, protein, gainer etc?.. Jag har tränat ca 2 månader bara, är 170cm lång och väger 64, så är ganska liten alltså men ändå ganska biffig ;P
Nu till frågan.. Bör jag köpa mig gainer eller? Jag vill öka både i vikt och muskelmassa, kanske gå upp till ca 70kg iaf, (jag kommer inte bli längre än 170cm.) Jag styrketränar 3 gånger i veckan, 2 muskelgrupper varje pass, 1 muskelgrupp per vecka.. så jag får ju tillräkligt med vila iaf. Är ute och går 2 gånger i veckan också. Men behöver inte ha så mycket mer återhämtning tycker jag. Så är gainer svaret eller vad anser ni lite mer erfarna?
PS. Kan tillägga att jag är kille också.
Tack på förhand.22 mars, 2010 at 16:05 #325306Anonym anvandareMemberFör det första: Hur ser din normala kost ut, vad äter du idag?
22 mars, 2010 at 16:08 #325307Anonym anvandareMemberUnited28 wrote:Undrar helt enkelt vad jag ska köra på, protein, gainer etc?.. Jag har tränat ca 2 månader bara, är 170cm lång och väger 64, så är ganska liten alltså men ändå ganska biffig ;P
Nu till frågan.. Bör jag köpa mig gainer eller? Jag vill öka både i vikt och muskelmassa, kanske gå upp till ca 70kg iaf, (jag kommer inte bli längre än 170cm.) Jag styrketränar 3 gånger i veckan, 2 muskelgrupper varje pass, 1 muskelgrupp per vecka.. så jag får ju tillräkligt med vila iaf. Är ute och går 2 gånger i veckan också. Men behöver inte ha så mycket mer återhämtning tycker jag. Så är gainer svaret eller vad anser ni lite mer erfarna?
PS. Kan tillägga att jag är kille också.
Tack på förhand.I.o.m. att du inte tränar så ofta har du egentligen inget behov av sockret i en gainer. Jag skulle därför ta en proteindrink och exempelvis en banan direkt efter träning och se till att äta närings- och energirik kost i övrigt.
22 mars, 2010 at 16:09 #325308Anonym anvandareMemberTag först reda på vad näring är, ta sedan reda på hur mycket utav de olika näringsämnena du behöver ha i dig.
Se sedan över hur mycket utav dessa du får i dig i dag. Bedöm sedan själv vilken typ utav näring du behöver mer heller mindre utav.
Köp sedan ev. ett tillskott som matchar dina behov.Alternativt, är du idag nöjd med din kosthållning samt står helt stilla i vikt. Då din önskan är att äga ett tillskott samt öka i vikt, köp en gainer med coolt namn. (Skillnaden är minimal och priset bör ligga på 100 kr per kilo heller mindre) Ät utav denna så hamnar du på ett såkallat överskott och ökar således i vikt.
Annars funkar det att innan du ens lärt dig vad en gainer är, äta mycket och träna hårt, ha tålamod och väx.
22 mars, 2010 at 16:12 #325309Anonym anvandareMembervasslefranmjolk wrote:I.o.m. att du inte tränar så ofta har du egentligen inget behov av sockret i en gainer. Jag skulle därför ta en proteindrink och exempelvis en banan direkt efter träning och se till att äta närings- och energirik kost i övrigt.Varför skulle ”Sockret” som ni kallar det… i en Banan vara bättre än ”Sockret” i en såkallad Gainer?
22 mars, 2010 at 16:17 #325310Anonym anvandareMemberPontus_H wrote:Varför skulle ”Sockret” som ni kallar det… i en Banan vara bättre än ”Sockret” i en såkallad Gainer?Inte bättre… Snarare lite sämre p.g.a. det något långsammare upptaget. Men om man styrketränar 3 gånger/vecka har man inget behov av att fylla på glykogenförrådet så snabbt som möjligt. Dock får man näringsämnen och mer mättnad av en banan.
22 mars, 2010 at 16:20 #325311Anonym anvandareMembervasslefranmjolk wrote:Inte bättre… Snarare lite sämre p.g.a. det något långsammare upptaget. Men om man styrketränar 3 gånger/vecka har man inget behov av att fylla på glykogenförrådet så snabbt som möjligt. Dock får man näringsämnen och mer mättnad av en banan.Precis, så varför tycker du då att man skall välja det lite sämre samt dyrare alternativet?
Jag säger inte att han skall köpa en ”Gainer” om du läser vad jag skrev innan. Men det ges mycket dåliga tips här.22 mars, 2010 at 16:39 #325312Anonym anvandareMemberJag äter vanlig kost, husmanskost, äter inte lika mycket varje måltid precis. Äter i skolan, lunch. Och sedan äter jag kvällsmat hemma på kvällen. Och så lite mellanmål ibland, bananer äter jag ofta efter träningen. Så.. Behöver lite hjälp med tillskottet, därför jag skapade tråden för jag inte är så kunnig själv, än..
22 mars, 2010 at 16:45 #325313Anonym anvandareMemberUnited28 wrote:Jag äter vanlig kost, husmanskost, äter inte lika mycket varje måltid precis. Äter i skolan, lunch. Och sedan äter jag kvällsmat hemma på kvällen. Och så lite mellanmål ibland, bananer äter jag ofta efter träningen. Så.. Behöver lite hjälp med tillskottet, därför jag skapade tråden för jag inte är så kunnig själv, än..Läser du svaren? Säg vad du vill ha för svar annars så skriver vi det.
22 mars, 2010 at 16:50 #325314Anonym anvandareMemberUnited28 wrote:Jag äter vanlig kost, husmanskost, äter inte lika mycket varje måltid precis. Äter i skolan, lunch. Och sedan äter jag kvällsmat hemma på kvällen. Och så lite mellanmål ibland, bananer äter jag ofta efter träningen. Så.. Behöver lite hjälp med tillskottet, därför jag skapade tråden för jag inte är så kunnig själv, än..Ett kosttillskott är precis som det låter, ett tillskott. Du tjänar bäst i att först och främst se över din normala kost istället för att förlita dig på tillskotten, det kommer gynna dig.
Sedan är det ju självklart bekvämt och billigt att ha en proteindrink som man kan ta direkt efter träningen. Självklart kan man även blanda i lite maltodextrin för att få lite snabba kolhydrater efter träningen (gainer), men det är inte ett måste som nybörjare.
Du är ju som sagt en nybörjare, så det är främst vad du äter i allmänhet som verkligen kommer visa resultat, inte vilka tillskott du tar.
Lycka till! :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.