Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vad kan man uppnå med lätta vikter?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 oktober, 2010 at 19:38 #434539Anonym anvandareMember
Hej,
Opererade näsan den 16 juli och kirgurgen har sagt att jag får börja träna igen men bara med lätta vikter fram till juli. Då det måste gå ett år innan jag får träna som jag gjorde förr.
Det jag max får lyfta fram till dess är totalt 10kg, dvs två 5kg’s hantlar. Har börjat träna hemma då det inte är värt att köpa ett gym kort igen när man ändå bara får lyfta så lätta vikter.Men min fråga är, vad kan jag uppnå med lätta vikter? är d fortfarande möjligt att få mer muskler? eller kan jag bara bli ”tuned”. Till exempel tog jag 50kg totalt i axellpress i 10 reps innan men hur många reps ska jag göra nu för att få ut nåt av träningen?
Jag tänkte att jag kanske ska ta kortare pauser för att få en högre intensitet och ”time under tension”. Lägga upp ett program med många supersets,fler övningar. till exempel 10 övningar,5 bröst,5 axlar med 30sek paus mellan varje superset. Träna varje dag,7 dagar i veckan. Går det att få mer muskler eller har ni nån bättre idé? Hur många reps per övning bör jag göra?31 oktober, 2010 at 19:38 #64038Anonym anvandareMember31 oktober, 2010 at 20:28 #434540Anonym anvandareMemberUndrar varför du inte får träna pg.a. Näsoperation, lär ju inte beröra resten av kroppen så himla mycket…
Med 5kgs hantlar lär du definitivt inte få ut mycket, att ligga på 100reps i te.x Hantelpress lär inte vara till någon nytta.
Du får helt enkelt överklaga beslutet och be honom höja siffran till 50kg eller nått. Så du iaf kan göra nått31 oktober, 2010 at 20:44 #434541Anonym anvandareMemberLåter helt sjukt att du inte får träna tungt på ett år pga näsoperation? Fick du veta varför?
31 oktober, 2010 at 20:46 #434542Anonym anvandareMemberJag förstår inte kopplingen mellan snoken och vikterna. Det måste väl handla om hur hårt
du belastar näsan eller hur man ska uttrycka det. Det går ju finlira utan att bli svettig
eller få näsblod med alla möjliga vikter kan jag tänka mig.Drygt att vänta i ett år efter operation…
31 oktober, 2010 at 21:03 #434543Anonym anvandareMembervet inte riktigt varför, men oftast när man lyfter tungt så drar man ihop näsan lite d kanske är därför.Jag tror att d som kan hända är att näsan kan åka ner eller hur man ska säga och formen kommer att ändras.
Men jag försöker att göra d bästa av situationen,för jag kan ju inte vänta i 7 månader till utan träning.
Därför undrar jag, hur ska jag lägga upp träningen? ska jag försöka att köra till failure i varje set och kort vila(30sek) eller nåt för att få en hög time under tension för att försöka få lite muskeltillväxt. Eller vad tycker ni?1 november, 2010 at 19:12 #434544Anonym anvandareMemberRisken är väl att om han tar i att nått skit spricker i snoken kan jag tänka mej. även små skavanker kan bli rejält skit av när man opererat sej.
1 november, 2010 at 20:52 #434545Anonym anvandareMemberKan förstå att man kanske inte ska lyfta tungt eftersom man grimaserar etc. Men att läkaren
på rak arm kan sätta precis 10kg som gräns är bortom mitt förstånd i alla fall.1 november, 2010 at 21:18 #434546Anonym anvandareMemberLäkaren sa inte 10kg,hon sa bara lätta vikter,men jag skulle anta att d inte är mer än 10 kg då mer än 10kg skulle nog hon tycka är tungt.Själva poängen var att ha vikter som inte känns ansträngande tror jag. Dessutom vågar jag inte testa ta mer än det då det inte är värt risken om min näsas form kan ändras.
1 november, 2010 at 21:23 #434547Anonym anvandareMemberfattar fotfarande inte hur din näsas utseende eller funktion kommer/kan förändras av att lyfta lite tungt? -och hur insatt är själva läkaren i fråga själv insatt i någon träningsform?
1 november, 2010 at 21:44 #434548Anonym anvandareMemberJag hade kollat upp det där betydligt noggrannare om jag var du. Det är ju faktiskt träning vi talar om. :p
1 november, 2010 at 21:55 #434549Anonym anvandareMemberSjälvklart kan det finnas anledning att inte anstränga sig med opererad näsa. Jag fattar inte hur man ens kan ifrågasätta det. Jag skulle inte ställa mig och curla om jag opererat magen heller.
Det finns massor i näsan som kan påverkas av ansträngning, jag fick inte spela fotboll när jag hade opererat bort polyper i 12-årsåldern. Förmodligen kan svullnad ökas till exempel.
1 november, 2010 at 22:42 #434550Anonym anvandareMemberTror inte att någon ifrågasätter just att man inte får träna, mest förvånande att det skulle ta ett år innan man får träna ordentligt pga en näsoperation.
1 november, 2010 at 22:46 #434551Anonym anvandareMemberGober wrote:Tror inte att någon ifrågasätter just att man inte får träna, mest förvånande att det skulle ta ett år innan man får träna ordentligt pga en näsoperation.Ja ett år känns iofs lite saftigt rent spontant. Men kommentarerna gällde ju främst kopplingen träning-näsa generellt som jag tolkade det.
2 november, 2010 at 10:55 #434552Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:fattar fotfarande inte hur din näsas utseende eller funktion kommer/kan förändras av att lyfta lite tungt? -och hur insatt är själva läkaren i fråga själv insatt i någon träningsform?jag vet inte heller vad som kan hända men frågade inte efter nån förklaring. Men läkaren verkade vara insatt då det var hon som opererade mig och hon är en väldigt bra kirurg.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.