Vad tror ni?

Home Forums Allmänt om gymträning Vad tror ni?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Jag provade en teknik idag i gymmet, som jag skulle kalla rest pause-drop set

Ni som inte vet vad rest pause är, så är det t,ex man tar en vikt vars man klara max 8 reps sen når man failure. man väntar en 20 sekunder och kör vad man orkar max igen ofta typ 3, sen 20 sekunders vila och kanske max 2 innan man når failure den tredje gången.

8-3-2

Dropset är när man kör kanske 12st reps på en vikt, sen tar man av lite vikt och kör kanske där också 12 eller 10 och samma igen.

Saken är att jag slängde ihop dessa variabler idag för ett riktigt tungt militärpress. Jag körde restpause 3 gånger. dvs jag körde restpause 8-3-2 på 3 olika vikter. detta är nog det brutalaste jag gjort.

Hur tror ni detta skulle fungera att slänga inn lite då och då? jag tänker på mestadels på återhämtning.

Ghoetic wrote:
    Ni som inte vet vad rest pause är, så är det t,ex man tar en vikt vars man klara max 8 reps sen når man failure. man väntar en 20 sekunder och kör vad man orkar max igen ofta typ 3, sen 20 sekunders vila och kanske max 2 innan man når failure den tredje gången.

Mitt tips när det gäller rest-pause är att du inte går till failure direkt utan vilar när du har 1-2 reps kvar. Så i stället för att göra 8 – 3 – 2 skulle du med samma vikt kunna göra 6 – 5 – 4 vilket är 2 repetitioner mer på samma vikt. Genom att inte gå till failure omedelbart kan du förmodligen även sänka pausen från 20 till 15 sekunder. Detta skulle alltså innebära att du skulle utföra 2 repetitioner mer på kortare tid med samma vikt.

Ah okej låter rimligt, saken är ju att jag vill undvika överträning, och failure 9 gånger är kanske inte så smart att köra ofta ^^

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.