Varför känner jag mig degig?

Home Forums Allmänt om gymträning Varför känner jag mig degig?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Jag har börjat känna mig degig i kroppen, tränar varje muskelgrupp uppdelat på 4 dagar men jag tränar också mma. Viktmässigt i kroppen och vikterna på gymmet så är det ingen stor skillnad men i kroppen känner jag mig degig och mindre på något sätt.

Vad kan detta bero på?
    tacksam för svar!

No idea, men jag skulle ta en vilovecka om jag vore du.

du kanske ätit för mkt deg, H3H3 ;PpPPpPp

Kan ju vara början på en överträning, äter du tillräckligt?

Edit: nu känner jag iof också mig degig då jag tränar thaiboxning 2 gånger + 4 gånger gym i veckan, men jag antar att du kört på dit schema ett tag nu? I början tror jag nog att det är normalt att känna sig sliten, men kroppen vänjer sig. Har det dock kommit från ingenstans så kan en viloveckan vara väldigt gynnsamt.

Jag skulle ha ätit mer d-vitamin och järn. Och sedan skulle jag äta mer överlag. Blir det inte bättre skulle jag dra ner lite på träningen ett tag.

Hur menar du med ”degig”? Känner du dig seg och orkeslös eller menar du att du känner dig mjuk i kroppen?

Känner jag också under ganska tuffa träningsperioder. Bara att ta det chill en helg eller så, brukar funka för mig.

Först och främst bör du svara på Clarks inlägg. Jag har också lite svårt att fatta vad ”degog” innebär i sammanhanget. En mjuk och degig kropp eller att du mer känner dig set och trött?

Om det är det senare så kan du börja med att se över hur allt funkar utöver kost och träning. Mår du bra i övrigt, har bra polare, inga problem i familjen, flyter skolan? Om såna saker är skit finns ingen optionani i världen som kan rätta till allt.

Jamax wrote:
    Jag har börjat känna mig degig i kroppen, tränar varje muskelgrupp uppdelat på 4 dagar men jag tränar också mma. Viktmässigt i kroppen och vikterna på gymmet så är det ingen stor skillnad men i kroppen känner jag mig degig och mindre på något sätt.

Vad kan detta bero på?
    tacksam för svar!

Där har du ditt problem.

Hur länge har du både tränat styrka och MMA?

Det finns många som kör både seriös styrketräning och kampsport på en riktigt hög nivå, så det ser jag inte som något givet problem.

Men, ja den mängden och intensiteten kräver självklart att man sköter sömn,vila,mat på ett bra sätt såväl som att man är lyhörd för när kroppen har mindre bra dagar.

Att trådskaparen känner sig ”degig”/slut i kroppen kan självklart bero på att han tränar för mycket/hårt utifrån hur sömn,mat och vila sköts. Men att kombinera styrketräning och kampsporter är inget som hindrar vare sig en bra form eller massa, men visst, klarar man inte av att sköta övriga bitar så får man dra ner på mängden träning.

Annars så är det ju inte direkt ovanligt att folk drar på sig någon vårförkylning/virus/allergi och blir slut i kroppen som en följd av det.

Oavsett så håller jag väl iofs med om att det lär vara bra att trappa ner på träningen i några dar/vecka medan han utvärderar hur han sköter övriga bitar :) Men personligen så börjar det kännas lite tjatigt hur otroligt rädda folk är för att bli övertränade. Alla klarar av betydligt mer träning/intensitet än dom tror och styrketräningen mår oftast bara bra av att kombineras med annan träning. Under förutsättning att man sköter mat/vila/sömn vill säga.

Jag måste säga att jag sköter kosten och sömn bra, kan bli att skollunchen inte är ätbar ibland men när jag väl är hemma så får jag i mig rätt mat. Jag känner mig degig på så sätt att jag är i mjuk i kroppen. Jag har tränat mma kombinerat med styrketräning i snart 1 1/2 år. kanske ännu mer seriöst på gymmet det senaste halvåret. Livet bredvid träning flyter på bra, skolan går kanske lite segt men inget allvarligt :)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.