Varför så lång väntetid ?

Home Forums Allmänt om gymträning Varför så lång väntetid ?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Kunde inte hitta på bättre rubrik

Efter alla journaler och tips jag har läst har jag alltid undrat varför folk inte tränar mer .

Om man kör tex en dag Bröst, Axlar och triceps. Alla de musklerna jobbar tillsammans oftast ?

Sen nästa dag Rygg ( Ej marklyft), Biceps och underarmar. Alla de musklerna jobbar tillsammans ?

Sen nästa dag Ben och mage.

Sen nästa dag börjar man om igen på bröst, axlar och triceps. Då har de fått sin vilotid på 72 timmar och det borde väl räcka ?

Så jag undrar varför folk inte kör ett sådant upplägg ? Är det värdelöst och man bara överbelastar / övertränar kroppen. Eller finns det andra anledningar ?

Mycket av detta är nog subjektivt. Några känner kanske att de behöver mer vila mellan passen o.s.v. Sedan är det värt att påpeka att det skiljer sig på hur man tränar, exempelvis hur många set man kör för varje muskelgrupp, i hur utsträckning man går till failure, om man tränar tills man är spyfärdig i varje pass etc.

Känner du däremot att det ger dig mest att träna så, så träna så.

Personligen skulle jag inte kunna köra så, kör alltid till failure. Behöver en 5-6 dagar innan jag känner att det är okay ett köra samma muskelgrupp igen.
    Kan nog funka om man håller igen när man tränar men personligen så tycker inte jag att det ger så mycket.

Väldigt individuellt och beror sig väldigt mycket på hur man tränar och vilken muskel det är.

Jag tränar i stort sett som du beskriver, men då är det i stort sett ett SL-program med låg volym och disco-komplement jag använder. Sen så äter jag väldiga mängder protein, och det hjälper återhämtningen en hel del, så om det är något som inte hänger med så är det nervsystemet.

Om man dock känner att man behöver träna med en hög volym, eller bara återhämtar sig dåligt, så är det klart att man ska göra det. Men min filosofi är att som nybörjare så är det smartare att träna oftare och ha fler chanser att förbättra sig än att träna tills man inte kan röra på sig en gång i veckan för varje muskel. Detta har det naturligtvis gjorts studier på, men som vanligt så bör man ta dessa med en nypa salt.

När man sedan har kommit en bra bit i sin träning och börjar stagnera, då behöver man ta sig en titt på volym, setvila, o.s.v för att ö.h.t. röra sig framåt.

TurtleOscar wrote:
    Då har de fått sin vilotid på 72 timmar och det borde väl räcka ?

Uppenbarligen inte.

Folk känner väl att de behöver vila, samt fylla på depåer osv. Jag tränar gärna varje dag. Dock större chans för s.k dåliga pass. Är nästan alltid mer taggad inför ett pass efter en dags vila, än då jag tränat 2 veckor i rad.

Jag kör 3-1-2-1

Dessutom använder man ju en del Biceps när man kör bröst också t.ex.

Ryan wrote:

Och triceps om inte annat. Mer biceps när man kör rygg.

Ryan wrote:

I vilken övning använder man biceps ?

Rasmus Kjellberg wrote:
    Och triceps om inte annat. Mer biceps när man kör rygg.

Därför kör man Bröst, Triceps och axlar på samma dag :emo-thumb

Ursäkta om jag går OT men lägger märke till att det i förslaget utesluts marklyft och då blir frågan varför i hela friden man ska utesluta en basövning som i mitt tycke är grym och ger sjukt mycket. Att utesluta basövningar är för mig oförståligt.

TurtleOscar wrote:
    Därför kör man Bröst, Triceps och axlar på samma dag :emo-thumb

Inte direkt raketforskning..

edion wrote:
    Ursäkta om jag går OT men lägger märke till att det i förslaget utesluts marklyft och då blir frågan varför i hela friden man ska utesluta en basövning som i mitt tycke är grym och ger sjukt mycket. Att utesluta basövningar är för mig oförståligt.

Mark tar ju mycket på bena men eftersom man kan böja ofta så spelar det ingen roll att man kör ben dagen efter. Däremot så kanske man inte ska träna de här övningarna tungt varje gång utan gå i perioder.

Jag tycker att det är ganska ”onödigt” att blanda massa muskelgrupper, såsom ”baksida lår och biceps”, kan tänka mig att det är något mentalt för vissa ändå.
    Om jag kör ben så kör jag ben, då lägger jag all fokus på ben, ingen jävla yttre baksida, nedre axeln och vänster bröst.

För mig har det alltid handlat om vila, finns ingen chans i världen att jag skulle kunna köra tunga knäböj, dagen efter tunga marklyft.

Därför att det inte passar alla.

Jag har inte tid just nu att träna så mycket, dessutom går jag ganska tungt
    så känner jag mig oftast inte fräsch i kroppen efter 72 timmar. Marklyft är
    viktigt i min träning och det kan ta uppemot en vecka innan man känner sig
    ok efter ett markpass.

Min träning kanske inte är optimal men den fungerar för mig i min livssituation
    just nu med både jobb, studier, barn och för lite sömn.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.