Home › Forums › Allmänt om gymträning › Varför växer alla muskelfibrer av submaximal träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 mars, 2010 at 15:42 #58001Anonym anvandareMember27 mars, 2010 at 15:42 #325100Anonym anvandareMember
Vid styrketräning med submaximala vikter kopplas ju inte alla motoriska enheter in. Hur kommer det sig då att alla muskelfibrer växer?
27 mars, 2010 at 16:52 #325101Anonym anvandareMemberVar har du läst att alla fibrer växer?
Jag vet mycket väl att kroppen har möjligheten att ändra sin fibertyp beroende på behov! Den ändrar hellre fibertyp än låter fibrerna brytas ner vilket är den främsta anledningen till att rullstolsbundna och folk med svår smärta i benen konverterar muskelfibrer från Typ I och IIa till IIx trots att det troligtvis är den sista fibertypen som skulle behövas hos någon som inte kan använda benen!
Submaximala vikter är ju alla vikter under 1RM vikterna, får jag gissa så tror jag att alla fibrer inte kopplas in under en repetition med submaximal vikt då kroppen inte behöver aktivera alla men ju mer reps man gör desto tröttare blir vissa fibrer och andra fibrer tar över varvid ”alla” fibrer kopplas in trots submaximalt arbete!
Men jag gissar bara lite där, har inte läst något om detta, men har du läst något så lägg ut länken!
27 mars, 2010 at 18:03 #325102Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Var har du läst att alla fibrer växer?Jag vet mycket väl att kroppen har möjligheten att ändra sin fibertyp beroende på behov! Den ändrar hellre fibertyp än låter fibrerna brytas ner vilket är den främsta anledningen till att rullstolsbundna och folk med svår smärta i benen konverterar muskelfibrer från Typ I och IIa till IIx trots att det troligtvis är den sista fibertypen som skulle behövas hos någon som inte kan använda benen!
Submaximala vikter är ju alla vikter under 1RM vikterna, får jag gissa så tror jag att alla fibrer inte kopplas in under en repetition med submaximal vikt då kroppen inte behöver aktivera alla men ju mer reps man gör desto tröttare blir vissa fibrer och andra fibrer tar över varvid ”alla” fibrer kopplas in trots submaximalt arbete!
Men jag gissar bara lite där, har inte läst något om detta, men har du läst något så lägg ut länken!
Tänkte fel… Det är ju hela fibern som växer… Dock kan du ju aktivera fler motoriska enheter än vid 1RM med excentrisk träning.
27 mars, 2010 at 18:42 #325103Anonym anvandareMemberMod. får gärna ta bort tråden.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.