Home › Forums › Allmänt om gymträning › Variera övningar / schema? Hur viktigt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 mars, 2011 at 18:08 #387767Anonym anvandareMember
Tjo!
När jag började gymma märkte jag resultat rätt fort, men nu så tycker jag att utvecklingen börjar bli lite seg på armarna. Jag kör alltid tungt varje pass. Runt 8-10 reps och runt 6-8 set.
Jag är främst ute efter större armar, samt styrka med. Det är ungefär 60/40 på volym / styrka enligt mig.
Har ökat runt 20-25kg i bänk på 3-4 månader, även känt att jag klarar mycket mer i de flesta övningarna sen jag började.
Men nu till frågan, för att få igång så armarna börjar växa på igen, skall jag ändra på mitt schema/övningar?
Mitt schema är nu:
Mån: Bröst , Triceps
Tis: Rygg , Biceps
Ons: vila
Tors: Ben, mage
Fre: Axlar , triceps (eller biceps)Borde jag byta ut mina övningar på respektive muskelgrupp? Jag kör de ”traditionella” övningarna. T.ex Bröst, bänkpress/hantel press osv…
Brukar köra ca 3-4 set bänk, sedan lutad bänkpress/hantelpress.
Blev kanske lite rörigt där, men hoppas ni förstår!Tacksam för svar! :up:
26 mars, 2011 at 18:08 #61146Anonym anvandareMember27 mars, 2011 at 11:36 #387768Anonym anvandareMemberDu kanske skulle tjäna på att byta ut några övningar. Enligt vad jag läst och förstått så bör man justera sin tärningsrutin med 1-2 månaders mellanrum för att stimulera nervsystem och muskler på nya sätt.
Läs själv på [http://www.exrx.net/WeightTraining/ChangeWtEx.html]
27 mars, 2011 at 13:46 #387769Anonym anvandareMemberJson wrote:Du kanske skulle tjäna på att byta ut några övningar. Enligt vad jag läst och förstått så bör man justera sin tärningsrutin med 1-2 månaders mellanrum för att stimulera nervsystem och muskler på nya sätt.Läs själv på [http://www.exrx.net/WeightTraining/ChangeWtEx.html]
Ja men grejen är att jag inte vet vad som skulle ersätta bänkpress/hantelpress, på ett bra sett dessutom? Bänkpress är ju nr1 för bröst ifall man säger så
Funkar det att köra hantlar (hantelpress) ett pass, och nästa vecka köra skivstång bara?
Trodde först att man egentligen bara behövde bry sig om att köra så tungt som möjligt.
Men att byta ut t.ex bröst/triceps till ~ bröst/biceps är inte så jätte bra va? Mitt ryggpass ligger dagen efter och där används ju biceps en hel del.
Tack för ditt svar! :up:27 mars, 2011 at 19:47 #387770Anonym anvandareMemberNågon som skulle kunna fixa ett annat schema till mig? Jag kör ungefär såhär nu
Bröst : bänkpress , lutande hantelpress , liggande hantelpress , flyes .
Triceps : pushdowns , liggande tricepsetx. Dips …
Rygg : hantelrodd , ryggresning , latsdrag , chins..
Ben : knäböj , benspark..
Mage : situps , plankan.
Axlar: framåtlutande hantellyft , hantellyft , militärpress
Biceps: någon hantelcurl / curl med ez stångMån: Bröst , Triceps
Tis: Rygg , Biceps
Ons: vila
Tors: Ben, mage
Fre: Axlar , triceps (eller biceps)27 mars, 2011 at 21:41 #387771Anonym anvandareMemberNågon? Är lite desperat då jag bestämt att jag ska köra hårt imon!
27 mars, 2011 at 22:54 #387772Anonym anvandareMemberDu säger att du precis börjat gymma och enligt min erfarenhet så ökar de allra flesta mycket i början för att sen lägga sig på en lite rätare utveckling, så det hör nog bara till.
Några tips har jag från egna reflektioner:
Vilovecka, det har gjort underverk för mig tidigare.
Du skrev att din prio är armar, kör du tex nån triceps övning efter bänkpressen för att på så vis få lite mer ork i de övningarna?
Tricpes och biceps på samma pass är riktigt najs om du vill prova kasta om lite i schemat.
Jag skulle inte ha kört både bänkpress och rak hantelpress utan varierat mellan de från pass till pass.28 mars, 2011 at 19:23 #387773Anonym anvandareMembertorbjorn wrote:Du säger att du precis börjat gymma och enligt min erfarenhet så ökar de allra flesta mycket i början för att sen lägga sig på en lite rätare utveckling, så det hör nog bara till.
Några tips har jag från egna reflektioner:
Vilovecka, det har gjort underverk för mig tidigare.
Du skrev att din prio är armar, kör du tex nån triceps övning efter bänkpressen för att på så vis få lite mer ork i de övningarna?
Tricpes och biceps på samma pass är riktigt najs om du vill prova kasta om lite i schemat.
Jag skulle inte ha kört både bänkpress och rak hantelpress utan varierat mellan de från pass till pass.Gymmat rätt seriöst nu iallafall i 4 månader
Vilovecka kanske skulle vara något ja!
Jag brukar köra liggande tricepsextension + triceps pushdown i cable efter jag är klart med bröstövningarna Körde en hel del dips idag! kändes skönt fick även med lite biceps på en övning.
Tack för ditt svar! :up:30 mars, 2011 at 18:21 #387774Anonym anvandareMemberKom igen gubbs, någon som kan dra upp ett fint schema?
4 pass i veckan.31 mars, 2011 at 20:14 #387775Anonym anvandareMemberVerkar vara lite dåligt med just detta.
Ser att visningarna för denna tråden ökar massvis, men ändå inga svar.4 april, 2011 at 20:17 #387776Anonym anvandareMemberJag körde rygg+triceps idag. vad rekommenderar ni mig att köra imorgon? Ben+mage?
4 april, 2011 at 20:21 #387777Anonym anvandareMemberJag funderar själv på att byta ut bänkpressen mot tunga dips under några veckor. Ett par insatta på mitt gym som även bloggar har gjort det med väldigt bra resultat för bänken när de sen återgick till det. Tror det är bra med att låta kroppen testa nya utmaningar ibland.
4 april, 2011 at 20:24 #387778Anonym anvandareMemberJens79 wrote:Jag funderar själv på att byta ut bänkpressen mot tunga dips under några veckor. Ett par insatta på mitt gym som även bloggar har gjort det med väldigt bra resultat för bänken när de sen återgick till det. Tror det är bra med att låta kroppen testa nya utmaningar ibland.Joo precis, har varierat lite med och kört en del maskiner och ett par nya övningar. Men det jag främst är ute efter nu ett tag är ett nytt schema. Men det verkar inte så jättelätt att få fram ett utan att behöva belasta samma muskler 2 dagar i rad.
Ifall jag kör Bröst + Biceps imorgon, så har jag ju ansträngt både triceps + biceps igen , då en del ryggövningar jag kör tar på biceps också.
Tack för ditt svar :up:4 april, 2011 at 22:12 #387779Anonym anvandareMemberJag brukar ibland köra Bröst/Triceps och Rygg/Biceps dan efter. Funkar oxå bra tycker jag. Eller omvänd ordning.
5 april, 2011 at 19:10 #387780Anonym anvandareMemberJens79 wrote:Jag brukar ibland köra Bröst/Triceps och Rygg/Biceps dan efter. Funkar oxå bra tycker jag. Eller omvänd ordning.Okej, det hade jag på mitt gamla schema.
Denna veckan har jag kört/ skall köra:Mån – Rygg + Triceps
Tis – Axlar , traps , underarmar
Tors – Ben + Mage
Fre – Bröst + BicepsDetta känns inte bra alltså, känns som om jag kommer överanstränga mina muskler. Har ni några bättre rekommendationer till nästa vecka ? :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.