Home › Forums › Allmänt om gymträning › Varning för felbänk!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 augusti, 2006 at 19:39 #90745Anonym anvandareMember29 augusti, 2006 at 19:39 #978151Anonym anvandareMember
Ursäkta att jag startar en ny tråd, men jag vill varna er gymmare som kör hårt i lutbänk, alltså felbänk, där huvudet pekar nedåt. I all välmening alltså! Jag läste en artikel om en som hade fått en bristning i halspulsådern på grund av felbänken. Läkaren förklarade så här: Att när man lutar nedåt strömmar blodet till huvudet, det blir mer tryck i ådrorna och det tillsammans med tung belastning kan medföra sådana här olyckor som är livsfarliga.
Tyvärr har jag inte kvar länken. Ni gör som ni vill, men det kan vara värt att tänka på! Må gott ni alla där ute!
29 augusti, 2006 at 21:06 #978152Anonym anvandareMemberjag tror risken är större att man blir påkörd på gatan i en korsning än att kärl skall spricka. är ganska vanligt förekommande att köra bakåtlutad-bänk.
motsfråga: tänk om du tar i så mycket i en vanlig övning så du spräcker ett kärl…..kan mycket väl hända oxå.
sluta oroa er för mycket.
häng läkaren eller hans uttalande.:ph34r: :p
29 augusti, 2006 at 21:08 #978153Anonym anvandareMemberdetta kanske kan bli nästa myt i gymvärlden, att det är SKITFARLIGT att köra bakåtlutad bänk.
tänk på alla gymnaster mm som hoppar, snurrar och tar i…enligt mej borde var o varannan ha spräckta kärl i huvudet om det nu skulle vara så himlans farligt!
Skärpning.
29 augusti, 2006 at 21:29 #978154Anonym anvandareMemberEnok wrote:detta kanske kan bli nästa myt i gymvärlden, att det är SKITFARLIGT att köra bakåtlutad bänk.tänk på alla gymnaster mm som hoppar, snurrar och tar i…enligt mej borde var o varannan ha spräckta kärl i huvudet om det nu skulle vara så himlans farligt!
Skärpning.
Ta det lugnt, jag ställer mig neutral i frågan. Ville bara ta upp vad jag läste.
29 augusti, 2006 at 21:31 #978155Anonym anvandareMemberEnok wrote:detta kanske kan bli nästa myt i gymvärlden, att det är SKITFARLIGT att köra bakåtlutad bänk.tänk på alla gymnaster mm som hoppar, snurrar och tar i…enligt mej borde var o varannan ha spräckta kärl i huvudet om det nu skulle vara så himlans farligt!
Skärpning.
Däremot vanligt med krånglande knän och stukade fötter. De är tur att man inte är gymnast.
29 augusti, 2006 at 21:32 #978156Anonym anvandareMemberom man får puls av att läsa inlägg, räknas det som träning?
30 augusti, 2006 at 00:24 #978157Anonym anvandareMemberEnok wrote:om man får puls av att läsa inlägg, räknas det som träning?Japp, numer verkar det så. Fick i vilket fall träningsverk första gången jag hörde det!
30 augusti, 2006 at 10:33 #978158Anonym anvandareMemberTjobben wrote:Ja, nu var det väl så att det var Fredrik Paulun som lyckats med konststycket att göra sig illa i denna övning? Att då anse denne person som någon sorts auktoritet på området ställer jag mig mycket skeptisk till. Han kanske borde hålla sig till maten och överlåta tränandet till de som kan.Om du läser längre upp en gång till så står det att jag ställer mig neytral i frågan. *suckar* Men personligen gillar jag inte lutbänk och har aldrig gjort.
30 augusti, 2006 at 15:26 #978159Anonym anvandareMemberÄh skippa lutbänken å kör framåtlutande dips istället, that’s the sh*t right there! h*ll yeah!
30 augusti, 2006 at 17:28 #978160Anonym anvandareMembervariation var namnet:up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.