Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vetenskapens värld om fett.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 mars, 2010 at 07:06 #58146Anonym anvandareMember16 mars, 2010 at 07:06 #325606Anonym anvandareMember
Spola till 1.30 och se om ”brittfettet” som de säger att de hittat.
Vad tror ni om detta?[http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld]
16 mars, 2010 at 09:30 #325607Anonym anvandareMemberDom har säkert rätt, men 2 saker ”tror” jag.
#1 Det kommer att ta lång tid innan det finns som läkemedel eller tillskott.
#2 Effekten kommer inte vara i närheten av vad dom beskriver, stenhård tävlingsform på kort tid utan diet eller träning.
16 mars, 2010 at 11:59 #325608Anonym anvandareMemberMin erfarenhet är att såna här upptäckter ofta väcker stora förväntningar till en början men sedan visar sig svårt i praktiken.
Ta bara leptinupptäckten som exempel. När men började observera leptinets betydelse trodde man ju att fetmans gåta var löst i stort sett. Men sedan visade det ju sig att feta har mer leptin i kroppen men en ökad tolerans.
Det här fettet påminner mig mycket om hur den bruna fettväven (BAT) fungerar och även gällande den så har man ju tillskrivit det viktiga egenskaper enda sedan 70-talet men fortfarande är det inget som spelar stor roll i vården t.ex.
Men intressant nog har just intresset om BAT fått en liten renässans på sistone.
Vincent Qvarfordt wrote:#2 Effekten kommer inte vara i närheten av vad dom beskriver, stenhård tävlingsform på kort tid utan diet eller träning.Jag uppfattar det verkligen inte som att de beskriver det med sån sensationsjournalistik. Tvärtom väldigt objektivt.
16 mars, 2010 at 12:10 #325609Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Men intressant nog har just intresset om BAT fått en liten renässans på sistone.Ja tänk om man kunde ombilda sitt lagrade fett till brunt fett… Dvs bli lite mer som en björn eller spädbarn!
Troligtvis hade MS och andra fetmarelaterade sjukdomar minskat.
16 mars, 2010 at 12:11 #325610Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag uppfattar det verkligen inte som att de beskriver det med sån sensationsjournalistik. Tvärtom väldigt objektivt.
”Principiellt skulle det kunna försvinna”
Det tolkar nog dom flesta som att underhudsfettet kommer att försvinna.
Men den vinklingen får reportern stå för, forskarna brukar hålla huvudet lite kallare än så
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.