vikter på benböj

Home Forums Allmänt om gymträning vikter på benböj

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag försöker bygga lite mer muskler på benen och tar nu 60 kg i benböj och typ 40 kg i utfall, 100 kg benpress (på träningen idag då jag ökade i vikterna). Räcker detta för att få lite mer benmuskler eller bör man kunna köra ännu tyngre:ermm? Som det är nu är benen bara rättså smala men inga muskler syns. :(

Jag tycker att 60kg i knäböj som tjej är bra! Huruvida du bygger muskler eller inte är inte riktigt så enkelt. Mycket mer som spelar in. Men för att hårddra det hela lite så kan vi säga att det finns några enkla regler:

För att bygga muskler måste kroppen ha nettoenergi att ta av, dvs
    Du måste äta mer än du förbränner för att gå upp i vikt. Men jag vill inte gå upp i vikt säger du då. Dock är det ett krav att ligga på ett överskott för att rekrytera mer muskelmassa. Således går det alltså inte att ”omvandla fett till muskler”. Fett kan aldrig bli muskler, det kan bara förbrännas som energi. Muskler är uppbyggda av protein, alltså måste det även finnas ett nettotillskott av protein.

Förutom att sköta kosten kan du optimera träningen för olika mål. Dessa mål brukar antingen vara:
    bygga mer muskler; volym
    bli starkare; styrka
    bli av med underhudsfett; deffa

Den största skillnaden mellan träning med fokus på att bli starkare (läs maxstyrka) och träning med fokus på maximal hypertrofi (läs muskelvolym) är antalet repetitioner, vila mellan set och träningstillfälle. Skillnaden mellan dessa två och deff tycker jag själv (läs, väldigt olika mellan olika individer) inte är stor. Under diet är detextra viktigt att behålla så mycket styrka som möjligt och hålla kroppen inställd på att behålla så mkt muskler som möjligt..

ojoj, nu blev det ett väldigt långt och krångligt svar.. Men det betyder också en sak, det finns inget enkelt entydigt svar på din fråga.

missaerobicgirl wrote:
    Jag försöker bygga lite mer muskler på benen och tar nu 60 kg i benböj och typ 40 kg i utfall, 100 kg benpress (på träningen idag då jag ökade i vikterna). Räcker detta för att få lite mer benmuskler eller bör man kunna köra ännu tyngre:ermm? Som det är nu är benen bara rättså smala men inga muskler syns. :(

Till att börja med kan du ju börja med att köra djupa böjar och inte kvarts-böjar eller vad du nu sysslar med (jag kan med 99% säkerhet säga att du inte tar 60kg i en tillräckligt djup knäböj) . Se dock till att utförandet är bra, så att du inte rundar ryggen i bottenläget.

Och som Peter skriver är den primära stimulin för muskeltillväxt (oavsett vad alla dopade byggare säger) att du blir starkare sett över tid. Annars får inte muskeln någon anledning att anpassa sig och växa sig större/starkare.

Tack för svaren. En sak jag inte förstår med muskler är skillnaden mellan styrka och volym i muskeln. En muskel med större volym borde ju kunna lyfta tyngre än en mindre muskel. Men många gånger ser jag killar med rätt stora muskler som lyfter mindre än mig då de tar i max och min muskel är bara en tredjedel så stor som deras… det tycker jag är fuskigt. För jag vill ju att det ska synas att jag tränar hårt….så jag vill verkligen öka i muskelvolym.

Jo jag ska träna på att få benböjen ännu djupare för det är stor risk att man slarvar…

missaerobicgirl wrote:
    Tack för svaren. En sak jag inte förstår med muskler är skillnaden mellan styrka och volym i muskeln. En muskel med större volym borde ju kunna lyfta tyngre än en mindre muskel. Men många gånger ser jag killar med rätt stora muskler som lyfter mindre än mig då de tar i max och min muskel är bara en tredjedel så stor som deras… det tycker jag är fuskigt. För jag vill ju att det ska synas att jag tränar hårt….så jag vill verkligen öka i muskelvolym.

Jo jag ska träna på att få benböjen ännu djupare för det är stor risk att man slarvar…

Desto större tvärsnittsyta muskeln har desto större kraft kan den utveckla. Det är absolut inte säkert att man ”vill” lyfta mycket bara för att man har stora muskler. De killar du ser kanske är inne på sin sista övning, sista set eller kör superstrikt. Dvs muskeln är redan trött!

Kör du precis samma program och upplägg som de med större muskler kan jag garantera att killen med stora muskler komma lyfta mer än dig om ni har samma teknik och lika trötta muskler.

Kör på bara, bry dig inte om vad random okänd kille lyfter på gymmet! Huvudsaken är att din egna träning går framåt. ;)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.