Viktigt med FULL/LÅNG rörelsebana?

Home Forums Allmänt om gymträning Viktigt med FULL/LÅNG rörelsebana?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #84515
    #850508

    Jag undrar hur viktigt det är med full/lång rörelsebana i övningarna?
    Hur ska detta ske?

    Ger det bättre styrka?
    Eller är det volymen som ökar av rent tekniska skäl?

    Tex en övning som bänkpress.. Man går hela vägen ner mot bröstet.. men vart stannar man i andra änden? Ska man stanna med strikt raka armar eller ska man inte gå hela vägen upp?

    Likadant i hantelcurl och skivstångscurl? Ska man gå hela vägen ned med sträckta armar innan man curlar upp? Eller sliter det på muskelfästen och dylikt istället för att göra nytta?

    #850509
    #Sly# wrote:
    Jag undrar hur viktigt det är med full/lång rörelsebana i övningarna?
    Hur ska detta ske?

    Ger det bättre styrka?
    Eller är det volymen som ökar av rent tekniska skäl?

    Tex en övning som bänkpress.. Man går hela vägen ner mot bröstet.. men vart stannar man i andra änden? Ska man stanna med strikt raka armar eller ska man inte gå hela vägen upp?

    Likadant i hantelcurl och skivstångscurl? Ska man gå hela vägen ned med sträckta armar innan man curlar upp? Eller sliter det på muskelfästen och dylikt istället för att göra nytta?

    Är man någorlunda intelligent och vill ha en stark och smidig muskel samt skydda sig mot skador så kör man självfallet långa rörelsebanor.

    #850510
    Arne Persson wrote:
    Är man någorlunda intelligent och vill ha en stark och smidig muskel samt skydda sig mot skador så kör man självfallet långa rörelsebanor.

    +1
    Kan inte du få alla att fatta det ;)

    #850511
    Arne Persson wrote:
    Är man någorlunda intelligent och vill ha en stark och smidig muskel samt skydda sig mot skador så kör man självfallet långa rörelsebanor.

    Hade hoppats från svar från dig och väntade mig ungefär det du skrev! :D

    Nu kommer därför följdfrågan.. som jag tog upp i första inlägget:

    Man ska alltså:

    Gå hela vägen ned till sträckta armar i skivstångscurl?
    Gå hela vägen upp till låsta armar i bänkpressen?

    Har hört tveksamheter om detta. Men det skadar alltså inte fästen och dylikt?

    #850512

    Man ska ogärna ”låsa” leder

    #850513

    Ska och ska, kör som du vill, det du tycker känns bäst, det du får bäst kontakt av osv.
    Jag själv kör för det mesta full rörelsebana men kan också ibland fuska i bänken med att stanna när armarna är lite böjda bara.

    #850514
    Sami.A wrote:
    Ska och ska, kör som du vill, det du tycker känns bäst, det du får bäst kontakt av osv.
    Jag själv kör för det mesta full rörelsebana men kan också ibland fuska i bänken med att stanna när armarna är lite böjda bara.

    Varför är det ”fusk” att köra bänk på ett sådant sätt att bröstet är belastat så länge som möjligt under setet?

    #850515

    jag lånar tråden lite om det är ok

    Jag kör så att jag stannar halvvägs i hammarcurlen för att just skapa ett starkare ”lås” där för jag tävlar i armbrytning. Och där gäller det ju att kunna stoppa motståndaren för att inte dunkas i bordet. Jag gör även så att jag hänger på extra vikt på hanteln iform av kedjor och lyfter hanteln lite över huvudet, skickar ner med full kraft till 90 grader i armbågsled där jag försöker få hanteln att stanna. Kedjorna gör liksom att det blir ett efterryck som liknar det man får i armbrytningen. Jag undrar om det är stor skaderisk att göra så, jag gör så två veckor och kör vanligt i 4-5 veckor.

    #850516
    jeppe på berget wrote:
    jag lånar tråden lite om det är ok

    Jag kör så att jag stannar halvvägs i hammarcurlen för att just skapa ett starkare ”lås” där för jag tävlar i armbrytning. Och där gäller det ju att kunna stoppa motståndaren för att inte dunkas i bordet. Jag gör även så att jag hänger på extra vikt på hanteln iform av kedjor och lyfter hanteln lite över huvudet, skickar ner med full kraft till 90 grader i armbågsled där jag försöker få hanteln att stanna. Kedjorna gör liksom att det blir ett efterryck som liknar det man får i armbrytningen. Jag undrar om det är stor skaderisk att göra så, jag gör så två veckor och kör vanligt i 4-5 veckor.

    Skaderisken är naturligtvis större, men frågan skall du nog ta med armbrytarfolk som tränar på liknande sätt.

    #850517
    #Sly# wrote:
    Jag undrar hur viktigt det är med full/lång rörelsebana i övningarna?
    Hur ska detta ske?

    Ger det bättre styrka?
    Eller är det volymen som ökar av rent tekniska skäl?

    Tex en övning som bänkpress.. Man går hela vägen ner mot bröstet.. men vart stannar man i andra änden? Ska man stanna med strikt raka armar eller ska man inte gå hela vägen upp?

    Likadant i hantelcurl och skivstångscurl? Ska man gå hela vägen ned med sträckta armar innan man curlar upp? Eller sliter det på muskelfästen och dylikt istället för att göra nytta?

    Man skall ha som mål/tummregel att träna muskelns i hela dess rörelseomfång. Emmellertid behöver man inte köra alla övningar i dess fulla ROM. Med det menar jag att man t.ex. inte behöver dra ett latsdrag ”från maximalt utsträckt läge till tårna”. Latsens rörelseomfång i nämnda övning är från utsträckt läge tills armarna är maximalt dragna mot torson, möjligen något bakom om man gör en extension. Ej heller skall man gå djupare i en knäböj, goodmorning etc. än att man kan hålla ryggen stabilt rak.
    Likaså kan man ibland vinna fördelar med mer vikt och något kortare rörelse. T.ex. om man tränar slutsträcket i en knäböj eller en bänkpress (lock-out) eller att man drar sig upp bara till hakan i chins istället för till bröstet/magen. Likaså är det rekommenderbart att man kniper ihop skuldrorna och lyfter bröstet i bänkpress, vilket gör att ROM blir något mindre än om man legat platt. Likaså arbetar inte bröstmusklerna i ROM:s maximalt utsträckta läge. Där sträcks mest elastiska komponenter ut. Detta kan vara att tänka på i övningar som pecdec och flyes.
    Sammanfattningsvis: ha som tummregel att arbeta i fullt ROM men det finns undantag.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.