Home › Forums › Allmänt om gymträning › Viktigt med lutad bänkpress?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 mars, 2011 at 17:12 #61277Anonym anvandareMember20 mars, 2011 at 17:12 #391193Anonym anvandareMember
Hur ”viktigt” är det att köra uppåt/nedåtlutad bänkpress? Blir en del uppåtlutad med nedåtlutad blir det aldrig, dels för att det inte finns några såna bänkar på mitt gym, då måste man ställa en pall under.
Men hur kör ni andra? Många säger att det räcker med enbart rak bänk/hantelpress. Man kör ju andra övningar också som komp.
20 mars, 2011 at 17:36 #391194Anonym anvandareMemberJag kör endast bänkpress, uppåtlutande hantelpress och dips för bröst. Är hur nöjd som helst med min utveckling på bröstmuskulaturen samt med mina resultat.
Jag tycker inte att du behöver köra någon nedåtlutande hantel-/bänkpress övning. Att köra bänkpress eller hantelpress på en rak bänk täcker hela bröstet. Men jag kan ta och rekommendera dips, ta en hel del på nedre bröst.
20 mars, 2011 at 18:37 #391195Anonym anvandareMemberVarken uppåt eller nedåtlutande övningar för bröst kommer ge några större praktiska skillnader. Jag har en studie liggande som endast visade på några få procents skillnad i muskelaktivering mellan plan och lutande bänkpress.
Lägg istället krutet på att hantera mer vikt i plana övningar så blir den totala ökningen större.
20 mars, 2011 at 18:51 #391196Anonym anvandareMemberStod det inte ngt om att nedåtlutande bänkpress och dips är de 2 övningar som man använder bröstet mest i bland alla bröstövningar i senaste Body? De övriga kopplar man in axlar och triceps i?
20 mars, 2011 at 21:07 #391197Anonym anvandareMemberHar läst att nedåtlutande bänkpress, alltså där man har huvudet lågt och fötterna i högläga, kan va rent av livsfarligt. Orsaken skulle vara att det blir för högt tryck i halspulsådern att man riskera att få skader på den. Vilket i sin tur kan leda till blodproppar som seglar iväg upp i hjärnan. Utöver det kommer ju stången tillsist glida ner över över halsen om man inte orkar lyfta upp den.
21 mars, 2011 at 10:00 #391198Anonym anvandareMemberJson wrote:Har läst att nedåtlutande bänkpress, alltså där man har huvudet lågt och fötterna i högläga, kan va rent av livsfarligt. Orsaken skulle vara att det blir för högt tryck i halspulsådern att man riskera att få skader på den. Vilket i sin tur kan leda till blodproppar som seglar iväg upp i hjärnan. Utöver det kommer ju stången tillsist glida ner över över halsen om man inte orkar lyfta upp den.Men herre Gud tycker du att det låter rimligt eller haha!
Tycker att nedåtlutande har get mig sj bra stimulans förutsätt att man har en bänk man inte svankar i då detta inte funkar när man ligger nedåt. Uppåt lutande har jag svårt för med axlarna, och platt har alltid varit bra. Jag rekomenderar att du kör det som känns bäst.21 mars, 2011 at 10:05 #391199Anonym anvandareMemberRichthofen wrote:Men herre Gud tycker du att det låter rimligt eller haha!
Tycker att nedåtlutande har get mig sj bra stimulans förutsätt att man har en bänk man inte svankar i då detta inte funkar när man ligger nedåt. Uppåt lutande har jag svårt för med axlarna, och platt har alltid varit bra. Jag rekomenderar att du kör det som känns bäst.Ja. [http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/]
21 mars, 2011 at 10:21 #391200Anonym anvandareMemberRichthofen wrote:Men herre Gud tycker du att det låter rimligt eller haha!
Tycker att nedåtlutande har get mig sj bra stimulans förutsätt att man har en bänk man inte svankar i då detta inte funkar när man ligger nedåt. Uppåt lutande har jag svårt för med axlarna, och platt har alltid varit bra. Jag rekomenderar att du kör det som känns bäst.Förklara gärna med dina djupgående medicinska kunskaper varför det inte skulle kunna vara rimligt?
21 mars, 2011 at 10:46 #391201Anonym anvandareMemberMorriz wrote:Ja. [http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/]Där slutade jag med den övningen:up:emo-thumb:emo-thumb
21 mars, 2011 at 13:02 #391202Anonym anvandareMembernemesy wrote:där slutade jag med den övningen:up:emo-thumb:emo-thumb+1!
21 mars, 2011 at 16:37 #391203Anonym anvandareMemberTack för svaren. Och jag tycker det lät intressant och ganska troligt att man kan skada halspulsådern, eftersom det blir bra mycket tryck då.
22 mars, 2011 at 08:17 #391204Anonym anvandareMemberJson wrote:Har läst att nedåtlutande bänkpress, alltså där man har huvudet lågt och fötterna i högläga, kan va rent av livsfarligt. Orsaken skulle vara att det blir för högt tryck i halspulsådern att man riskera att få skader på den. Vilket i sin tur kan leda till blodproppar som seglar iväg upp i hjärnan. Utöver det kommer ju stången tillsist glida ner över över halsen om man inte orkar lyfta upp den.Jag har pratat med min far, som är spc.läkare inom hjärt-kärl ang. detta. Han sa att visst kan det hända men då ska man redan ha försvagade kärl eller andra latenta tillstånd som skulle innebära att vilken ansträngning som helst hypotetiskt skulle kunna orsaka blodpropp. Med andra ord, skulle det ske i declline-bänken så skulle det antagligen ske förr eller senare i vilken fysisk aktivitet som helst.
Jag kör decline-bänk med gott samvete.
22 mars, 2011 at 12:17 #391205Anonym anvandareMemberEverlast wrote:Jag har pratat med min far, som är spc.läkare inom hjärt-kärl ang. detta. Han sa att visst kan det hända men då ska man redan ha försvagade kärl eller andra latenta tillstånd som skulle innebära att vilken ansträngning som helst hypotetiskt skulle kunna orsaka blodpropp. Med andra ord, skulle det ske i declline-bänken så skulle det antagligen ske förr eller senare i vilken fysisk aktivitet som helst.Jag kör decline-bänk med gott samvete.
Läste igenom en artikel som publicerades i Läkartidningen, 2007. Där skriver man:
”Tidigare studier har visat ett tidssamband mellan dissektioner
och trauma. Ibland debuterar dissektionen i samband med en
vardaglig incident som rotation eller hyperextension i halsryggen, hosta, kräkning eller nysning [5-7].
Hos 61 procent av patienterna i vårt material föregicks dissektionen av trauma.”Alltså skulle man kunna dra på sig en dissektion om man hamnar i ett flekterat läge med nacken när man utför själva pressen. Står dock inte, vad jag kan se, om det krävs en försvagning innan för att detta ska kunna ske så detta låter jag vara osagt. Risken minskar säkerligen med korrekt teknik, men för min egen del är det tillräckligt med vetenskap för att avstå från övningen helt.
Men som allt annat är det upp till var och en vad man gör och inte gör, fan man kan ju bli påkörd utanför huset om man inte är försiktig. Anser dock att man bör informeras om sådant som kan vara skadligt om man inte är medveten om det. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.