Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vilka muskelgrupper bör köras tillsammans
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 augusti, 2011 at 17:56 #338244Anonym anvandareMember
Vilka muskelgrupper tycker ni skall köras tillsammans vid samma pass och motivera varför! Ex. om man tränar 4-5 dagar i veckan. Jag själv kör 6 pass i veckan, 2 kondition, 3 styrke och 1 body pump som jag instruerar. Mitt upplägg är ofta:
Rygg och bröst
Biceps, triceps och axlar
Ben och mageeller om jag kör styrka flera dagar blir det ungefär såhär:
Rygg, ben
biceps triceps
Bröst och mage
Axlartex. Vad tycks?? Kör ofta agonist med antagonist på samma pass, vad tycker ni om det? Bra eller dåligt för muskelutveckling?
Funkar det att kära rygg, axlar och biceps på samma pass??
21 augusti, 2011 at 17:56 #58740Anonym anvandareMember21 augusti, 2011 at 18:01 #338245Anonym anvandareMemberDet finns så många olika argument hit och dit, allt beror på individens mål och ambition samt vilka övningar man kör.
Allt funkar mer eller mindre bara man har tillräckligt med vila mellan huvudmuskler och synergister. Tex. bra med vila mellan bröst- och axelpassen om man nu ej kör dem under samma pass.
Rygg, ben i samma pass är väl nackdelen att det kroppens två största muskelgrupper du ska köra.. medans armar är kroppens minsta, detsamma gäller axlar – väldigt små muskler som du skall ge ett helt pass åt…
21 augusti, 2011 at 21:27 #338246Anonym anvandareMemberInte för att vara sån men borde inte en utbildad PT ha kunskap nog att kunna lägga upp ett bra schema utan att fråga på body? Som svar på fråga håller jag med föregående talare.
21 augusti, 2011 at 21:29 #338247Anonym anvandareMemberHehe jodå visst kan jag de ja är ju PT. Men jag fråga vad NI tyckte
21 augusti, 2011 at 21:34 #338248Anonym anvandareMemberBra:emo-thumb
21 augusti, 2011 at 22:16 #338249Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:Hehe jodå visst kan jag de ja är ju PT. Men jag fråga vad NI tyckteHur motiverar DU då?
21 augusti, 2011 at 23:35 #338250Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:Funkar det att kära rygg, axlar och biceps på samma pass??Det här var en fråga.
OT:
Måndag: Rygg, triceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst, biceps
Torsdag: Ben, mage
Fredag: Teknikträning, axlarHuvudanledningen till varför jag lägger muskelgrupperna så är för att jag inte vill att biceps/rygg och triceps/bröst
ska komma på samma pass, då jag ofta känner mig färdig i biceps efter ett rejält ryggpass, i huvudsak
efter övningar som rodd. Detsamma gäller för bröst-triceps. Jag kan helt enkelt ge mer vid varje muskelgrupp med det här upplägget.Därav ligger också min vilodag just där den ligger.
22 augusti, 2011 at 08:02 #338251Anonym anvandareMemberEtt najs upplägg för den som vill prioritera armar:
dag1: Rygg (börja med pull-ups, dvs med handflatorna pekandes mot dig, kör med så full rörelselängd som möjligt!) kör sedan Skivstångsrodd och marklyft, alla med dubbelöverhandsgrepp och utan dragremmar till en början men kör med remmar när greppet börjar svika så att det blir farligt att köra. Vi har därmed kört bra med biceps och underarmar.
dag2: Pressar. Kör bänkpress, smalbänkpress, militärpress och dips. Lär kännas gött i triceps
dag 3: vila / ben
dag 4: vila/ ben / mage
dag5: armar. ”klassiska” armövningar som skivstångs- hantelcurls, hammercurl är ett måste! Pushdowns med stång och rep, hantelsträck bakom huvudet. Underarmscurls.
dag 6,7 vila/ben / mage
22 augusti, 2011 at 11:13 #338252Anonym anvandareMemberRitchan wrote:Inte för att vara sån men borde inte en utbildad PT ha kunskap nog att kunna lägga upp ett bra schema utan att fråga på body?Nej man kan nog inte förvänta sig något alls från en PT. De kan vara kunniga men de kan också vara fullständigt okunniga. Det är ju bara någon kurs som man köper och får ett diplom. Om någon är PT säger det mig lika mycket om träningskunskaper som om någon är rörmokare. Eftersom en rörmokare mycket väl kan vara kunnig om han/hon läser på.
22 augusti, 2011 at 13:19 #338253Anonym anvandareMemberÄr det så dumt att lägga Bröst/Triceps och Rygg/Axlar under samma pass? För mig fungerar det riktigt bra anser jag, någon som kan tala om någon nack/fördel med att köra dessa muskelgrupper tillsammans? Känns väl naturligtvis väldigt individuellt, men alltid trevligt att höra andra människors syn på det.
22 augusti, 2011 at 14:04 #338254Anonym anvandareMemberAlla
22 augusti, 2011 at 19:35 #338255Anonym anvandareMemberBerling wrote:Är det så dumt att lägga Bröst/Triceps och Rygg/Axlar under samma pass? För mig fungerar det riktigt bra anser jag, någon som kan tala om någon nack/fördel med att köra dessa muskelgrupper tillsammans? Känns väl naturligtvis väldigt individuellt, men alltid trevligt att höra andra människors syn på det.Nej, dumt tror jag väldigt få skulle utrycka att det är. Eftersom en bröstövning involverar så pass mycket triceps(oftast) så är det väl bättre om man lättare vill undvika överträning i triceps att du slår ihop dessa muskelgrupper.
Själv kan jag inte köra triceps och bröst under samma pass då jag upplever att det gör att jag gör sämre resultat på bröstövningar eller triceps beroende på hur jag lägger upp passet.
Som du sade – väldigt individuellt det där.
22 augusti, 2011 at 22:57 #338256Anonym anvandareMemberSaxell wrote:Nej, dumt tror jag väldigt få skulle utrycka att det är. Eftersom en bröstövning involverar så pass mycket triceps(oftast) så är det väl bättre om man lättare vill undvika överträning i triceps att du slår ihop dessa muskelgrupper.Själv kan jag inte köra triceps och bröst under samma pass då jag upplever att det gör att jag gör sämre resultat på bröstövningar eller triceps beroende på hur jag lägger upp passet.
Som du sade – väldigt individuellt det där.
beror på hur ofta man kör bröst, triceps med… 72h återhämtning räcker.
23 augusti, 2011 at 11:45 #338257Anonym anvandareMembermysglenn wrote:beror på hur ofta man kör bröst, triceps med… 72h återhämtning räcker.Varför just 72h? Borde väl räcker alldeles utmärkt med 48h?
Ser många som delar upp två muskelgrupper per pass och kör dem två gånger i veckan, alltså 6 gånger totalt i veckan med en vilodag. Naturligtvis så har alla olika återhämtningsperiod, men 72h…?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.