Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vilka övningar undviker ni p g a skaderisk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 maj, 2011 at 17:54 #371293Anonym anvandareMember
Undrar bara vilka övningar ni brukar undvika för ni vet/tror de är för stor skaderisk?
Själv har jag slutat med bänkpress:-). Kanske jag är tokig eller för mycket skador i yngre år när man jagade vikter. Men axelskador brukar komma med posten med bänkpressen. (för mig)
Övningar bakom nacke, press & drag.
Drag till haka.
plus eventuella övningar där man måste hänga knäveck ut genom fönstret med en hantel mellan tänderna:D
27 maj, 2011 at 17:54 #60075Anonym anvandareMember27 maj, 2011 at 18:08 #371294Anonym anvandareMembersame här, en trasig vänster axel efter tunga bänkpressar ibörjan utan ngn vidare teknik. Men kör gärna snepress (Y)
27 maj, 2011 at 20:09 #371295Anonym anvandareMemberBänkpress i smith.
Drag till hakan.
Stångrodd utan någon form av stöd.Det är väll främst dessa som jag kört tidigare men helt slutat med då dom gett mindre skador i axlar, bröst och rygg.
Enda övningen jag saknar lite är väll stångrodd men det finns ju många andra bra roddövningar.
27 maj, 2011 at 20:12 #371296Anonym anvandareMember* Drag till hakan med smalt grepp
* Knäböj i Smith27 maj, 2011 at 20:34 #371297Anonym anvandareMemberVad går åt skogen vid drag till hakan?
27 maj, 2011 at 21:31 #371298Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Vad går åt skogen vid drag till hakan?Tommy kan nog svara bäst på det. Men jag skadade mig i fästet mellan bröst och axel. Mer än en gång.
28 maj, 2011 at 05:06 #371299Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Vad går åt skogen vid drag till hakan?När du inåtoterar humerus (överarmen) så kommer trochanter major, dvs en knöl på övermarmen i en sån position att den hamnar precis under acromion (benutskott på skulderbladet).
Om du i detta läget för armarna uppåt kommer utrymmet mellan trochanter major och acromion att minska/försvinna och de strukturer som löper i hålrummet däremelan kommer i kläm.En eller ett par gånger gör inget men upprepad impingement av strukurerna där kan leda till problem.
28 maj, 2011 at 07:23 #371300Anonym anvandareMemberJust nu är det ganska många eftersom min rygg bråkar.
28 maj, 2011 at 07:35 #371301Anonym anvandareMemberNu undviks alla tyngre pressar, dips pga. axelproblem samt tunga vikter i böj och mark och vader pga. långvarig akilles inflammation.
Inte lätt det här med styrketräning ibland….
En övning jag haft problem med är french press med tunga vikter, nacken har inte tyckt om den.
Annars kör jag nog det mesta…
28 maj, 2011 at 10:12 #371302Anonym anvandareMemberJag undviker följande övningar för att jag aldrig riktigt fått kläm på det;
Drag till hakan: Provat många varianter utan att mina axlar tillåtit det. De gånger det känts bra är när man gör övningen efter tex hantellyft åt sidan. Då inte strikt utan verkligen cheata upp vikten.
Bänkpress i smith: Känns fruktansvärt obehaglig, ambågarna har knakat en del och axlarna gillar inte den raka banan.
Knäböj i smith: Känns inte skadlig men jag har inte fått till något direkt härligt utförande, provat med fotställning långt fram, rakt under osv..
Axelpressar i maskin: Både armbågar och axlar krånglar
Militärpress måste jag vara försiktig med, jag kör den dock nu varje pass för att bli bra på den. Har inte riktigt fått in tekniken vid tunga lyft, behöver jag kämpa på extra är det nåt som händer med höger armbåge och höger axel(hade ont igår efter passet). Lätta vikter går däremot bra, väljer jag en vikt jag klarar över tio reps får jag inga problem(förutom då när jag försöker pressa upp ett par extra reps, då blir det samma) Men har läst en bra artikel om den nu så det ska nog bli bättre nästa pass.
När det gäller pressar över huvudet har alltid hantlar funkat bäst, det känns som att så fort jag får en stång så behöver båda axlarna anpassa sig till varandra och det ogillas(bänk och snebänk inga som helst problem). Jag lyfter tex mer sammanlagd vikt med hantlar än i militärpress, nu har jag aldrig kört sittande militärpress med ryggstöd(vet inte varför) så det kanske inte kan jämföras, men jag har kört en del pressar med skivstång bakom nacken och där blir det med lägre vikt än hantlar.. mest på grund av att det tenderar att krångla i höger armbåge om jag tar i hårt. Med hantlar kan jag ta i hur hårt jag vill utan problem. Ni förstår säkert….
28 maj, 2011 at 11:48 #371303Anonym anvandareMemberDrag till hakan, smal bänk pga allmän skaderisk
Kabelpushdown med rakt grepp pga armbågsproblematik, åkte på en tråkig americana i brottning för nåt år sedan
28 maj, 2011 at 11:50 #371304Anonym anvandareMemberJag kan inte köra drag till hakan pga min armbåge nerv som hoppar ur
28 maj, 2011 at 12:29 #371305Anonym anvandareMemberDrag till hakan, en övning jag undvek redan långt innan jag visste om att den kunde orsaka problem, har alltid ömmat i axlarna redan vid låga vikter.
28 maj, 2011 at 12:56 #371306Anonym anvandareMemberAlldelesLagom wrote:Kabelpushdown med rakt grepp pga armbågsproblematikKan inte heller köra Pushdowns.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.