Vill testa en split

Home Forums Allmänt om gymträning Vill testa en split

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Turen har kommit till mig att spela n00brollen och fråga ”vad tycker ni om detta schema?”.

Har under mer än ett år kört mer eller mindre samma schema, d.v.s tung lågvolymsträning två ggr i veckan. Upplägget har närmast liknat två helkroppspass/v enligt:

Mån:
    OHP 2set
    Chins 2set
    Marklyft 2-3set
    (Tricepsextensioner ibland)

Tors
    Chins 2-3set
    Bänk 2 set
    Böj 1-2set
    (Curls)

Under hårda dietperioder har träning varit mer sparsam. Ibland bara 1 set till fail i de stora.

Nu har jag tänkt testa på en liten split av något slag och överväger följande:

Mån
    Chins 3*6
    Stångrodd 3*6
    Marklyft 3*6
    Curls 2*8

Onsdag
    Böj 3*5
    Benspark 2*8
    Bencurl 2*8
    +lite bål- och greppträning

Fre
    Bänkpress 3*6
    OHP 3*6
    Liggande tricepsextension 3*6

Problemet, som jag ser det, är fredagspasset. Vill egentligen prioritera OHP/axelträningen, och tycker egentligen att bänken tröttar ut axlarna allt för mycket för att göra axelpressarna efteråt effektiva. Ett alternativt vore att köra OHP som första övning och dips som andra pressövning. Kunde också tänka mig köra endast bänkpress + isolationsövning för axlarna, men hatar finlirsupplägg, då de så ofta skenar i väg med sina oväsentligheter..

Jaja, vore tacksam om någon kunnig tyckte till lite…

BUMP!

Någon som kan hjälpa lite?

Även om du är van vid lågvolym så ska du nog orka några set pressar för axlarna efter endast 3 set bröst innan. Tids nog kommer du säkert få upp arbetskapaciteten lite och då går det bättre.
    Känner du att det inte går så är det inget fel i att köra drag till hakan eller hantellyft åt sidan då det är två bra övningar – då kommer du dessutom ha lite mer krut till tricepsövningen på slutet.

Jag tror dock att det där upplägget kommer fungera sämre om du inte ökar volymen lite mer. Stimulansen blir helt enkelt för låg med en sån liten volym i kombination med att du sänker frekvensen.

Hm, kanske har du rätt. Dock bör du hålla i åtanke att jag kör varje set jäkligt hårt. Mitt gamla upplägg har fungerat rätt bra, men tror överlappningen mellan passen blivit lite stor för att ge bästa möjliga styrkeutveckling. T.ex. har benen utvecklats väldigt bra, medan axlarna kommit på efterkälken.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.