Sömn

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #98532
    #1068082

    Hur påverkar sömnen träningsresultaten och orken? Det jag funderar mest på är egentligen hur för mycket sömn påverkar kroppen.
    Några tankar?

    //www.fru-mansson.blogspot.com

    #1068109

    Bland mina länkar hittar jag följande två länkar om sömn

    Jag själv fick mer utav den första länken. Där kan du klicka dig vidare till sömnmekaniken mm.

    http://www.youbeauty.com/sleep/sleep-affects-body

    http://www.helpguide.org/life/sleeping.htm

    #1068186

    Ok, tack! Ska kolla länkarna.

    //www.fru-mansson.blogspot.com

    #1068299

    Det påverkar en hel del.

    Att ork minskar med dålig sömn säger sig självt, men däremot visar studier att man kan vara lika stark på gymmet efter en dålig natts sömn om man får i sig koffein innan passet.

    Dålig sömn ökar kortisol och hungershormonet ghrelin, vilket kanske inte är önskvärt om man vill hålla vikten och ha en gynnsam anabol miljö i kroppen.

    #1076317

    Jag kan inte komma med några fakta men har lite egna erfarenheter.
    Själv mår jag bäst när jag bara sover ca 6 timmar. Sover jag för länge går jag miste om ett mål kan man säga, dessutom är jag inte lika pigg och har inte samma humör. Normalt tar jag inga naps.

    Det sägs att immunförsvaret är sämre när man sover och det är därför viktigt att inte ligga för länge i sängen när man är sjuk t ex. Kroppens funktioner behöver aktiveras.
    Tror man åldras lite snabbare av att sova alldeles för länge.

    #1076393
    symisthekey wrote:
    Sömn är ju viktigt men för mycket är inte bra heller.

    Nej då är det ju just FÖR mycket ::D

    #1076399
    Tommy Ivarsson wrote:
    symisthekey wrote:
    Sömn är ju viktigt men för mycket är inte bra heller.

    Nej då är det ju just FÖR mycket ::D

    Jag behövde fundera ett tag först vad sjutton du menade med din inlägg. Sedan såg jag TS inlägg igen och insåg att jag inte läst ordentligt. :D

    #1081187

    Gammal tråd men ville inte skapa en ny. Någon som tränat fitness trackers/sleep trackers för att optimera sömnen? Funderar på att investera i en själv men vet inte om det egentligen är värt det?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.