Är kvinnliga byggare att betrakta som seriösa idrottskvinnor?

Home Forums Artiklar Är kvinnliga byggare att betrakta som seriösa idrottskvinnor?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 81 total)
  • Author
    Posts
  • #716124
    Janpeter Sangborn wrote:
    På måndag får vi stödköpa Aftonbladet (eller tjuvläsa sportbilagan i affären, om vi inte vill bidra till deras nettoresultat:| ).

    Kom artikeln någonsin i aftonbladet. Höll ögonen öppna men såg den aldrig. De kanske lyckades dölja den väldigt väl;)

    #716125
    hubas wrote:
    Kom artikeln någonsin i aftonbladet. Höll ögonen öppna men såg den aldrig. De kanske lyckades dölja den väldigt väl;)

    De valde tydligen att plocka ut den eftersom vår president ställde en del krav på innehållet som de inte ville godta.

    #716126
    hubas wrote:
    Kom artikeln någonsin i aftonbladet. Höll ögonen öppna men såg den aldrig. De kanske lyckades dölja den väldigt väl;)

    Tror inte det, faktiskt (men jag kan ha missat det). Jag fick själv samma frågor av journalisten (se nedan) men inte heller det ansågs tillräckligt intressant (läs spekulativt).

    Frågan:

    Den 06-06-29 13.11, skrev ”Hans xxxxxx”
    :

    Hej Alex
    Här är alltså bilden
    Min fråga till dig är om kvinnorna kan betraktas som seriösa idrottare,
    och om det här är en sport. Om du anser det så hade jag varit väldigt
    tacksam om du kunde formulera fyra-fem korta motiveringar till varför
    du tycker det.
    Vår tanke är att publicera bilden i vårt kommande nummer och låta två
    personer (en som tycker att det är en sport och en som är mer skeptisk)
    motivera varför.
    Det hade varit väldigt intressant att få ta del av dina synpunkter.
    MvH.

    Mitt svar:

    Hej Hans, ledsen att svaret dröjde men jag är på semester just nu och var tvungen att ta ett dopp med alla barn i mellan…

    Bilden är från Dam-EM, som nyligen genomfördes i Viterbo, Italien. Fr v:
    Branislava Jovanovic, Serbien och Alevtina Goroshinskaya, Ryssland, som kom fyra respektive trea i klassen under 57 kg.

    Din fråga är egentligen två. Jag har därför valt att besvara dem så:

    Kan dessa kvinnor betraktas som seriösa idrottare?
    – Ja, i allra högsta grad! Det finns få idrottare som tränar lika hårt och målinriktat som kroppsbyggare. Insatsen är faktiskt än mer aktningsvärd när det gäller kvinnor. De tvingas dels att jobba emot allmänhetens konvention om hur en kvinna ”ska” se ut. Dessutom har de mycket svårare att bygga muskler än vad män har. De främsta belackarna mot kvinnlig kroppsbyggning brukar ofta vara män, som av någon anledning inte anser att dessa kvinnor är ”kvinnliga” nog, ”attraktiva” nog eller ”snygga” nog. Men vilken idrottsutövare ska behöva acceptera att få hela sin idrottsliga legitimitet värderad efter sin sexuella dragningskraft?

    Är detta en sport?
    – Ja, men förmodligen aldrig i en bredare form. Alla som i någon mån är intresserad av kroppsbyggning har för länge sedan gett upp tanken på att ur ett idrottsligt perspektiv jämställas med bredare sporter. Det handlar om en estetiskt betingad fysiktävling som för de icke initierade dessvärre är på tok för svår att förstå och tolka. Trots tiotalet försök har kroppsbyggningen ännu inte beretts plats inom RF, med just motiveringen att den idrottsliga prestationen (träningen) inte är kopplad till det faktiska framförandet. Detta i kontrast till andra bedömningssporter, som exempelvis konståkning och simhopp. Därför tävlar man i egna tävlingar, med egna domare och i egna organisationer. Dock är dessa högst professionella och lutar sig även mot WADA:s Code.

    Hör av dig om du vill ha ytterligare kommentarer.


    Svar:

    Den 06-06-29 17.36, skrev ”Hans xxxxxx”
    :

    Hej Alex
    Tack för att du tog dig tid att svara mitt i semestern.
    En sak som jag undrar över är om det är möjligt att kvinnor kan se ut som på bilden utan att använda otillåtna preparat? Hade varit intressant om du kunde ge din åsikt om det. Nu ska jag ha semester i morgon, men jag kommer att fortsätta jobba med det här nästa vecka.
    MvH. Hans

    Mitt svar:

    Rent generellt – ja, det går att se ut så utan olagliga preparat.

    Grundproblemet är dock att de allra flesta, och då inkluderar jag även individer som själva kanske befinner sig på gymmet dagligen, helt enkelt inte förstår vilka ansträngningar och vilket fokus som krävs för att utveckla muskler. Och då väljer man att göra det enkelt för sig genom att omedelbart fundera i de olagliga banorna.

    De här specifika atleterna kan jag egentligen inte uttala mig om. Det jag dock vet är att man inom IFBB (Internationella bodybuildingförbundet) dopingtestar samtliga medaljörer på samtliga EM- och VM-tävlingar. Dessutom tar man ett antal stickprover bland övriga.

    I den mån du väljer att använda mina kommentarer så vore jag tacksam om jag fick se dessa innan de hamnar i tryck.

    Dock hände inte mycket efter det.

    mvh

    Alex

    #716127

    Snabba puckar här! Det är dock skönt att se att både en mediarepresentant och en förbundsnisse svarade nästan exakt lika på frågorna och ställde näst intill identiska krav. Kanske därför det inte blev nåt. Divergerande svar hade varit en ”bättre” story, kanske?

    #716128
    Janpeter Sangborn wrote:
    Snabba puckar här! Det är dock skönt att se att både en mediarepresentant och en förbundsnisse svarade nästan exakt lika på frågorna och ställde näst intill identiska krav. Kanske därför det inte blev nåt. Divergerande svar hade varit en ”bättre” story, kanske?

    Jag fick också känslan att de egentligen var ute efter något annat, mer snaskigt. De hittade dock varken spindlar eller maskar under den sten de vände på, varför de förmodligen ägnade den tänkta halvsidan åt Svennis oförmåga att komma ihåg att gå hem innan han gick och lade sig.

    /A

    #716129
    Alex Danielsson wrote:
    Jag fick också känslan att de egentligen var ute efter något annat, mer snaskigt. De hittade dock varken spindlar eller maskar under den sten de vände på, varför de förmodligen ägnade den tänkta halvsidan åt Svennis oförmåga att komma ihåg att gå hem innan han gick och lade sig.

    /A

    Môcke bra, som Svennis själv skulle ha kommenterat det hela!:D

    #716130

    ”Min fråga till dig är om kvinnorna kan betraktas som seriösa idrottare,
    och om det här är en sport. Om du anser det så hade jag varit väldigt
    tacksam om du kunde formulera fyra-fem korta motiveringar till varför
    du tycker det.
    Vår tanke är att publicera bilden i vårt kommande nummer och låta två
    personer (en som tycker att det är en sport och en som är mer skeptisk)
    motivera varför.”

    ”En sak som jag undrar över är om det är möjligt att kvinnor kan se ut som på bilden utan att använda otillåtna preparat?”

    Alex, med tanke på den utgångspunkt som man verkade ha från Aftonbladets sida är jag imponerad att du kom med så nyanserade svar. Kan tänka mig det var svårt att hitta någon som var ”emot” som kunde komma med något som ens tillnärmelsevis var lika sakligt.
    Att journalistiken alltmer utvecklats till ”för- och emot” är en av vår tids mentala härdsmältor, tyvärr hade samma typ av frågor lika gärna kunnat komma från Studioett i P1.

    #716131
    hubas wrote:
    När det gälllre bodybuilding och bodyfitness så är ju det så att till skillnad från de flesta idrotter så är väldigt mycket bestämt innan själva tävlingen. Dvs en mycket stor del av tävlingen är avgjord innan sjävla tävlingen börjar, tillskillnad från de flesta andra sporter där förberedelser inte är lika kritiska.När det gäller förberedelser så tycker jag inte att man direkt kan skilja BF, CBB och BB. Även saker runt omkring scen är väldigt lika som vätsketömning och fyllning av kolhydrater. Sen att själva presentationen är olika gör nog inte att det ena kan klassas som en sport och det andra inte.
    Skillnaden mellan att ha en muskulös, snygg och symetrisk fysik mellan att ha en snygg, väldigt muskulös och symetrisk fysik är inte något som jag tycker skiljer en skönhetstävling från en sport. AF är den gren som enligt mig har mest inslag av något som kan liknas vid sport i sina styrke- och uthållighetsmoment.

    Personligen tycker jag att BF-, CBB- och BB-tävlingar är mer skönhetstävling/freakshow än sport/idrott. Detta innebär dock inte att de som tävlar i de ”sporterna” inte är idrottsmän/kvinnor. Snarare tvärtom men jag tycker att det som gör att de är idrottsmän/kvinnor är den otroliga träning de lägger ner och långa förberedelser som krävs och inte presentationen på scen.

    Enligt min åsikt är bodybuilding mer en konst än en sport eller idrott. En konstform där man genom hård, fysisk träning skulpterar sin kropp till fulländning. Och en bodybuilding-tävling anser jag därför även borde betraktas som en konsttävling och inte en idrottstävling.

    #716132
    Grigge wrote:
    Enligt min åsikt är bodybuilding mer en konst än en sport eller idrott. En konstform där man genom hård, fysisk träning skulpterar sin kropp till fulländning. Och en bodybuilding-tävling anser jag därför även borde betraktas som en konsttävling och inte en idrottstävling.

    Så enligt dig så är en bodybuilding en konstnär och inte en idrottsman alltså? Tror inte att jag riktigt håller med. Frågan var inte om själva tävlingen är ett ett idrottsevanemang eller inte utan ifall de som håller på med bodybuildning är idrottsmän eller inte. Det är nog få som inte tycker att gymträning kan klassifieras som idrott och rimligen bör då även en bodybuilder vara en idrottsman/kvinna.

    #716133

    Själv tycker jag att fitness och bodybuilding är väldigt tabulagt i sverige vilket jag tycker är väldigt tråkigt. det är en sport som vilken annan sport somhelst så varför inte visa den lika mycket som andra sporter på tv, ha repotage mm mm?. Tycker att vi som utövar sporten borde göra allt för att göra sporten hörd. Tror faktiskt att folk skulle bli lite intresserade och faktiskt se/läsa om det om det publicerades oftare….tycker jag iallafall kan ha fel:)

    #716134

    Problemet är väl att nästan alla tror att bb = olagliga preparat och därför är nog inte tv osv så intresserade av att följa det hela

    #716135
    hubas wrote:
    Så enligt dig så är en bodybuilding en konstnär och inte en idrottsman alltså? Tror inte att jag riktigt håller med. Frågan var inte om själva tävlingen är ett ett idrottsevanemang eller inte utan ifall de som håller på med bodybuildning är idrottsmän eller inte. Det är nog få som inte tycker att gymträning kan klassifieras som idrott och rimligen bör då även en bodybuilder vara en idrottsman/kvinna.

    Jag håller med dig till viss del. En idrott skulle jag vilja tro innebär att genomföra ansträngande kroppsövningar avsedda att öka kroppens prestationsförmåga. Därför håller jag med om att en kroppsbyggare kan betraktas som idrottsman eftersom prestationsförmågan förmodligen ökar då han strävar efter muskulär tillväxt. Men i första hand skulle jag själv se den personen som en konstnär och i andra hand som idrottsman. Detta eftersom huvudsyftet faktiskt oftast är att skulptera kroppen och inte att få den att prestera högre. Men på grund av att målet ju nås genom idrottslig verksamhet, så jag håller som sagt med dig, men bara till viss del.

    Hänger du med på hur jag menar? :)

    #716136
    hubas wrote:
    Så enligt dig så är en bodybuilding en konstnär och inte en idrottsman alltså? Tror inte att jag riktigt håller med. Frågan var inte om själva tävlingen är ett ett idrottsevanemang eller inte utan ifall de som håller på med bodybuildning är idrottsmän eller inte. Det är nog få som inte tycker att gymträning kan klassifieras som idrott och rimligen bör då även en bodybuilder vara en idrottsman/kvinna.

    Jag håller med dig till viss del. En idrott skulle jag vilja tro innebär att genomföra ansträngande kroppsövningar avsedda att öka kroppens prestationsförmåga. Därför håller jag med om att en kroppsbyggare kan betraktas som idrottsman eftersom prestationsförmågan förmodligen ökar då han strävar efter muskulär tillväxt. Men i första hand skulle jag själv se den personen som en konstnär och i andra hand som idrottsman. Detta eftersom huvudsyftet faktiskt oftast är att skulptera kroppen och inte att få den att prestera högre. Men på grund av att målet ju nås genom idrottslig verksamhet, så jag håller som sagt med dig, men bara till viss del.

    Hänger du med på hur jag menar? :)

    #716137

    ursäckta men jag fattade inte vart jag skulle fråga det här, men jag vill gärna veta så jag frågar endå. hur lång tid är testosteronet förhöjt efter några tunga marklyft

    #716138

    Jo fast då måste man ju försöka ta död på den myten. Eller myt och myt men man ska inte dra alla över en kant, vi har ju en hel del bra killar och tjejer som trots att de inte tagit något faktiskt är grymt bra. Dessutom förekommer doping i andra sporter också så kan man lika bra trycka ner de sporterna med:emo-thumb

    hubas wrote:
    Problemet är väl att nästan alla tror att bb = olagliga preparat och därför är nog inte tv osv så intresserade av att följa det hela
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 81 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.