Är kvinnliga byggare att betrakta som seriösa idrottskvinnor?

Home Forums Artiklar Är kvinnliga byggare att betrakta som seriösa idrottskvinnor?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 81 total)
  • Author
    Posts
  • #716154

    Trots att jag är ett embryo i BB, varken speciellt stor eller musklig än, händer det stup-i-ett att män tar sig rätten att kommentera mitt useende. Inte alltid så i så positiv anda dessvärre.

    Själv skulle jag inte komma på tanken att börja kritisera en smal, liten mansperson för att han verkar se omanlig och svag ut.
    Men tydligen anser många att det är helt på sin plats att tycka till om kvinnor som valt BB som intresse/livstil. Så trist:nono:
    Det som är ännu tristare är att dessa personer är osällan stora själv och alltså bygger muskler men anser att det är mannens rätt att ha detta intresse.
    Utan att vara feminist kan det tyckas ”lukta” renarama 1800-tal i vad det gäller kvinnosyn.
    Sportligt prestation ska uppskattas, utan att sexualisera det hela och värdera vad som är kvinnligt eller inte. Det handlar ju inte om giftemål eller hur?

    Att kommentera det som är innanför kläderna visar bara vilken nivå personen befinner sig på…låg eller lägre.

    P.S
    Man borde utlysa en tävling där man vinner massa pengar om man hittar en artikel skriven av Aftonbladet som innehåller enbart fakta:D

    #716155

    Repris….

    #716156

    BB är en bedömningssport men bara för det så är insatsen lika mycket värd. Tjejerna lever med sin utövning 24 timmar om dygnet, får tänka på mat och dryck, diet, med mera, en fotbollstjej kan gå ut och festa till det – och vad gör det med bara en match i veckan!
    Tjejerna är värda stort beröm!

    #716157

    Håller helt och hållet med Ola.

    #716158

    Jag anser visserligen inte att bodybuilding är en sport av en massa mer etiska skäl än rent ”sportsliga”, jag anser dock konståkning samt andra bedömningssproter som trams och satt i realtion till dem så är givetvis BB bra mkt bättre, dock faller BB som sport i mina ögon av andra skäl.

    #716159

    Människan är rädd för det okända och dessa lönnfeta gubbar på aftonbladet har väl aldrig någonsin sett en vältränad kvinna förut. De har bara sett Paris Hiltons porrfilm och anser väl att det är sport värre och att hon ser ut som man ska. frågan är vad som är sundast. Bara jag som himlar med ögonen?

    #716160
    Evita wrote:
    Människan är rädd för det okända och dessa lönnfeta gubbar på aftonbladet har väl aldrig någonsin sett en vältränad kvinna förut. De har bara sett Paris Hiltons porrfilm och anser väl att det är sport värre och att hon ser ut som man ska. frågan är vad som är sundast. Bara jag som himlar med ögonen?

    Om du antyder att bodybuilding har något med sundhet att göra vet du inte vad du pratar om. Det är betydligt sundare att se ut som Paris Hilton än att misshandla sin kropp med diverse preparat för att uppnå påhittade ideal som ingen utanför bodybuilding finner attraktiva.

    #716161
    ulflarsson wrote:
    Om du antyder att bodybuilding har något med sundhet att göra vet du inte vad du pratar om. Det är betydligt sundare att se ut som Paris Hilton än att misshandla sin kropp med diverse preparat för att uppnå påhittade ideal som ingen utanför bodybuilding finner attraktiva.

    Att sitta och jämföra om ett anorektisk ideal är mer sunt än kroppsbyggning känns som en lite halvsunkigt diskussion. Bodybuilding är en sport, eftersom det innehåller hård träning (vilket är en prestation) samt ett tävlingsmoment. De som tävlar i sporten är atleter, lika imponerande som i alla andra sporter.

    #716162
    jns wrote:
    Att sitta och jämföra om ett anorektisk ideal är mer sunt än kroppsbyggning känns som en lite halvsunkigt diskussion. Bodybuilding är en sport, eftersom det innehåller hård träning (vilket är en prestation) samt ett tävlingsmoment. De som tävlar i sporten är atleter, lika imponerande som i alla andra sporter.

    Body-building är lika lite idrott som måleri eller skulptur. Det är en ren bedömnings”sport” där man betygsätter arbetet bakom ”utställningen”. Det finns för lite tävlingsinslag i bb för att räknas som idrott. Schack är mer idrott än BB.

    Sedan kan man beundra utövarna eller fascineras av besattheten bakom viljan att se ut som en Belgian blue, men det är en annan sak.

    Min åsikt.

    #716163
    Bashful_Bob wrote:
    Body-building är lika lite idrott som måleri eller skulptur. Det är en ren bedömnings”sport” där man betygsätter arbetet bakom ”utställningen”. Det finns för lite tävlingsinslag i bb för att räknas som idrott. Schack är mer idrott än BB.

    Sedan kan man beundra utövarna eller fascineras av besattheten bakom viljan att se ut som en Belgian blue, men det är en annan sak.

    Min åsikt.

    Tror du fick med vad jag tycker, made it fetstilt for ya!

    #716164

    Vad klassas egentligen som idrott?
    All fysisk prestation i strävan efter bättre resultat är ju egentligen idrott. Sedan spelar det ingen roll om du är en maratonlöpare, simmare eller kroppsbyggare. Frågar du kroppsbyggaren (som bygger för att tävla) om hur jobbigt han tycker det är att kuta maraton eller att simma hundra meter på snabbast möjliga tid så lär ni nog få höra. Detsamma gäller om man frågar simmaren och maratonlöparen om hur jobbigt de tycker att det är att slita så hårt på ett gym som byggaren gör.

    Min personliga åsikt är att all typ av hård fysisk påverkan i strävan efter bättre och bättre resultat är idrott/sport. Många verkar snöa in sig på att all form av idrott måste ha med kondition att göra men det tycker inte jag.

    Jag kan inte hålla med de som säger att bodybuilding inte är en sport bara för att det handlar om bedömning. Då skulle till exempel allt typ av gymnastik kunna räknas bort, då man bedömmer utövarna efter deras prestation. Likaså boxning och MMA där man måste gå efter poäng om det inte blir knock. Poängen är i så fall en ren bedömningsfråga från domarnas sida. Den som såg ut att ha presterat mest vinner.

    Schack däremot går inte ens att jämföra med idrott, då det inte är fråga om någon vidare fysisk prestation. I schack handlar det mer om mental prestation. Den med mest skalle vinner och det har ingenting med hur pass bra kondition de har eller hur pass mycket styrka de besitter.

    Idrott däremot handlar om kondition och styrka i alla dess former. Och därför tycker jag att Bodybuilding är en idrott.

    #716165
    Rock Pounder wrote:
    Schack däremot går inte ens att jämföra med idrott, då det inte är fråga om någon vidare fysisk prestation. I schack handlar det mer om mental prestation. Den med mest skalle vinner och det har ingenting med hur pass bra kondition de har eller hur pass mycket styrka de besitter.

    Hjärnan är inte fristående från kroppen. Om två likvärdiga motståndare spelar långa upprepade matcher har den som har bättre uthållighet (fysik) en fördel.

    Quote:
    [http://www.chesscircle.net/chess-strategies/chess-and-nutrition.html]

    A nutritional scientist has systematically studied the eating habits of grandmasters – 72 of them. His paper culminates in a catalog of dietary instructions for serious chess players.

    Quote:
    Nutritional Practices of Chess Grandmasters
    By Roberto H. Baglione, RD

    Departament of Nutrition, National Sport High Performance Center (CeNARD),
    Buenos Aires, Argentina.

    High-level competitive chess is considered a demanding sport, not only mentally speaking but also, physically. A tournament chess game can take more than seven hours under stressful conditions for players.

    Investigations carried out by the German International Chess Grandmaster Helmut Pfleger, MD, et al. have demonstrated that the elite chess players have comparable physiological parameters in competition as those who practice sports such as shooting, car racing and golf; consequently, chess could be classified as the same category of sport as those according to these criteria.

    […]

    The physical activity done on a regular basis, specially aerobic, may help the chess player in many ways: it makes body posture better, improves resistance and endorphins production (substances produced by the body that have a positive effect on the emotional state, causing a sense of comfort) and can reduce anxiety, depression, tension and stress, and can slightly improve the cognitive performance (memory, intelligence, creativity), vigor, and keep mental clearness.

    It is a fact that, from decades until now, many ex-world champions and other top-level chess players have been undertaking programs that included physical training.

    Quote:
    [http://chessmind.powerblogs.com/posts/1115594307.shtml]

    Q. Is chess a sport?

    A. It might at first seem that chess is a sport. First of all, it’s clearly a competitive activity, which seems to be a necessary if not sufficient condition for something’s being a sport. Second, the same sorts of general mental and physical disciplines needed by the sportsman (e.g. mental toughness, strong self-confidence, endurance, etc.) are required for chess players to succeed.

    To take a prominent example, Karpov’s (then-) frail physique nearly cost him twice in big matches against Korchnoi (one for the world championship, the other in a final candidates match) and quite possibly did cost him the title to Kasparov when he lacked the endurance to finish him off in 1984.

    #716166

    KVINNLIGA KROPPSBYGGARE!

    Klart att kvinnliga kroppsbyggare är idrottare som alla andra fysiskt presterande…..
    gäller såklart mannliga också. Oftast är det nog ”avundsjuka” som skapar den här sortens disskutioner. Vilka menn är det som komenterar oss kvinnor med muskler eller kommer med gliringar….jo: DOM SOM ALDRIG SATT SIN FOT PÅ ETT GYM. Man får väl helt enkelt ta stöd uttav sina kollegor på gymet vad gäller denna sortens disskutioner. Ni som håller på med den här sporten vet ju vilken ”bragd” det är bara att ta sig till en tävling vad det gäller dietande och all cardio etc.etc.FY!!! på er ni som har mage att komma och säga/hävda att detta inte är en sport,ni vet ju faktiskt inte vad ni pratar om.

    #716167
    Magnus Branzén wrote:
    Hjärnan är inte fristående från kroppen. Om två likvärdiga motståndare spelar långa upprepade matcher har den som har bättre uthållighet (fysik) en fördel.

    Jovisst, men vad jag menade är att det är skillnad på fysisk aktivitet och mental. Jag har aldrig sett mind-reading som OS-gren direkt. Och schack är inte heller så fysiskt påfrestande att någon måste avbryta. Det handlar i så fall om att den ena inte är tillräckligt mentalt stark. Men jag förstår vad du menar.

    #716168
    Rock Pounder wrote:
    Detsamma gäller om man frågar simmaren och maratonlöparen om hur jobbigt de tycker att det är att slita så hårt på ett gym som byggaren gör.

    Offtopic men även maratonlöparen och DEFINITIVT simmaren tränar styrketräning ganska hårt ska du se.;)

    Ontopic så tycker jag absolut att bodybuilders är makalösa idrottsmän och idrottskvinnor. Huruvida det sedan är en sport i alla dess bemärkelser kan ju diskuteras hit och dit baserat på subjektiva kriterier.

    I mina ögon är det en sport, jag tänker inte sitta och räkna upp kriterier som bör uppfyllas men jag anser det vara en sport. Vidare anser jag även att golf, biljard, dart etc. är sporter likväl.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 81 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.