Är kvinnliga byggare att betrakta som seriösa idrottskvinnor?

Home Forums Artiklar Är kvinnliga byggare att betrakta som seriösa idrottskvinnor?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 76 through 81 (of 81 total)
  • Author
    Posts
  • #716169
    Eddie Vedder wrote:
    Offtopic men även maratonlöparen och DEFINITIVT simmaren tränar styrketräning ganska hårt ska du se.;)

    Javisst, men inte alls i närheten av den mängd styrketräning som byggare gör.

    #716170
    Rock Pounder wrote:
    Schack däremot går inte ens att jämföra med idrott, då det inte är fråga om någon vidare fysisk prestation. I schack handlar det mer om mental prestation. Den med mest skalle vinner och det har ingenting med hur pass bra kondition de har eller hur pass mycket styrka de besitter.

    Det är pinsamt tydligt hur lite schack du har spelat. Schack på elitnivå är mycket krävande. Är du inte i fysisk trim klarar du inte av partierna.

    Mental styrka är också styrka.

    #716171

    Fan vad jag avskyr aftonbladet

    #716172
    Bashful_Bob wrote:
    Det är pinsamt tydligt hur lite schack du har spelat. Schack på elitnivå är mycket krävande. Är du inte i fysisk trim klarar du inte av partierna.

    Mental styrka är också styrka.

    Nja, när jag var yngre så var jag med i stadens schackförening ett par år och vill inte minnas att jag behövde utöva fysisk träning för att klara av detta. Men schack var inte min grej märkte jag efter ett tag. Men det kanske är så att efter 3-4 år så börjar de tunga gympassen att komma in i bilden innan tävling, även de milslånga löparvändorna i spåret 3-4 ggr i veckan? Enlig de vänner jag har som fortfarande är med i föreningen och tävlar lite då och då så känner de inte till din beskrivning. Men visst, det kanske är som du säger att det är skillnad på elitnivå.

    #716173
    The Dude wrote:
    Nja, när jag var yngre så var jag med i stadens schackförening ett par år och vill inte minnas att jag behövde utöva fysisk träning för att klara av detta. Men schack var inte min grej märkte jag efter ett tag. Men det kanske är så att efter 3-4 år så börjar de tunga gympassen att komma in i bilden innan tävling, även de milslånga löparvändorna i spåret 3-4 ggr i veckan? Enlig de vänner jag har som fortfarande är med i föreningen och tävlar lite då och då så känner de inte till din beskrivning. Men visst, det kanske är som du säger att det är skillnad på elitnivå.

    Jo, faktiskt.

    ”The Russians soon incorporated this idea into their chess training, resulting in their domination of the World Championship throughout the twentieth century. For example, Russian chess masters preparing for the 1953 Zurich Candidates’ Tournament spent two months on intensive physical training. The first two weeks consisted solely of physical sports, including ”gymnastics, four-hundred meter races, high and long jumps, ten and one-hundred meter races, tennis, rowing, etc. Only in the third week came chess,” explains Richards (Richards 162). The Russians regarded physical fitness as the most important part of a chess player’s preparation. Traditional sports, such as football, have coaches and training camps; likewise, today’s chess champions have coaches and chess camps. Since trivial pursuit training camps and scrabble coaches do not exist, one can see how the existence of coaches and chess camps brings chess closer to the world of sports and further from the incorrect stereotype that chess is merely a board game for the mind. ”

    [http://www.chess4ever.com/thoughtsonchess/research/sportofchess/part1a.html]

    #716174
    scottcurl wrote:
    klart som f-n de är seriösa idrottare, vad är det att ifrågasätta??:|
    Sätt den där feta journalisten från aftonbladet under en skivstång och låt denne följa damernas tränings och matschema i ett par veckor så får vi se om samma fråga kommer en gång till – jag skulle inte tro att den gör det…

    +1

Viewing 6 posts - 76 through 81 (of 81 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.