Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

Home Forums Artiklar Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 110 total)
  • Author
    Posts
  • #909334

    Jag tycker att en otroligt viktig sak f

    #909335
    hubas wrote:
    Jag tycker att en otroligt viktig sak för en PT/Tränare/Instruktör är att konstant förnya sin kunskap. Det händer en hel del inom träningsvärlden och jag tycker att det är viktigt att folk tar till sig ny kunskap som kommer och inte bara sitter och kör med den teori de lärde sig på en kurs för 15 år sedan.

    Vad är det för revolutionerande som hänt den senaste tiden? En massa knasutförande av grundövningar mm? en massa ”fantastiska nya revolutionerande träningsmetoder” som visat sig mlm inproduktiva om inte doping används, mm mm.

    #909336
    Arne Persson wrote:
    Vad är det för revolutionerande som hänt den senaste tiden? En massa knasutförande av grundövningar mm? en massa ”fantastiska nya revolutionerande träningsmetoder” som visat sig mlm inproduktiva om inte doping används, mm mm.

    Jag tycker egentligen att mer har hänt inom kostbiten isf. Och kanske även vad gäller insikter om vilans betydelse osv; men det är klart några små nya rön kommer det ju även inom träning då och då:)

    #909337
    Arne Persson wrote:
    Vad är det för revolutionerande som hänt den senaste tiden? En massa knasutförande av grundövningar mm? en massa ”fantastiska nya revolutionerande träningsmetoder” som visat sig mlm inproduktiva om inte doping används, mm mm.

    Jag tänkte mer på saker som kommer fram angående överträning, overreaching, variation, repititons fart osv. Är inte speciellt insatt men av det jag läst så verkar det ha kommit en del nya studier som skulle kunna tillämpas, kanske inte så mycket på träingsutförande som inom kostområdet, och jag tror absolut inte att det är speciellt revolutionerande utan mer åt hållet ett litet trappsteg på vägen.

    #909338
    hubas wrote:
    Jag tänkte mer på saker som kommer fram angående överträning, overreaching, variation, repititons fart osv. Är inte speciellt insatt men av det jag läst så verkar det ha kommit en del nya studier som skulle kunna tillämpas, kanske inte så mycket på träingsutförande som inom kostområdet, och jag tror absolut inte att det är speciellt revolutionerande utan mer åt hållet ett litet trappsteg på vägen.

    Eftersom jag själv kör och förespråkar tung högsetsträning så har jag svårt att koppla det där med överträningshysterin. Många av dessa studier är troligen gjorda av forskare med föga egen träningsvana mm.

    #909339
    Arne Persson wrote:
    Eftersom jag själv kör och förespråkar tung högsetsträning så har jag svårt att koppla det där med överträningshysterin. Många av dessa studier är troligen gjorda av forskare med föga egen träningsvana mm.

    Det är väldigt möjligt, men t.ex. overreaching tycker jag verkar vara interessant och att det har gjorts ett antal studier som så vitt jag har sett verkar vara ganska väl genomförda.

    #909340
    hubas wrote:
    Det är väldigt möjligt, men t.ex. overreaching tycker jag verkar vara interessant och att det har gjorts ett antal studier som så vitt jag har sett verkar vara ganska väl genomförda.

    Nackdelen med at läsa för mycket artiklar är att de kan påverka en negativt så att man omedvetet styrs och kanske inte tränar nära sin optimala potential av rädsla att tex bli övertränad.

    #909341
    Arne Persson wrote:
    Nackdelen med at läsa för mycket artiklar är att de kan påverka en negativt så att man omedvetet styrs och kanske inte tränar nära sin optimala potential av rädsla att tex bli övertränad.

    Val skrivet :up:

    Tillaggas bor att detta fenomen ofta kan tillskrivas ”nyborjare” pa gymet. Alltfor ofta hor jag att de knappt kan trana utan minst 3-4 sorters kosttillskott, o foljer de mest avancerade programmen men har sallan ens en svettig t-shirt efter traningen……

    #909342

    Bra disskution ang. syn på PT. Tänk vad mycket bättre det bli om kunderna förstod att de måste följa ett visst levene utanför gymmet oxå, då resultaten
    kommer snabbare.

    #909343
    Arne Persson wrote:
    Eftersom jag själv kör och förespråkar tung högsetsträning så har jag svårt att koppla det där med överträningshysterin. Många av dessa studier är troligen gjorda av forskare med föga egen träningsvana mm.

    Jag kan iofs tillägga att det enda träningsprogram som jag blivit övertränad på är just Arnes, och detta va relativt tidigt på min träningsbana.
    3-1-3, kroppen på 3 och 15-30 set per muskelgrupp.

    Kronisk trötthet och svullna lymfkörtlar, men på den tiden låg motivationen på topp så man fortsatte att stånga huvudet i väggen en stund till. Problemet va nog att man körde hårt, många set till faliure och hög intensitet. 30 hårda set känns faktisk skrattretande så här i efterhand, men Arne var ”gurun” och vi skulle bli grova så man bet ihop.
    (Kanske skall tillägga att jag lärt mig en hel del bra av Arne också.)

    #909344
    Ola Wallengren wrote:
    Jag kan iofs tillägga att det enda träningsprogram som jag blivit övertränad på är just Arnes, och detta va relativt tidigt på min träningsbana.
    3-1-3, kroppen på 3 och 15-30 set per muskelgrupp.

    Kronisk trötthet och svullna lymfkörtlar, men på den tiden låg motivationen på topp så man fortsatte att stånga huvudet i väggen en stund till. Problemet va nog att man körde hårt, många set till faliure och hög intensitet. 30 hårda set känns faktisk skrattretande så här i efterhand, men Arne var ”gurun” och vi skulle bli grova så man bet ihop.
    (Kanske skall tillägga att jag lärt mig en hel del bra av Arne också.)

    Ha ha! Du kan knappast rivstarta med det. Man får succesivt vänja kroppen vid det.

    #909345

    Vad gäller kvaliteter på en PT så är är det en fråga om kombinationen mellan ett antal viktiga faktorer.

    Att ha relevanta kunskaper är viktigt. Vad som är relevant avgörs av vilka klienter man har och deras mål. Man behöver knappast samma kunskaper för att lära ut grunderna i vanlig motion till en nybörjare som då man ska coacha en elitedrottare.

    Att ha erfarenhet av att utöva yrket kan inte underskattas. Betydligt viktigare än egen praktisk erfarenhet av sporten är att man coachat ett flertal olika personer med olika förutsättningar och lärt sig se skillnader i förutsättningar och metodik på andra än sig själv. Detta ger bredd i erfarenheten. Egen praktisk erfarenhet är endast en dimension.

    Att ha en förmåga att lära ut och att inspirera är också en viktig del

    Att inte göra misstaget att tro att det som passar mig passar alla andra och att mitt synsätt är det enda som är rätt. Detta misstag görs väldigt ofta och tyvärr då av personer som nått framgång personligen och därmed lätt vinner andras förtroende.

    Sen är det ju ganska vanligt för just styrketränande personer att ha inställningen: ”folk med mindre muskler än jag kan mindre än jag”.

    #909346

    Är man en bra taxiförare för att man har en gps i bilen?
    Är man en bra polis för att man tagit examen från PHS?
    Är man en duktig kock bara för att man gått 3 år på restaurangskola?
    Är man man en duktig…..etc., etc., etc..

    Vad man en gör måste man väl tycka det det är roligt och brinna för det man gör, annars blir man nog inget att ha tror jag. Vissa yrken kräver dock också att man har fallenhet för det man ska göra.

    Så visst finns det en massa pissdåliga PT i landet just för att det är lite trendigt på senare tid att vara PT. När jag jobbade som kock för sju år sedan var det trendigt att vara bartender. Då anställde man en massa stolpskott till att blanda groggar…ökade inte försäljningen direkt.

    mvh

    Stefan

    #909347
    X-amin wrote:
    Detta kanske jag borde göra en ny tråd av men jag lirkar in detta här ändå.
    jag vill utbilda mig till PT elr nåt liknande, hur tycker ni jag ska gå tillväga för att få en licens som betyder nåt i slutändan? Är dessa att föredra [http://www.safe-education.se/] , [http://www.pt-school.com/info2.asp] elr finns det nån annan utbildning att gå som inte kostar byxorna och halva tröjan men ändå ger fullvärdig licens?

    pt-school är helt klart bäst

    #909348

    Tank pa hur manga pissdaliga larare det finns pa universiteten, som har sa mkt kunskap o erfarenhet inom tex matte, att det rinner siffror o uppstallningar ur oronen pa dom. :| Daremot kan dom ingenting om metodik eller pedagogik o forstar man inte forklarar dom pa samma satt om o om igen, bara mer sarkastiskt eller hogre. Jag tycker att personlig framgang inte ar det primara for att kunna hjalpa ngn annan. Daremot ar det sa klart inspirerande, i kombination med gedigen kunskap o pedagogik.:emo-thumb

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.