Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

Home Forums Artiklar Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 110 total)
  • Author
    Posts
  • #909349

    Pt-skolan är bäst!

    #909350

    Erfarenhet är bäst !
    Ingen skola är bäst, en bra baskunskap på flera år är bra men inte bäst…
    Ett par veckors kurs är inte tillräckligt men ett steg i rätt riktning.

    Verkar som inte alla läst igenom starten på tråden…

    #909351

    Precis Fredrik! Det är många inte har förstått att man blir INGEN instruktör efter en kurs!!! Okej då …. en PT-instruktör möjligen?;)

    #909352

    Håller också med om att erfarenhet kommer hästlängder före en kurs eller två.

    Men om man blir PT så tror jag det är ett tecken att man sovit i skolan (obs: inte alla nu alltså..). En person som har lite i skallen och råkat få intresset byggning samt fixar att umgås med de som tränar hårt (där lär man ju sig mest genom att vara vaksam på deras resultat) utan att störa sig på hemlighetsfullheten, självupptagenheten och de ”intellektuella” konversationerna. Den tror jag blir den bästa PT’n.

    När det gäller andra typer av intressen så brukar de som är intresserade mer än gärna dela med sig av information, man är nyfiken och tycker om och lära sig nytt samt delge andra vad man lärt sig. Men när det gäller gym och då lite mer avancerat gymmande så är det precis tvärtom.

    #909353
    Lisan wrote:
    #909354
    gosh wrote:
    När det gäller den vanlige motionären så behöver den ingen PT om man ser till det som PT’n borde kunna bistå med (om jag fattat detta med PT rätt). Vad en motionär behöver är pepptalk, alltså någon som eldar på för att motionären skall fortsätta träna, nästan som en träningspartner. Mellan varven kanske PT’n säger något intelligent som den lärt sig för att låta trovärdig i ”pepptalket”, men är samtidigt livrädd för att bli ifrågasatt och då måste behöva förklara mer grundligt.

    Personligen så fattar jag inte hur lata folk blivit eftersom de behöver någon PT för att lyckas svettas.
    Det kanske är lite som viktväktarna, deras affärside bygger ju på att man får betala för att väga sig. Eftersom man gör av med pengar så kan man ju inte balla ur eftersom då pengar går förlorade. Betalar man extra för att träna så måste man kanske skärpa till sig där med så pengarna inte känns bortkastade.

    Jag tycker förvisso att även en vanlig motionär skulle kunna va betjänt av en PT om denne är kapabel att demonstrera exempelvis god teknik i såna övningar som knäböj och marklyft, som annars motionärer gärna hoppar över:)

    #909355
    Lisan wrote:
    Är inte enig med dig herr gosh.:)

    Nu är det så att de som oftast uppsöker en PT är en helt vanlig motionist såkallad Svensson eller Ola Norrman. Viktigast är ju inte att få medlemmarna på gymmet att bli störst möjliga utan bli häslosammast möjligt.
    Då tror jag att en dietist, PT-utbildat etc har mer att gå på en en med bara egna erfaringar. Att gå ner till en som är i nybörjar nivå som främst har i syfte att göra vardagen lättare med att komma sig i form har bäst hjälp av utbildade på området.
    Ska man tävla etc och driva med bygging osv så är det nog bättre att söka hjälpen hos de som vet vad det handlar om;) . Det är mer än sällan de som tävlar drabbas av skador, mycket mer än de som tränar på motionist nivå. Jag ser mycket bra resultat på de våra PT har och allt handlar inte om utseende eller volym på musklerna för dem.

    Jo, jag tror en utbildad PT har en mycket bra utbildning för att öka hälsan i samhället.

    Har bara en lång erfarenhet som SL utövare, men kan lätt ställa om mig för att lära dagis personalen till ett sundare liv , just på grund av min erfarenhet , kan jag lätt se skador och överbelastningar, så erfarenhet är det viktigaste instrumentet , sen att man aldrig blir full lärd i ämnet ,lärandet pågår varje dag .

    #909356
    Lisan wrote:
    Krister A: Grattis, pröva få ett jobb utan utbildning då:) . Jag hade gått till den utbildade.

    Vilket jag tycker är konstigt. Jag hade gått till den som kunde mest.

    #909357
    Lisan wrote:
    gosh: Bara pepptalk? Å nej du, tänk inte så lågt om motionärerna, de vill nog ha valuta för sina pengar;) . Det finns så klart goda och mindre bra även i denna yrkesgrupp. Jag ser ingen anledning till att dissa denna grupp som jag anser gör ett strålande jobb.:)

    Krister A: Grattis, pröva få ett jobb utan utbildning då:) . Jag hade gått till den utbildade.

    Jupp har som nämt tränat dagis personalen. och hjälpt ett antal med teknik pass i SL . och allt på ryktes vägen .

    #909358

    Så bra skrivet….
    nu har jag bara läst dom första inläggen så jag kanske har missat nått.

    Det var så klockrent att läsa detta, för jag har haft tankar att läsa till PT, jag vill och kommer fortfarande att göra det
    Tankar som dykt upp är precis som det du förklarar i texten, jag vill inte bli en PT i mängden, det är så många som tar en PT-utbildning och sen tror att dom är fullfjädrade personliga tränare…
    En bekant till mig gick den utbildningen efter att jag berättat för henne att jag ville gå den, men jag berättade inte om planerna kring det, så jag blev lite små irriterad när en ”sån som hon” kanske får ett jobb som PT, det är en skrämmande tanke…
    HOn har absolut INGEN koll på sig själv och så ska hon ge sig på att lära andra…:|

    Blev lite skraj av ditt inlägg också, kommer jag fixa det…
    Men det klart, jag har en ganska bra startplan och jag är i skedet då jag börjar lära mig hur min egen kropp fungerar i samband med träning, dieter och tävling, det kommer jag inte sluta med.. och redan där har man då en grej som bra.
    Ska ta en Pt-utbildning och kanske läsa i tre år, sen hoppas jag bli gammal har jag tid att lära, det finns som sagt var ny kunskap att ta till sig hela tiden.

    Just nu känns det ganska tungt att sätta sig i skolbänken (det var inte så längesen jag kom därifrån) så nu tar jag småstigarna och hoppas bli det jag vill en dag och då kunna känna att jag är duktig på det 😮

    #909359
    Lisan wrote:
    Jag respekterar ditt val, hoppas du respekterar mitt:) .
    Jag har stött på allt för många av dem som inte är utbildade som påstår sig kunna masser, ja faktiskt allt:D , och prövat deras teorier, det ända de var bra på var att vara ”stora i käften”:)

    Finns säkert många duktiga som inte är utbildade men jag hade gått för det säkraste alternativet.

    Självklart.

    Det jag menar är att man inte skall stirra sig blind på diplomet utan faktiskt kolla efter vad personen i fråga kan. Certifiering i alla ära, men det gör automatiskt inte en till bra och/eller kunnig.

    För att ta ett något extremt exempel: Jag hade hellre frågat en som har tränat i 10+ år utan diplom före en som har tränat i ett år men har ett diplom.

    Sen har det ju självklart med ambitionsnivån att göra också. Hurvida man är motionärstränande eller tränar med en tävlingssatsning.

    #909360

    Finns det n

    #909361

    my… God! Den här artikeln och hela ämnet är så rätt i prick! Hur många gånger har man inte hört negativt eller semi-negativt om PT’s? Tydligen kan vem som helst bli det… Well… Tack för den Fredrik Carlsson! :emo-thumb

    #909362
    Andreas Guiance wrote:
    Jag tycker förvisso att även en vanlig motionär skulle kunna va betjänt av en PT om denne är kapabel att demonstrera exempelvis god teknik i såna övningar som knäböj och marklyft, som annars motionärer gärna hoppar över:)

    Innebär det tramstekniker ala Body Pump o dyl som vissa PT-nissar -or lär ut? Förövrigt så är knappast djupa knäböj knappast en lämplig nybörjarövning. Det där grunda knäböjtramset som lärs ut kan dom lika bra skita i.

    #909363

    Snälla ni som är så kultiverade o pålästa…vilket jag tydligen inte är…kan ni vara SÅ snälla o förklara för mig exakt vad en PT är?
    O gärna exakt vad som krävs för o få kalla sig för denna underbara hemlighetsfulla förkortning…så jag förstår….
    :nerd:

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.