En introduktion till min träningsmetodik

Home Forums Artiklar En introduktion till min träningsmetodik

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 106 through 116 (of 116 total)
  • Author
    Posts
  • #1037400

    Undrar om du kör med nån speciell stretching i din träningsmetodik.
    Typ extrem stretching som används i DC.

    Om man kör efter det halvkroppschemat du beskrivit här tidigare ska man då t ex byta till lätt explosiv träning på överkroppspasset veckan efter om man körde tung maximal träning veckan innan. Eller man kanske ska byta efter man kört nån månad. Så att man t ex inte bara kör lågreppare i bänk.

    Har precis bytt till din träningsmetodik efter att ha testat DC i 6 veckor. Tyckte jag ökade bra med DC men blev förkyld mot slutet, berodde kanske på överbelastning av nervsystemet.

    #1037401

    måste bara ge mitt beröm åt bartoll och min fulla tilltro till hans tränings metodik fungerar hur bra som helst , och tidigare så har jag nog slitit grymt mkt på CNS men nu så längtar jag bara efter varje pass

    #1037402
    Steinbach wrote:
    Undrar om du kör med nån speciell stretching i din träningsmetodik.
    Typ extrem stretching som används i DC.

    Om man kör efter det halvkroppschemat du beskrivit här tidigare ska man då t ex byta till lätt explosiv träning på överkroppspasset veckan efter om man körde tung maximal träning veckan innan. Eller man kanske ska byta efter man kört nån månad. Så att man t ex inte bara kör lågreppare i bänk.

    Har precis bytt till din träningsmetodik efter att ha testat DC i 6 veckor. Tyckte jag ökade bra med DC men blev förkyld mot slutet, berodde kanske på överbelastning av nervsystemet.

    Du ska väl variera passen varje vecka? Alltså ett tungt maximalt underkropps pass i veckan och ett lätt explosivt underkroppspass i veckan? Och likadant med överkroppspassen.

    #1037403

    Det måste det ju bli om man kör varje muskelgrupp 3 ggr/vecka och man kör efter upplägget 3 överkroppspass och 3 underkroppspass.
    Man ska ju köra vartannat tungt och vartannat lätt.

    Om man börjar med ett tungt pass överkropp vecka 1, andra överkroppspasset blir lätt och det tredje blir tungt. Vecka 2 så måste ju samma överkroppspass som man körde tungt vecka 1 bli lätt den här veckan.

    Efter det upplägget blir det att man kör varje muskel 2 gånger tungt och 1 gång lätt varannan vecka och varannan vecka kör man 2 gånger lätt och en gång tungt.

    Om man kör varje muskelgrupp 2 ggr/vecka så blir ju samma överkroppspass som man körde tungt veckan innan tungt veckan efter också. Men om man kör efter det upplägget kanske det är bättre att köra så några veckor sen växla så att man börjar med ett lätt pass för att få variation.

    #1037404

    Tjenare! Jag har tränat i 9 månader nu. Körde En 3 dagars-split fram tills nu, nu har jag tröttnat på det. Fick väl mediokra ökningar. Förstår nu varför när jag läser din artikel. Känns som allt jag har gjort har varit bortkastat. :(
    Men så är det väl förhoppningsvis inte. Tycker din träningsmetodik verkar intressant, är nyfiken på att pröva. Tänkte för enkelhetens skull köra på den halvkropps split du föreslog:

    Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Sittande Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Vila 60s mellan set.

    Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Benlyft med hantel, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Marklyft, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Vila 90s mellan set.

    Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM
    Vila 90s mellan set.

    Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM
    Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM
    Vila 60s mellan set.

    Undrar bara om du har några tips på hur en bra periodisering för detta schema skulle se ut?

    #1037405

    tänkte nu börja med helkroppspass 3 ggr/veckan med början i morgon.

    Jag undrar nu lite vad som är bäst att köra vad gäller vikt, ett lätt pass och två tunga per vecka eller tvärtom? eller kanske ett tungt pass,ett mellan och ett lätt enligt set/rep 6*6, 5*10 och 3*15??

    Sedan undrar jag lite över volymen som nämns i artikeln i tidningen denna månad. Där förespråkar ju Bartoll ”ettor” med tunga vikter vilket helt motsäger tidigare åsikter att 36-50 är den mest effektiva set/reps volymen. En volym på t e x 6 för en muskelgrupp är ju långt under 36.

    Men i alla fall hur ofta bör man köra lågvolym respektive högvolym?

    #1037406

    Läs första 2-3 sidorna i denna tråd. Där står allt ni behöver veta. 👿

    Fattar inte att du orkar forsätta svara på frågorna Jocke. Du har ju redan svarat på allt de frågar om, bra de läser noga OCH klarar av att tänka lite själv. Du borde ha låst denna tråd för länge sedan..

    #1037407
    fonzie wrote:
    Tjenare! Jag har tränat i 9 månader nu. Körde En 3 dagars-split fram tills nu, nu har jag tröttnat på det. Fick väl mediokra ökningar. Förstår nu varför när jag läser din artikel. Känns som allt jag har gjort har varit bortkastat. :(

    Ja, din träning har varit HELT bortkastad.

    Ha ha, ja det är nog det som är felet att du inte fått bra resultat.. Som nybörjare kan du ju träna i stort sätt hur som helst och ändå få fantasktiska resultat.. Du bör nog snarare se över ditt kostschema än tränings dito..

    #1037408
    fonzie wrote:
    Jag har tränat i 9 månader nu. Körde En 3 dagars-split fram tills nu, nu har jag tröttnat på det. Fick väl mediokra ökningar. Förstår nu varför när jag läser din artikel. Känns som allt jag har gjort har varit bortkastat. :(

    Vi är många som har byggt upp våra kroppar genomn 3-dagars-split så du behöver inte alls ångra dig. Prova om du är nyfiken, jämför, och välj det som du mår bäst av och ser bäst resultat av.

    #1065301

    Synd att denna tråd har pajat.

    #1077794

    Well guys,I am also newbie on this community for come to the discussion but i am
    looking forward to have a great conversation or exchanging ideas with you guys.
    I wanna join to this community so i welcome to the already members of this
    community……

Viewing 11 posts - 106 through 116 (of 116 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.