Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

Home Forums Artiklar Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 163 total)
  • Author
    Posts
  • #239895

    För kvinnor hade jag nog satt proteinintaget i den initiala beräkningen till *3.5 så här i efterhand. På samma kroppsvikt har de generellt sett mer fett och mindre muskler, vilket gör deras energiförbrukning och proteinbehov lägre.

    #239896

    Jag funderar på att testa den termogena dieten senare i höst.

    Kan någon kanske svara på om det att förena den termongena dieten med periodisk fasta?, som man nu har anammat som livsstil sedan 1,5 år tillbaka.

    #239897
    Granqvist wrote:
    Jag funderar på att testa den termogena dieten senare i höst.

    Kan någon kanske svara på om det att förena den termongena dieten med periodisk fasta?, som man nu har anammat som livsstil sedan 1,5 år tillbaka.

    Jag gör det just nu. Fungerar hur bra som helst.

    #239898
    hejsvejs55 wrote:
    Grandmaster, allas genetik, metabolism, muskelfibrer, livsstil är annorlunda!
    Detta är förståeligt! Jag har kört på LCHF i 2 månader och ska ALDRIG mer deffa på det sättet. låg på 10g/per dag. låg-intensiv, intervaller, höll koll på CNS inkl vilan & reperationen , styrketränade tungt och få reps (det var positivare än många reps pga glykogen nåt skrev du oxå)
    jag gick ner 2-3 vatten och troligen 2kg glykogen och 1kg jag byggt på 7-9 mån av nybörjare misstag för ett år sedan men lyckades endå bygga! Tappade muskler inget fett typ under LCHF! Magen blev slankare men det berodde på HIIT som tog bort bukfettet och jag räknade -800 kcal. Jag är grovt skeptiskt till dessa dieter, vet du varför?

    Min polare, 2a i boxning i sverige för sin viktklass, 17 år har proppat i sig 400-600g kolhydrater per dag som jag beskrev i en annan tråd! Han har aldrig övergett sin husmanskost på kolhydrater, inte ens på hans vilo-dagar! Ändå ligger han på en 10% BF med mycket synliga magrutor, tja hans kropp ser ut att vara lagd med 3-5 kg ren muskelmassa efter hans 2 år utan godis och onyttigheter! I teorin funkar din diet men i verkligheten kan vilken boxare proppa i sig kolhydrater utspritt över dagen och endå få sexpack! Detta uppnådde han för 1 år sedan och då hade han antagligen 2kg muskler, inte mkt mer än mig vid samma tidpunkt!
    Teorin visst men praktiken , förstöra ens sociala liv o hälso livsstil för tappa vatten?
    Ledsen men din diet verkar vara för kraftiga människor!

    Vad exakt är det du vill ha sagt med det här inlägget?

    DTD är en diet av många, som fungerar alldeles utmärkt. (Har själv använt den med stor framgång flera gånger.)

    Att det skulle vara något problem att komma i form med kolhydrater är det väl ingen som påstått, allra minst Martin själv, vilket du skulle ha känt till om du bemödat dig om att läsa på lite.

    Och förresten – tror du att DTD och LCHF är samma sak? Det är det inte, nämligen.

    Vänligen förtydliga vad du menar. Jag förstår ingenting.

    #239899
    hejsvejs55 wrote:
    Jag förstår inte Grandmasters konstiga upplägg med DTD dieten, att behöva ligga på ketos och i princip inte äta en enda kolhydrat och få huvudvärk, aced andedräkt, bli trött 24-7 o förstöra ens sociala liv, då andra kan uppnå detta på lika lång tid (om man ligger på 16BF och vill ner till 12BF tex) så kan tydligen boxare göra detta lika snabbt och effektivt med kolhydrater och ett underskott!

    Du har aldrig tänkt på att vissa personer kanske mår bättre av att inte äta kolhydrater? Du bara sitter och spekulerar som om kolhydrater är det bästa som finns. Och man kan ha ett fullt socialt liv utan en enda kolhydrat – någonsin.

    #239900

    Eftersom hejsvejs55 inte förstår skillnaden mellan LCHF och Den Termogena Dieten har jag städat i tråden.

    Den här tråden – artikeln – förtjänar bättre än att spammas sönder.

    Om hejsvejs55 vill fortsätta diskutera så är han välkommen att skicka pm.:emo-thumb

    #239901

    Mina första post (Yay) Har kört på thermogena i drygt 1 vecka nu och jag undrade om nu protein blir viktigare ju mer man är i underskott borde inte detta motvärka muskelförlusten totalt och kanske t.o.m kunna bidra till en liten muskelökning under rätta förutsättningar?

    #239902

    Det är nog de som är det fiffiga med dieten.

    #239903
    FeridChamp wrote:
    Mina första post (Yay) Har kört på thermogena i drygt 1 vecka nu och jag undrade om nu protein blir viktigare ju mer man är i underskott borde inte detta motvärka muskelförlusten totalt och kanske t.o.m kunna bidra till en liten muskelökning under rätta förutsättningar?

    Ju lägre kroppsfett%, desto viktigare roll spelar proteinintaget. Ja. Muskelökning är tveksamt, det är först och främst en diet för snabb fettförlust. Har haft klienter som ökat i styrka och enligt dem själva lagt på sig muskler, men jag skulle inte tro detta är en speciellt vanlig konsekvens av att köra dieten.

    #239904

    Ah coolt, har själv gått ned 11cm midjemått och ökat ~30kg i bänk på 1 månad. Det jag gillar mest är att man slipper va seg och nere vid en diet när man kör med detta.

    #239905

    Låter ju toppen. Bra jobbat.

    #239906

    Verkar som en grym rolig utmaning denna, har läst igenom den ett par gånger och jag skall nu testa den termogena dieten.

    Jag tänker köra 8 veckor deff, cirka 7-8kg ner. Behövs det/orkar/vill jag mer så kanske de blir 2 veckor till..

    Först och främst, mycket bra skriven Grandmaster :) big ups.

    Så här tänker jag att mitt schema ska se ut.

    ålder: snart 20
    vikt: 74
    längd: ca 175cm

    Tränat ett tag, ser mig själv som ganska tränad. Vill bli rippad som fan då jag anser att ”korta” människor skall vara rippade inte biffiga (som jag är) det ser inte bra ut, vilket jag nu ska bli :) ser otroligt mycket fram emot att slita och kämpa och få resultat, vilket denna verkar lämpa sig grymt för.. wells, här är schemat.

    Upplägg:

    2740.5 kcal/dag – nuläge

    300g protein. 74 * 4

    37gfett. 74 * 0.5

    = 1560kcal per dag.

    1kg kyckling file = 210-230g protein , 10g fett

    1050kcal

    + grönsaker (broccolli, sallad, gurka, harri cort verts etc)

    500 g kvarg = 63,5g protein 18g kolis, 5g fett

    375 kcal

    3 kokta ägg normalstora (ca 200g) 25g protein, 20g fett.
    280kcal

    Ca: 1750kcal/dag… 305g protein, 18g kolhydrater, 35g fett – 1000kcal underskott/dag = Ca: 1kg veckan

    Dagarna tänkte jag skulle se ut ungefär som följande:

    9.00 2st vpx meltdown – därefter morgonpromenad 50min

    Frukost 250g kvarg + 2 kokta ägg

    Lunch: 500g kyckling + grönsaker

    Middag: 500g kyckling/torsk/köttfärs + grönsaker

    Kvällsmat 250g kvarg + 1 kokt ägg

    Vid träning.. innan träning 200g fullkornpasta, efter träning 100gram fullkornpasta

    Kommer träna 2 ”stora” gympass i veckan, måndag och fredag. Och köra kondition på onsdagar (ca 40-45min löpband, x-trainer)

    Har idrottat hela mitt liv så kan inte riktigt sitta stilla, detta är den minsta träning jag kan lägga in för att jag skall må bra tror jag :P.

    Gymningen kommer se ut på följande:

    måndagar: bröst/axlar/tricep

    fredagar: rygg/bicep/hållning

    Magträning vid varje pass. Går inte in på exakta övningar men har lyssnat på vad du skrivit så kör bara basövning och inga isoleringsövningar. Kör inte ben för jag inte bryr mig om benen (vet att det är dumt), men har som sagt idrottat hela mitt liv på ganska seriösa nivåer (plus gentik) så har tillräckligt stora tränade ben.

    Kommer även att köra med meltdown då jag kört med dom innan och gillar dom starkt! riktigt peppande och ger grym energi kick. Även flytande fiskleverolja (smakar bajs men vafan det upplevelsen skall vara påfrestande det känns skönare!)

    sen till min inköpslista som jag är lite tveksam på..

    Vad behövs mer?

    Såg att du skrev om att Multivitamin, kalcium, bör köpas in men förstår inte riktigt vad för typ av mutivitamin du menar, såna brustabletter som kan köper på konsum? räcker det verkligen?

    Kan inte EAA produkter vara bra för att motverka så mycket muskelmedbrytning som möjligt eller gör den stora mängd protein det ”tillräckligt” ?

    Helt enkelt, vad mer behövs och ge gärna exempel på märke eller dylikt!

    Ge gärna lite feedback om vad ni tycker skulle uppskattas ! :)

    Ciao !

    #239907
    Grandmaster wrote:
    Träning

    Alla har sina egna träningsrutiner och för mig att sätta upp en träningsrutin, med övningar jag gillar, är bara bortkastad tid. Däremot kan jag säga vad som är effektivt för att upprätthålla styrkan och muskelmassan under dieten.

    Generella regler för styrketräning under Den Termogena Dieten;

    • Lågt antal reps och få set pga låga nivåer av glykogen. Fler än 8 reps kommer att förlita sig på det glykolytiska systemet( som är beroende av lagrat glykogen i muskeln), och här är styrkan kompromissad på denna dieten. 5-7 reps är ett mer lämpligt intervall att hålla sig till eftersom denna nivå förlitar sig mer på kreatinfosfat nivåerna i muskeln, och inte är lika beroende av glukos som ett högre reps antal. 3 set är mer än tillräckligt. Du kommer förmodligen inte att lägga på dig några muskler så träningens främsta roll är att upprätthålla styrkan under dieten.
    • Att träna mer än tre dagar per vecka är förmodligen kontraproduktivt för de allra flesta; även med Magiska Vitaminer. Att träna var tredje dag är förmodligen lämpligast; två helkroppspass/vecka är en variant jag personligen skulle ha valt om jag fått göra om dieten på ett intelligent sätt. Kom ihåg att jag betalade priset för överträning; 4-5x/ vecka+cardio var ren idioti.

    Vad tror du om följande schema

    Bänkpress 3×3 @ 85%
    Militärpress 3×3 @ 85%
    Knäböj 3×3 @ 85%
    Marklyft 3×3 @ 85%
    Chins 3×3

    Tre till fem dagar i veckan?

    #239908

    Otroligt sugen på att testa denna typ av diet men det blir lite problematiskt när man går i skolan. Visst kan jag ta med mig matlådor, men det känns lite onödigt då de serverar helt ok mat i skolan, gratis. Får ta och testa den någonting framåt vår/sommar då jag har gått ut istället.

    #239909
    nible wrote:
    Otroligt sugen på att testa denna typ av diet men det blir lite problematiskt när man går i skolan. Visst kan jag ta med mig matlådor, men det känns lite onödigt då de serverar helt ok mat i skolan, gratis. Får ta och testa den någonting framåt vår/sommar då jag har gått ut istället.

    Rekommenderas starkt om man vill få bort fläsket fort och effektivt.

    Kosten är lite tråkig men det gör ju inget då man använder dieten under en begränsad tid.

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 163 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.