Sanningen om ägg

Home Forums Artiklar Sanningen om ägg

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 116 total)
  • Author
    Posts
  • #489047

    Vilket skitsnack att råa ägg skulle vara ohälsosamt. Var har du fått allt ifrån?

    Du verkar ju inte ha mycket belägg för det du skriver, ändå försöker du påstå att du reder ut alla myter etc. Det här gör ju bara folk ännu mer förvirrade om råa ägg t.ex.

    #489048

    crille: Har du hört talas om salmonella?

    #489049
    crille wrote:
    Vilket skitsnack att råa ägg skulle vara ohälsosamt. Var har du fått allt ifrån?

    Du verkar ju inte ha mycket belägg för det du skriver, ändå försöker du påstå att du reder ut alla myter etc. Det här gör ju bara folk ännu mer förvirrade om råa ägg t.ex.

    Det är ju inget att vara förvirrad. Den enda som verkar vara förvirrad är du, eftersom råa ägg är undermåligt på alla sätt att äta, dels proteinupptaget och dels hälsorisker från sjukdomar.

    #489050

    Ingen som har fler bra recept med ägg när vi ändå är inne på ämnet?

    #489051

    Om jag inte minns fel ligger det en hel del recept ute lite varstans på forumet =)

    #489052

    Så äggulan innehåller alltså det bra HDL (eller va de hette) som minskar hjärt- och kärlsjukdomar ?

    Men grubben skrev en gång på kolo att mer än 3 ägg/dan gav megahögt kelestrol. Vet inte vad man ska tro längre men ägg med kaviar är det godaste som finns så jag hoppas att du har rätt i det du skriver för här ska ätas

    #489053

    Läs inlägg #2. Det senaste vad gäller ägg och kolesterol, studerat på unga friska män, säger att kylomikronmetabolismen påverkas av ett högt kolesterolintag, och 3 äggulor per dag påverkade klart faktorer vilka i sin tur kan öka riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar (J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men).

    #489054

    Då borde ju du grubben vara lite nojig nu eftersom du käkade 10-20 ägg om dan i 10-15 års tid eller va det var :D

    Men du kör väl så mycket konditonsträning så du klarar dig nog bra endå :)

    #489055
    King Grub wrote:
    Läs inlägg #2. Det senaste vad gäller ägg och kolesterol, studerat på unga friska män, säger att kylomikronmetabolismen påverkas av ett högt kolesterolintag, och 3 äggulor per dag påverkade klart faktorer vilka i sin tur kan öka riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar (J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men).

    vad ska man då tro på ? att äggulorna är värre att äta eller bättre att äta?

    #489056

    Seth: Varför har du inte med dina källor till din artikel?

    Ganska intressant men jag saknade som sagt källor

    #489057

    tackar så mkt, nu ska jag äta ägg i mängder, med gula

    #489058
    Ulf Gror wrote:
    :emo-thumb Det enda negativa med ägg är att när man äter många dagligen är att fisen luktar grymt illa. På 70-talet var det vanligt att en byggarna åt 15-20 ägg dagligen.

    Jag brukar ligga på gansdka många ägg per dag :P

    ibland mer än 10 :D

    #489059

    Hur mycket protein innehåller ett ägg?

    #489060

    Hur mkt protein innehåller äggvita?

    #489061
    Schampo wrote:
    Hur mycket protein innehåller ett ägg?

    12,6 g per 100 g rått ägg. Ett genomsnittligt ägg väger 60 g och innehåller 7,5 g proteiner.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 116 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.