Varför PT?

Home Forums Artiklar Varför PT?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 31 through 40 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #895899
    Combatgirl wrote:
    Jo, såhär i efterhand har jag ju dessvärre fått erfara det… : Men när det gäller sjukdomar/skador/mediciner o dyl. som kan påverka träningen så MÅSTE man ju tala om det och vara rak och ärlig mot sin PT, vilket jag har varit… men då förväntade ju jag mig att det skulle stanna hos dem också… :frust:

    Välj i såfall en dokumenterat seriös PT. Skriv gärna ett kontrakt med vedebörande ang. tystnadsplikten.

    #895900
    Arne Persson wrote:
    Välj i såfall en dokumenterat seriös PT. Skriv gärna ett kontrakt med vedebörande ang. tystnadsplikten.

    Vilket i så fall borde göras , oavsett titel, med såna man lämnar ut sig till, eller hur? PT, styrketräningsinstruktör, kostrådgivare, bilmek, frissa…

    #895901
    Janpeter Sangborn wrote:
    Vilket i så fall borde göras , oavsett titel, med såna man lämnar ut sig till, eller hur? PT, styrketräningsinstruktör, kostrådgivare, bilmek, frissa…

    Japp, kanske tom med sin bäste vän….

    #895902
    Arne Persson wrote:
    Japp, kanske tom med sin bäste vän….

    Ja, tamefan. En bäste vän kan ju ibland bli en före detta bäste vän, och då faller ibland sånt som hederskodex.

    #895903
    Janpeter Sangborn wrote:
    Ja, tamefan. En bäste vän kan ju ibland bli en före detta bäste vän, och då faller ibland sånt som hederskodex.

    Så sant! Oftast kan den man minst anar vara den ärligaste

    #895904
    Combatgirl wrote:
    Men är jag för godtrogen då eller? Om någon säger att de har tystnadsplikt så utgår jag från att de håller sina ord. :

    Nja, alltså… Visserligen tror jag inte att en bilmekaniker eller frissa har några intressanta saker att berätta… Skulle i så fall inte vara så hemliga…

    När jag blivit påkörd och lämnade in bilen på verkstad var det ju bara bilen vi pratade om, och bilen tar nog inte illa upp av vi pratade om honom/henne… :)

    Hos frissan är det liksom bara håret, och annars blir det bara allmänt snack om allt och inget. Inget personligt…
    Kosten och träningen och det som kretsar kring det känns mer privat, det är liksom min kropp (och mitt psyke) som bearbetas…:o

    Där är det nog väldigt olika från fall till fall. Framgångsrika frissor speciellt brukar vara väldigt duktiga på att bli förtroliga med sina kunder och de får reda på massor som de kunde utnyttja om de vore ondsinta varelser. Vilket de nog väldigt sällan är, precis som PT-nissar, styrkeinstruktörer, bilmekar och andra.

    Däremot har jag en bekant som bodde i en familjs lägenhet en vecka, samtidigt som han renoverade den, och han är hin onde själv. Det fanns nog inte ett fotoalbum, brevbunt eller mapp i datorn som han inte sökt igenom. Mycket information i fel händer blev det…

    I slutänden handlar det om yrkesetik och vanligt jävla hyfs. Inte ens sjukvårdssekretessen eller sekretessen inom polis och rättsväsende är ju vattentät. Oavsett lagar och förordningar blir det inte bättre än vad människorna i systemet tillämpar sekretessen. Både poliser, åklagare och läkare snackar bredvid mun ibland. Att bevisa något övertramp är sällan möjligt.

    #895905
    Combatgirl wrote:
    Jo, men ”en läcka” inom sjukvården eller polis är ju lagbrott. Men vad gäller egentligen för en licencierad PT?

    Inget gäller. En PT får (enligt lagen) skriva en bok om alla sina klienter om denne så behagar. Sen att det är dumt och fel är en annan femma. Men någon tystnadsplikt i lagens mening finns inte.

    Det är inte staten som ger en PT sin licens.

    #895906
    Combatgirl wrote:
    Okej, så du anser att det är helt okej för en PT att snacka öppet om sina klienter trots att de har sagt att de har tystnadsplikt? 👿

    Då bör man som PT kanske säga att man INTE har tystnadsplikt, eller inte säga något alls om det… :nono:

    Som jag skrev ”Sen att det är dumt och fel är en annan femma.”

    Så nej, jag anser inte att det är ok för en PT att prata om sina klienter. Jag känner ingen PT som gör det, och jag känner en del.

    #895907
    Combatgirl wrote:
    Då känner du säkert de som jag tränat med tidigare och uppenbarligen så pratar någon eller kanske båda om mig…

    Fick det här inlägget i min journal igår: ”Jag har hört en version från en av dina PTs, och den var inte så jäkla smickrande för dig så jag tror vi skippar att ta upp det också…”

    Klart att man blir arg och vill ta reda på vem det är och VAD som sagts… Skulle inte du ha tagit illa upp???

    Det vet jag inte. Dom PT´s jag känner pratar som sagt inte om sina klienter.

    Då hade jag tagit upp det med PT´n i fråga. Inte på internet.

    #895908
    Combatgirl wrote:
    Jo, men det det är inte så lätt om/när man inte träffar dem…

    Och det gör man inte här heller på något konstruktivt sätt. Tråden låses.

Viewing 10 posts - 31 through 40 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.