Mönstring

Home Forums BODY Forumregler Mönstring

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #108741
    #1084948

    Hej allihopa!
    Nu är det såhär att jag ska mönstra om ungefär en månad och jag undrar om någon här vet lite om vad som krävs för att bli jägarsoldat. Jag har hört att man ska få minst en 7:a på alla tester? Hur mycket ungefär ska man ta i t.ex. marklyft för att det ska motsvara en 7:a? Vet att det inte går att jämföra så men på ett ungefär…
    Min träningsplan ser ut ungefär såhär:
    5-6träningar i veckan.
    fokuserar på ben, axlar och rygg och såklart cykling. Tänkte cykla minst två dagar/veckan och sedan resten styrketräning. Kör mycket tungt och få reps.
    Tankar/åsikter?

    #1084973

    Att bli Jägare är mer psykisk än fysiskt.
    Självfallet måste du har god grundfysik. Om du skall konventera själva marklyftet så är en bra grund att du skall klara 10x90kg i mark på en hyffsat lätt nivå.

    Kasta dina tunga och få reps. Du kommer åka ut snabbt om du inte har psyket/uthåligheten. Anabola soldater som inte ens orkar bära sin egna ryggsäck på en gångmarch har man inget för. Och sådana finns det tyvärr gott om. Du kommer lyfta tungt under lång tid.
    Träna mer uthållighet än explosivitet!

    Ditt pass saknar kondition. Cykling i all ära men det är löpning du bör satsa på. Du bör ligga på 4/min per km. Kraven beroende regement är 5km under 20 min.10 km under 45 min.
    Sen får du tänka att du bär ~30 kg utrustning och skall springa 2km under 10 min. Vissa jägarförband har 09.30 och har en kår anda på under 9min..
    Spring mycket och kuperad terräng. (Spring inte i motionspåret) Spring ijämte. Oavsett slask eller diverse hinder eller åar. Träna så mycket du bara kan att springa i bäckar..
    Lägg även till intervall. Många har svårt för ”idioten”. Beep testet.

    Börja vänja dig att gå i rask takt.Du bör ligga på ett 8km/h tempo med packning på cirka 50kg med utrustning på 30kg och gå i etapper om ca 2 mil med 10 – 15 min vila. ( gärna blandad terräng )
    Om du blir antagen att börja gå in dina kängor med en gång. Valet av skor är A och O. Vissa gillar försvarsmakten M90 kängor men inget att föredra enligt mig. Hitta en sko som passar dig som du älskar! Lär dig hantera dina fötter smärtan som uppstår. Bara gå / spring och lär dig hantera alla blodblåsor m.m.

    De som klarar utbildningen med bravur och oftast blir uttagna till FJS eller andra specialförband är oftast simmare, orienterare och friidrottare.
    DVS inga bodybuilders.

    Och mina slutgiltiga ord.
    Pannben frammåt
    Och Pergite!

    #1084979

    Tack för svar!!
    Det som jag tycker är lite synd att träna inför mönstringen och att träna inför själva utbildningen inte är samma upplägg..
    Som du säger, mycket pannben!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.