Är dopningsdebatten på BODY död?

Home Forums BODY Magazine Är dopningsdebatten på BODY död?

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #106229
    #1082642

    Hej,
    Jag läste nyligen följande artikel om dopning inom bodybuilding och fitness på Ironmanmagazine:
    http://ironmanmagazine.se/anabola-steroider-inom-bodybuilding-dags-att-ta-ansvar/

    Artikeln kan egentligen tala för sig själv men jag vill ändå göra en kort personlig reflektion.

    Samtidigt som jag tycker att det är bra att detta ämne tas upp i ett etablerat nätmagasin för träning så kan jag inte låta bli att undra varför motsvarande debatt tycks vara helt död här på BODY. Samma sak gäller BODY radio. Jag kan inte hjälpa det, varje inslag som handlar om en person med extrem fysik väcker min misstanke om anabola steroider eller andra otillåtna preparat.

    Jag läser gärna BODY och lyssnar även på podcasten men blir ibland lite trött på alla hyllningar. Även om man inte kan utgå från att alla gäster och profiler tillhör de som sysslar med eller har sysslat med dopning så tycker jag att det åtminstone borde tas upp i samband med inslag om tävlingar, inte minst när man diskuterar internationella mästerskap. Enligt mig borde det verkligen diskuteras vad man kan göra för att öka antalet tester vid tävlingar. Personligen har jag inget emot en klappjakt på alla som fuskar.

    Jag är medveten om att det finns en del som anser att man inte ska lägga sig i vad andra gör eller stoppar i sig men tänk då på att tävlingar ska ske på lika villkor. Argumentet att ”alla” kurar håller inte heller enligt mig, då är det verkligen något som är fel. Sist men inte minst, nybörjare som söker efter förebilder inom bodybuilding- eller fitnessvärlden ska inte behöva få intrycket att det är omöjligt att bli som dem utan att dopa sig.

    Hälsningar,
    Stefan

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.