Ola Wallengrens svar?

Home Forums BODY Magazine Ola Wallengrens svar?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Quote:
    ”Enligt de uppskattningar som finns idag så behövs inte så mycket protein för att maximalt stimulera muskeluppbyggnaden vid styrketräning. Det rör sig om cirka 20-30 gram vassle eller äggprotein eller cirka 10-15 gram essentiella aminosyror (EAA), vilket innehåller cirka 2-3 gram leucin. Små tillskott eller ökningar av proteinintaget verkar inte ha någon större effekt.”

Detta svar gavs av Ola Wallengren i senaste BODY, men jag funderar på den sista radens betydelse i kontrast eller jämförelse med texten ovan denna sista rad i det citerade stycket.

Först skriver alltså Ola att det inte behövs mycket protein för att bygga muskler och nämner siffror. Därefter skriver Ola att det är närmast slöseri o verkanslöst med mindre mängder av tillskott eller ökningar av protein.

Men, vad är det då ex. 20-30 gram vassle innebär? Är inte denna mängd ganska liten i kontrast till vad som regelbundet brukar nämnas som förslag till muskelbyggeriets normer vad gäller proteinintag?

Vad menas egentligen och vad är det som är uppskattat gällande proteinintag för styrketränande eller muskelbyggeri, enligt Ola Wallengren?

Tack för en skitbra tidning och stort tack till Ola som vanligtvis brukar skriva så åtminstone jag fattar direkt vad han menar, men den här gången blev det stopp i hjärnkontoret här hemma… :up:

han menar antagligen i ett akut intag vid träningen,. inte sett över ett dygn

Ja, jag menar ungefär så. Att för att stimulera proteinsyntesen maximalt vid ett intag (tex före eller efter träningen) så verkar 20-30g protein räcka. Totalt sett under dagen blir proteinintaget större, och bör vara det. 2.5g/kg kroppsvikt bör räcka för att motverka proteinnedbrytning och maximera proteinuppbyggnaden under dygnet.

Vad jag sedan menar med att små tillskott (av leucin) är att det inte verkar ge något ytterligare om man lägger till det till portionerna om ca 20-30g protein. För att eventuellt få en effekt så kanske man i så fall måste öka upp dosen rejält, därav den föreslagna dosen på cirka 0,1g/kg av leucin tillskott. Men som sagt, det kan vara bortkastat, det finns sparsamt med relevanta studier så man kan inte uttala sig med någon större säkerhet.

Nu fattar jag! :emo-thumb

Tack så mycket för det enormt snabba svaret – uppskattas!:emo-thumb

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.