6 frågor till byggare!

Home Forums Bodybuilding 6 frågor till byggare!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • Author
    Posts
  • #84916
    #860451

    1.styrkelyftare har bara högre fett % däför dem inte ser lika ut.

    2.jag ligger mellan 6-12.

    3.jag kan nog bara svara för mig själv.och där kör jag basövningar.och jag tror dem flesta gör det oxå eftersom dem aktiverar flera muskler.

    4.max-ot är inget specielt nytt byggar program.utan ett gammalt med nytt coolt namn.och för att växa krävs variation.så skulle jag kört max-ot hade jag kört 8 veckor max-ot sen 1 vilovecka och sen en vecka med 12 repare.bara för att variera.

    5.tror dem flesta byggare kör en muskelgrupp en gång i veckan.

    6.tror dem flesta kör till failure men dock inte i varje set utan i det sista.

    #860452

    bara en fråga på din fråga 2.du ville väll ha muskelmassa du vill väll inte bli styrkelyftare eller så har jag fattat de i allafall.så varför bry dig om du inte ökar på mkt i styrka om du kör 6-12 reps.om du nu inte vill bli styrkelyftare.

    sen 5 an:en muskel blir inte större för att den tränas tex 3ggr i veckan istället för 1.så jag hade satsat på att köra igenom en muskel 1 gång ordentligt i veckan.

    #860453

    Finns mer saker som påverkar styrkan än storleken på musklerna, nervsystem, muskelfibersammansättning osv, sen finns det väl olika typer av hypertrofi också, dock kan jag inte dom fina namnen på dom, men musklerna innehåller ju mer än myosin och aktin. Så det finna andledningar till att styrkelyftare inte tränar som byggare.

    67,5kg och lite kroppsfett
    [http://www.usapowerlifting.com/newsletter/28/photos/mens/olech.jpg]

    #860454
    liddell wrote:
    1.styrkelyftare har bara högre fett % däför dem inte ser lika ut.

    Haha! Så det är knappt någon skillnad alls mellan de två menar du? :D :)

    #860455

    Jag tycker att man inte ska gissa sig frm till svaret utan låta någon som kan svara istället. Det skiljer en hel del mellan SL och BB. Nåt annat vore tokigt att säga.

    #860456

    Snackade med styrkelyftarna i lokalen igår, och kom fram till att det är mycket mer tid som går åt att tävla i BB än i styrkelyft… Alltså att byggare lägger ner mer ”själ” i Sitt arbete

    #860457

    Jag fattar inte varför siffran 12 är så magisk. Gör det inte tillräckligt ont gör jag några fler reps och hamnar på 14-15

    #860458
    Aleksis wrote:
    Nej alltså jag samlar matnyttig information i första hand:)

    Vad jag menar är: Att om man inte ökar i styrka, kan man inte heller öka i muskelmassa, eftersom det är samma sak?

    jo du kan öka i massa utan att bli starkare. beror på hur du tränar och hur du äter. bli stark blir man oftast då genom vissa träningsprogram o repsantal (låga) dessa fibrer som aktiveras har inte samma tillväxtpotential som om du kör lite fler reps.

    att träna för styrka handlar mer om teknik nervbaning explosivitet och att röra vikten så lätt som möjligt. byggning är en annan sak då du försöker pricka en viss muskel med övningen. till exempel kör du bänkpress som byggare vill du ju självklart bli starkare men du vill att dina pecs ska växa.

    en som tävlar i styrkelyft använder en helt annan teknik och har oftast mkt större axlar/Triceps än bröst just pga hur de använder kroppen i övningarna i detta fall då bänkpress.

    #860459
    Aleksis wrote:
    Varför ska man få ont?!

    masochist :)

    jag vill alltid våldta musklerna jag tränar. det ska kännas som att jag blivit knivhuggen

    #860460
    thomas.R wrote:
    Jag fattar inte varför siffran 12 är så magisk. Gör det inte tillräckligt ont gör jag några fler reps och hamnar på 14-15

    citat Coleman: ”Muscles don’t count”. :emo-thumb

    #860461
    Aleksis wrote:
    Hehe. Men antagligen ger det väl sämre resultat? Enligt de skolor jag har läst ska man inte köra till fail, mer än positivt fail i alla fall, samt inte gå som en urvriden trasa från gymet. Och inte mer än 6 reps.

    Ja jag kallar mig ingen expert iallafall. Jag tränar mer och tänker mindre :P

    #860462
    Aleksis wrote:
    Tänkte mig några frågor här…

    1. Vad är de största skillnaderna mellan kroppsbyggare och styrkelyftare egentligen? Förutom att styrkelyftare vill vara så starka i 1rm i böj mark och bänk? Ju tyngre man kan lyfta, desto större muskelmassa har man?

    Du har nämnt den huvudsakliga och viktigaste skillnaden. De har helt olika mål. Styrkelyftaren vill lyfta så mycket vikt som möjligt och så mycket som möjligt i förhållande till sin kroppsvikt. En byggare vill få så stora och välformade muskler som möjligt med så stor balans som möjligt för en i domarnas ögon snygg(subjektivt) fysik.

    Aleksis wrote:
    2. Hur många repetioner brukar byggare ligga på GENERELLT? Byggare varierar väl säkert och maxar med eller? Men jag menar generellt?

    Det finns många olika filosofier även bland byggare, och man svara olika på träning. Generellt allt mellan 4-12 skulle jag säga, periodiserat. Maxning är nog inte så mycket för byggandet som för egot ;)

    Aleksis wrote:
    3. Satsar byggare mest på basövningar de med? Det borde de göra? Kör de många komplement?

    De använder definitivt basövningar men kör betydligt mer komplementövningar och i allmänhet skulle jag säga med större volym. Styrkelyftare kör mer grenspecifikt – de är bara intresserade av att kunna prestera så bra som möjligt i de tre stora lyften och komplementövningarna blir färre och med mindre volym.

    Aleksis wrote:
    5. Brukar byggare köra samma muskelgrupp en eller två gånger i veckan?

    Många olika filosofier även här och man svarar olika på träning. Grunden är nog 1 gång per vecka för majoriteten skulle jag tro.

    Aleksis wrote:
    6. Brukar byggare gå till positiv failure eller undvika failure?

    Väldigt olika tror jag, har återigen med träningsfilosofi och hur man svarar på träning att göra. Jag tror fler är medvetna idag om att failure sliter en hel del än vad man var förr. Återigen – periodisering.

    #860463
    Aleksis wrote:
    1. Det där med periodisering finner jag intressant. Jag vet inte om jag har fattat det rätt, men: Anta att jag en längre period kör råtungt, med tunga treor i basövningarna och lite fler i komplementesövningarna. Därefter, när perioden är slut, har jag blivit starkare, och kan gå över till att köra fler reps, med fler koncentrerade övningar på en högre vikt en innan, vilket borde stimulera tillväxt? Har jag fattat det rätt?

    Delvis skulle man kunna se det så ja. Men det är lika mycket för att kroppen blir för sliten av att köra riktigt tungt hela tiden och behöver perioder av återhämtning. Dessutom brukar man säga att ”variation rocks”, dvs man måste variera sin träning då kroppen anpassar sig till det du gör och du slutar så småningom med all sannolikhet att få resultat av din träning, om den ser precis likadan ut hela tiden.

    Aleksis wrote:
    2. Är det fel eller rätt att köra variationer på basövningar? Exempel: Bänkpress med fötterna i luften? Marklyft stående på ett par viktplattor? Frontböj istället för vanlig knäböj, tillexempel?

    Bänkpress med fötterna i luften har ingenting med själva bröstet, axlarna, latsen och triceps att göra som du huvudsakligen använder i lyftet. Det avlastar ländryggen som motsats till extremen med kraftig svank för att få kort väg att lyfta.
    Frontböj ger en lodlinje som ligger längre fram i lyftet och belastar kroppen lite annorlunda. Personligen är jag så ovan vid den att jag har svårt att utföra den men upplever det som om den träffar Qudiceps Femoris (framsida lår) lite mer.

    Aleksis wrote:
    3. Vi kan i alla fall konstatera att byggare generellt kör fler reps än styrkelyftare, mer strikt, koncentrerat och inte lika viktkåta som lyftare? Kan man få stora biceps med en enkiloshantel, så kör på det? Överdrivet, men du är med?

    Ja, fast nog eftersträvar även en styrkelyftare en bra teknik, man lyfter mer och skaderisken är mindre och lyften måste ju godkännas av domarna.

    Aleksis wrote:
    4. Fler reps involverar också andra muskelfibrer och stimulerar tillväxten bättre än de submaximala singlarna och råtunga tvåor och treor?

    Kanske inte nödvändigtvis så mycket andra muskelfibrer eftersom det fortfarande handlar om anaerob träning, såvida man inte ligger på verkligt höga reps. Men ja, de rekryterar även typ IIA med fler reps än bara typ IIB.
    Jag vågar inte riktigt svära på var gränserna går för maximal tillväxt kontra styrka osv, de hänger ju dessutom ihop till viss del.

    #860464
    Aleksis wrote:
    Tänker dessutom inföskaffa ett par böcker av Ove Rytter.

    Skaffar du klassikern ”Effektiv Bodybuilding” kan jag ge dig tipset att förtränga Ove´s´specialare ”Bänkpress till halsen”….

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 48 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.