Är Hammercurl nödvändigt?

Home Forums Bodybuilding Är Hammercurl nödvändigt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #85815
    #881075

    Får jag ingen kontakt med övningen så brukar jag inte köra den eller så kör jag fel? För ostrikt, för tungt.
    Får du träningsvärk av just den specifikt (om du är säker) så ger det väl nåt.
    Men som sagt tycker man övningen är kass och inte ger nån känsla så skulle jag lägga den på hyllan, ett tag iaf.
    Eller testa att köra den som första övning strikt och mellanlätt med många reps, så kanske du får annat nyp.

    #881076
    Gustav Johansson wrote:
    Som namnet säger: Är detta en nödvändigt övning för att utveckla bra överarmar? Har alltid kört den, har dock svårt att säga vad det gett för resultat. På träningsfilmer ser jag sällan någon som kör den, inte heller på gymmet. Tycker inte den ger någon direkt pump, men träningsvärk ger den. Så någon med bättre koll på både teori och praktik än jag kanske kan besvara min fråga?

    Med rätt utförande är övningen en kanon övning för armens utsida och helt klart nödvändig tycker jag och jag har den övningen att tacka för min tjocklek på överarmen.:up:
    Men de flesta kör den på ett sätt så den bara tar i underarmen och då är det inte en höjdarövning:nono:

    #881077
    Gustav Johansson wrote:
    Okej! Hur utföra för att fo mer fokus på överarmens utsida då? Strikt och höga reps antal?

    Genom att luta över kroppen något framåt pressa armbågarna in i mot kroppen och när du är i detta läget så vrider du händer utåt från kroppen dvs så att hantlarna är så långt det går i från varandra och när du inte kan vrida armen längre är du i rätt läge för att börja köra och i och med att du lutar lite framåt får du inget vilo läge när du är i toppläget och givetvis vänder du innan du kommer i vilo läge på nedgången.
    Hmmm svårt att förklar med text hoppas du förstår.
    Men kom ihåg det är inte antal set eller reps som avgör om du får en övning att ta som den ska utan att du kör med känsla och vet tex vilken fotställning,greppvidd,eller hur du banar in i rörelsen för att den ska ta bra.
    Jämför en nybörjare sätt att utföra ett reps gentimot en som är på hög nivå så förstår du vad jag menar:D
    Lycka till:up:

    #881078

    När jag hör folk säga att denna övningen bygger topp, tjocklek osv brukar jag bara:O Då biceps (Brachi) bara kan röra sig på ett sätt till skillnad mot exempelvis ryggen som har solfjäderformade muskelfibrer. Då kan det vara aktuellt och krydda till det med fräna vinklar osv. Men i min begränsade värld räcker skivstångscurl gott.

    Mvh Calle Sirén

    #881079
    Calle Sirén wrote:
    När jag hör folk säga att denna övningen bygger topp, tjocklek osv brukar jag bara:O Då biceps (Brachi) bara kan röra sig på ett sätt till skillnad mot exempelvis ryggen som har solfjäderformade muskelfibrer. Då kan det vara aktuellt och krydda till det med fräna vinklar osv. Men i min begränsade värld räcker skivstångscurl gott.

    Mvh Calle Sirén

    Det är synd att jag inte kan träna med dig så skulle jag bevisa hur fel du har:nono:
    För det sitter en muskel på utsidan av armen och vad den heter vet i fan men jag lovar dig du kan inte komma åt den med skivstångs curl och jag lovar dig du kan va hur stark som helst i bicepscurl men skulle du köra den övningen med mig skulle du få se att det inte har hjälpt att du kört den övningen.
    Och jag kan lova dig Calle att för några år sen hade jag 32 cm i armar när jag hade varit sjuk och det är inte tur att jag idag har 54 cm och det har inte blivit så pga att jag gissat hur jag ska köra utan det har blivit så för att jag vet hur.
    Om du tittar på denna bilden och ser den musklen på utsidan av armen så inte fan är det en biceps muskel i alla fall men kanske är jag unik då som har den hmmm ibland blir jag fundersam hur jag orkar bry mig o lägga ner tid på sånt här ha ha:nono: :D

    #881080

    Ser ut som triceps.

    #881081
    mickebodyb wrote:
    Det är synd att jag inte kan träna med dig så skulle jag bevisa hur fel du har:nono:
    För det sitter en muskel på utsidan av armen och vad den heter vet i fan men jag lovar dig du kan inte komma åt den med skivstångs curl och jag lovar dig du kan va hur stark som helst i bicepscurl men skulle du köra den övningen med mig skulle du få se att det inte har hjälpt att du kört den övningen.
    Och jag kan lova dig Calle att för några år sen hade jag 32 cm i armar när jag hade varit sjuk och det är inte tur att jag idag har 54 cm och det har inte blivit så pga att jag gissat hur jag ska köra utan det har blivit så för att jag vet hur.
    Om du tittar på denna bilden och ser den musklen på utsidan av armen så inte fan är det en biceps muskel i alla fall men kanske är jag unik då som har den hmmm ibland blir jag fundersam hur jag orkar bry mig o lägga ner tid på sånt här ha ha:nono: :D

    Det är inte korrekt. Det är M. brachialis vid pilen som deltager maximalt vid alla typer av övningar för armböjarna. Det spelar alltså ingen roll position man har, till skillnad från tex M. biceps brachii och M. brachioradialis, på sina händer.

    #881082

    Micke: Jo jag betvivlar inte en sekund att du har fått resultat av att köra den övningen enligt dig, samt att dina armar är dubbelt så stora som mina :D
    Men troligtvis handlar det om en rad olika justeringar du har gjort i din träning, och inte om hammercurls alone. Faktum kvarstår dock att biceps, precis som Arne beskiver, endast kan röra sig på ett sätt.

    Mvh Calle Sirén

    Ps: Detta är ABSOLUT inget påhopp på dig Micke, du är inte den första som påstår att hammer bygger på olika vinklar.

    #881083

    Grattis till Micke och till hans breda biceps. :)

    #881084
    Arne Persson wrote:
    Det är inte korrekt. Det är M. brachialis vid pilen som deltager maximalt vid . Det spelar alltså ingen roll position man har, till skillnad från tex M. biceps brachii och M. brachioradialis, på sina händer.

    Det är mycket möjligt att den belastas i alla typer av övningar för armböjarna men I min värld o verklighet vet jag att jag kan isolera bara den musklen och få all belastning precis på det stället och därmed få bättre resultat på just det stället när jag kör och det genom att placera kroppen på det här viset.
    Jag kört ett antal övningar tex som en frivändning med stången o väldigt brett grepp och hammer curl mm och haft så ont på utsidan av armen så det känns som den ska gå sönder men har varit helt frisk i biceps och har kunnat köra den dagen efter.
    Man kan tex ta en hantel o hålla den med hammer grepp och sen pröva att lyfta den med olika läge med armbbågen tex med armbågen ut från kroppen och hantlen lyfts in mot hakan,eller att lyfta hantlen rakt fram med armbågen rakt bak,eller som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.
    och skulle det va så att man inte kan styra belastningen med kroppspositionen så skulle det inte spela någon roll vilket av dessa läge man väljer men det säger jag att det gör för jag är 100% säker och inte ens tveksam att det inte skulle vara så.
    Vi har alla saker vi tror på en del tror på vetenskapliga bevis,andra tror på vad vissa personer säger,och mm men jag själv tror på mina egna erfarenheter och litar på dem men det cirkulerar i vilket fall som helst en massa fakta om träningen och alla säger att det dem säger är rätt och att allt annat är fel men många har fel tror jag.
    Jag kommer ihåg när Orville burke var på gymet en gång och såg en kille köra en triceps övning från Ove rytters tränings bibel effektiv bodybuilding och gud nåde den som sa att något var fel i den boken.
    Men Orville fråga mig vad den killen höll på med och jag sa att han kör en övning från en tränings bok och han bara skrattade och riste på huvudet o sa Micke så kör man inte triceps han blandar in massa muskelgrupper som inte ska köras:nod
    Man kan fråga sig vad alla fakta som cirkulerar kommer från och hur stor trovärdighet de har och för mig är det så att när jag gjorde allt efter instruktionsboken så blev jag inte mycket bättre och var något jävulskt ojämn i min fysik men när jag började andvända sunt förnuft och försökte isolera muskler så har jag blivit mycket bättre och kommer att fortsätta så och det är inte så viktigt för mig att ha rätt eller att få andra att träna som jag utan det viktiga är att jag kan träna som jag vill för jag vet att det fungerar bra för mig att göra så.;) :D

    #881085
    mSJÖDIN wrote:
    Är det inte den man får när man kör marklyft?
    Ursäkta.

    jo det är det säkert någon som påstår snart hmmm rolig tråd detta:P

    #881086
    Calle Sirén wrote:
    Micke: Jo jag betvivlar inte en sekund att du har fått resultat av att köra den övningen enligt dig, samt att dina armar är dubbelt så stora som mina :D
    Men troligtvis handlar det om en rad olika justeringar du har gjort i din träning, och inte om hammercurls alone. Faktum kvarstår dock att biceps, precis som Arne beskiver, endast kan röra sig på ett sätt.

    Mvh Calle Sirén

    Ps: Detta är ABSOLUT inget påhopp på dig Micke, du är inte den första som påstår att hammer bygger på olika vinklar.

    Jag tar det inte som ett påhopp och jag vet att man inte kan få alla att tycka som jag men det är inte jag som förlorar på det bara du Calle för du missar att få större armar på det stället men inte jag he he:P :nono:

    #881087
    zyxuz wrote:
    Grattis till Micke och till hans breda biceps. :)

    Jag förstår att du vill vara ironisk för det är lätt att slå på en som redan ligger men jag lovar att jag skulle kunna få tyst på dig genom att träna detta med dig en gång men jag ser dagligen hur många som helst som kör fel enligt mig men jag försöker inte ändra på dem för alla tror i regel att de kör rätt men det konstiga är att de får dåligt resultat men som jag säger i slutändan vet vi vem som har rätt eller fel för det visar resultatet av det hela:p

    #881088

    jag håller med dig en del Micke för mina brachialis har växt en hel del nu när jag har kört tunga hammercurls men sen kan det bero på att jag kan köra tyngre i den än i vanlig hantelcurl också. men att man skulle kunna koppla ur biceps brachii helt bara för att man böjer sig något framåt och använder ett hammergrep finns inte.

    biceps brachii gör en flexion och supination av armbågsleden och en flexion i axelleden. det kommer man inte ifrån hur mkt man än böjer sig eller vinklar.

    sen tror jag som du att man i viss mån kan lägga största belastningen på olika delar av framsida ben, baksida ben, övre bröst eller ryggen men man kan då inte bara koppla bort muskler hur som.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.