Home › Forums › Bodybuilding › Då och nu.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 maj, 2012 at 23:07 #207295
Anonym anvandare
Memberalltså problemet är ju att massa premieras alldeles för mycket. Det har ju folket rätt om i sin kritik, Dorian har ju en poäng i när han säger att det enda det handlar om är storleken, och att formen inte behöver vara den bästa, utan att de var i bättre form under 90-talet.
Det är ju riktigt löjligt att Kevin English vinner NY pro före samir al-haddad, eller olympia före flex lewis.31 maj, 2012 at 09:34 #207296Anonym anvandare
MemberYaldish wrote:Ja men sånt förstår jag, och jag håller med om att det mesta handlar om massa. Tycker ändå att det ska belönas på något sätt.Jag har sett så mycket folk som säger, ”Folk idag ser ju ut som skit jämfört med 70-talet”, för att inte tala om de som faktiskt tävlade på 70-talet.
Finner det någorlunda respektlöst.
På många sätt, eller på alla sätt t o m, är väl bodybuilders ”bättre” idag; dvs mer massa och bättre definition t ex. Det är väl inget att snacka om.
Men en sak jag har reflekterat över är min egen reaktion när jag ser bilder av dagens bodybuilders. Jag blir fascinerad, chockad, förundrad, etc. När jag ser bilder på 70-talsbyggare blir jag inspirerad och tänker ”så där vill jag se ut”. Hade gärna sett ut som Zane, Nubret etc men kan inte tänka mig att gunga runt som Bransch, Ruhl, Kahn etc.
Bilder på 70-talsbyggare är ofta bilder vid havet, på stranden, på klippor eller en gräsmatta. Det var den mänskliga kroppen sedd som en skulptur i naturen. Bilder på dagens byggare är ofta framför en fond av sponsormaterial.
Idag: mer business, mer freak-show. ”Då”: mer kult, laidback, coolt. Snyggare och mer mänsklig fysik (även om den fanns en del massafreaks som Sergio Olivia).
Så, med andra ord, mer en hyllning av 70-talskulturen kring byggande än en sågning av dagens (som jag inte kan tillräckligt mycket om ändå). Även om det är kul att spetsa till det med lite vinklade jämförelser.
31 maj, 2012 at 12:36 #207297Anonym anvandare
MemberVi har nog samma sätt att se på kroppdbyggarkulturen Carrera65.
31 maj, 2012 at 13:48 #207298Anonym anvandare
MemberMen de som minns hur det var på 70-80-talet kan hålla med om att DÅ var ju killarna super-freakiga i allmänhetens ögon med. Det var ju det värsta som fanns då, det är först nu med moderna belgian-blue-byggarna som man tycker att dåtidens byggare var snygga.
31 maj, 2012 at 16:41 #207299Anonym anvandare
MemberÄven om det kanske inte ändrar hela utseendet så har ju även poseringen förändrats väldigt mycket. Det gör mer än man tror.
31 maj, 2012 at 18:40 #207300Anonym anvandare
MemberGober wrote:Vi har nog samma sätt att se på kroppdbyggarkulturen Carrera65.Japp, verkar så.
31 maj, 2012 at 20:26 #207301Anonym anvandare
MemberJag var bara en snoris under 80-talet, men kan ändå komma på mig själv att längta
tillbaka till byggningens guldålder, som jag ö h t inte upplevt. Det beror dels på hur
idealet såg ut, men också på en stämning som jag tycker förmedlas via bilder, filmer, intervjuer m.m.Många av de bästa byggarna hade arbeten vid sidan om för att försörja sig. De
drömde om roller i filmer, TV-serier, reklam och om att få träna med de bästa. Och då
att såklart få resa till Venice och kliva in på Gold’s.En avslappnad rivalitet där vänskap fick plats och där riktiga karaktärer tog stort
utrymme. Och med all rätt.Som sagt, allt det här är ju en blandning av tycke, smak och någon slags
egenkonstruerad bild av en helt annan tid. Men jag gillar tanken, och framför allt
älskar jag fysikerna från förr. En evig inspirationskälla…31 maj, 2012 at 22:53 #207302Anonym anvandare
MemberFör att spinna vidare på personen över så tycker jag det jag fick se av ”the golden era” dvs arnold tiden att det var lugnt mellan eliten, de umgicks, de tränade tillsammans, de lärde varandra tips i träningen. Efter träningen så drog det till någon gräsmatta och hängde. Nu känns det som att de ska hem och käka sin NEW MAX REVOULTINARY 10 0000% LEan muscles -proteinpulver: och sova typ, allt ska vara opti.
När de går till gymmet så är det 100% fokus på att träna och de stänger in sig själva i någon tränings-bubbla. Det känns som de inte njuter ut av träningen som grabbarna gjorde på 70talet.6 juni, 2012 at 22:41 #1064327Anonym anvandare
MemberJapp det var bättre förr!
[img=http://www.bodybuilding.com/fun/undercover31bbig.jpg][img=http://www.bodybuilding.com/fun/big/2006/2006olympia_pre_men210.jpg]Sorgligt att man kan vinna olympia 7år i rad och se ut såhär!
7 juni, 2012 at 13:44 #1064361Anonym anvandare
MemberJag tror inte de två bilderna låg till grund för de vinsterna…
7 juni, 2012 at 14:22 #1064365Anonym anvandare
Membernasse wrote:Jag tror inte de två bilderna låg till grund för de vinsterna…+1
Han kanske ändrar sig efter att ha checkat in denna tråd.
[http://forum.body.se/showthread.php?t=158759 http://forum.body.se/showthread.php?t=158759%5D
7 juni, 2012 at 19:29 #1064394Anonym anvandare
MemberYaldish wrote:+1Han kanske ändrar sig efter att ha checkat in denna tråd.
[http://forum.body.se/showthread.php?t=158759 http://forum.body.se/showthread.php?t=158759%5D
Nej, jag tycker Coleman har bland dem fulaste fysikerna som stått på en proffs scen. Jag tycker att estetiska fysiker och x-form ska prioriteras inte en BB som är bredast runt midjan och har en sån sjuk jävla roid mage att magmusklerna till och med har delat på sig som de kan göra på gravida kvinnor. :yikes:
Det var bättre förr..
7 juni, 2012 at 21:39 #1064423Anonym anvandare
MemberRULK wrote:Nej, jag tycker Coleman har bland dem fulaste fysikerna som stått på en proffs scen. Jag tycker att estetiska fysiker och x-form ska prioriteras inte en BB som är bredast runt midjan och har en sån sjuk jävla roid mage att magmusklerna till och med har delat på sig som de kan göra på gravida kvinnor. :yikes:Det var bättre förr..
fail.
7 juni, 2012 at 21:46 #1064426Anonym anvandare
Memberhalloojj wrote:fail.+1
7 juni, 2012 at 22:22 #1064432Anonym anvandare
Member[youtube=5gEa_5KUknM]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.