Home › Forums › Bodybuilding › Erfaren gymmare söker guidning!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 mars, 2010 at 18:44 #58094Anonym anvandareMember14 mars, 2010 at 18:44 #325413Anonym anvandareMember
Tjenare allihopa, jag är en kille på 18 (fyller 19) år och har några års gymmande på nacken. är 190cm lång och väger ca 83kg
Grejen är den att jag hade tänkt bygga upp som fan inför sommaren, och ska gå in i deffning i maj, dock säger exakt _ALLA_ så sjukt mycket olika så man blir helt jävla förvirrad. Från början så tänkte jag köra sjukt tungt, inte bry mig så mycket om jag inte gjorde över 8-10 reps och fokusera enbart på den koncentriska delen av övningen och utföra det väldigt explosivt.
Nu läste jag även i en av body’s magazin att en kille kör isolerat och långsamt, både i den koncentriska fasen och den excentriska för armarna, för att få så stora armar som möjligt.
Med andra ord, jag har ingen aning hur jag ska köra, maj börjar närmar sig och armarna är ”bara” runt 37cm omkrets, och målet är på 40.
Ser allt för mycket folk som skiter mer eller mindre i det där med o ”isolera” muskelgruppen och tar hjälp med andra muskler, såsom rygg när du kör skivstång curls för ryggen samt släpper ner vikterna (dvs skiter i den excentriska fasen), och det ”sorgliga” e att skiten verkar funka för dem!Så min fråga för er är, hur ska jag köra för o få _stora_ muskler? Har innan bara kört uthållighet, men behöver nu hjälp utav er som kan mer om explosiva muskler!
Samt, vad har fett egentligen för påverkan när det gäller byggandet förutom att det är en extra energi källa? fett och muskler e ju 2 helt olika saker som folk bevisat innan, dvs man kan inte omvandla fett till muskler och vice versa, samt gäller det bara _intag_ av fett eller fett _på kroppen_ ?
Tacksam för svar från folk som Vet vad dem snackar om!
Peace
14 mars, 2010 at 19:21 #325414Anonym anvandareMemberDagnell wrote:Tjenare allihopa, jag är en kille på 18 (fyller 19) år och har några års gymmande på nacken. är 190cm lång och väger ca 83kgGrejen är den att jag hade tänkt bygga upp som fan inför sommaren, och ska gå in i deffning i maj, dock säger exakt _ALLA_ så sjukt mycket olika så man blir helt jävla förvirrad. Från början så tänkte jag köra sjukt tungt, inte bry mig så mycket om jag inte gjorde över 8-10 reps och fokusera enbart på den koncentriska delen av övningen och utföra det väldigt explosivt.
Nu läste jag även i en av body’s magazin att en kille kör isolerat och långsamt, både i den koncentriska fasen och den excentriska för armarna, för att få så stora armar som möjligt.
Med andra ord, jag har ingen aning hur jag ska köra, maj börjar närmar sig och armarna är ”bara” runt 37cm omkrets, och målet är på 40.
Ser allt för mycket folk som skiter mer eller mindre i det där med o ”isolera” muskelgruppen och tar hjälp med andra muskler, såsom rygg när du kör skivstång curls för ryggen samt släpper ner vikterna (dvs skiter i den excentriska fasen), och det ”sorgliga” e att skiten verkar funka för dem!Så min fråga för er är, hur ska jag köra för o få _stora_ muskler? Har innan bara kört uthållighet, men behöver nu hjälp utav er som kan mer om explosiva muskler!
Samt, vad har fett egentligen för påverkan när det gäller byggandet förutom att det är en extra energi källa? fett och muskler e ju 2 helt olika saker som folk bevisat innan, dvs man kan inte omvandla fett till muskler och vice versa, samt gäller det bara _intag_ av fett eller fett _på kroppen_ ?
Tacksam för svar från folk som Vet vad dem snackar om!
Peace
Eftersom det endast är mindre än tre månader kvar till badsäsongen så är nog loppet kört. Det blir nog bara att ställa in dig på att det blir inget sex i år heller… sorry!
14 mars, 2010 at 19:27 #325415Anonym anvandareMemberTjenare! Välkommen till forumet!
Mitt svar på frågan:
1.Köp kreatin monohydrat om du inte redan har det. Läs instruktionerna på paketet, detta gör att du ökar i styrka och kan träna lite tyngre.
2.Ha ett bra vitamineraltillskott! När kroppen saknar vitaminer eller mineraler så kan de anabola processerna i kroppen minska, och det vill du inte.
3.Se till att du sätter i dig mycket protein, och mycket kalorier (dvs, var inte rädd för feta såser, stooooora portioner och full mage för det mesta (men kom ihåg att äta nyttigt))
4.Sedan är det viktigt att vila, så man kan äta och återhämta sig!
5. TRÄNA BEN! Sätter fart på många processer i kroppen som gör att du bygger mer muskler totalt sett.
Mitt schema ser ut såhär, och det fungerar bra för mig:
Måndag: BEN! + massa mat…
Tisdag: Vila + Massa mat…
Onsdag: Rygg + Massa mat…
Torsdag: Vila + massa mat…
Fredag: Framsida överkropp (Bröst + mage) + Massa mat…
Lördag: Vila + Massa mat…
Söndag: Vila (Axlar/Armar) + Massa mat…Alltid fokus på flerledsövningar (Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpress, Latsdrag, Benpress osv.)
Se till att få rikligt med sömn (8-9 timmar per natt) Och ta gärna en eftermiddagslur på ca 1 timme…
Och framför allt:
DET TAR LÅNG TID ATT BYGGA MUSKLER! Kreatinet gör att du binder vätska, och har du aldrig använt det förut kan du gå upp ett par kilo då dina muskler sväller lite, men att säga nu att: Jag vill bygga upp mig som fan inför sommaren, och börja deffa i maj, ja, då får du väldigt begränsade resultat, då man måste ligga på kaloriöverskott för att bygga (som du säkert redan vet). Se till att ligga på ca 3000 kalorier per dag, så slipper du dra på dig överflödigt med fett på vägen, och träna hela kroppen hårt, så kommer resultaten…EDIT: Moget svar Arne!
14 mars, 2010 at 20:31 #325416Anonym anvandareMemberWathier wrote:Tjenare! Välkommen till forumet!Mitt svar på frågan:
1.Köp kreatin monohydrat om du inte redan har det. Läs instruktionerna på paketet, detta gör att du ökar i styrka och kan träna lite tyngre.
2.Ha ett bra vitamineraltillskott! När kroppen saknar vitaminer eller mineraler så kan de anabola processerna i kroppen minska, och det vill du inte.
3.Se till att du sätter i dig mycket protein, och mycket kalorier (dvs, var inte rädd för feta såser, stooooora portioner och full mage för det mesta (men kom ihåg att äta nyttigt))
4.Sedan är det viktigt att vila, så man kan äta och återhämta sig!
5. TRÄNA BEN! Sätter fart på många processer i kroppen som gör att du bygger mer muskler totalt sett.
Mitt schema ser ut såhär, och det fungerar bra för mig:
Måndag: BEN! + massa mat…
Tisdag: Vila + Massa mat…
Onsdag: Rygg + Massa mat…
Torsdag: Vila + massa mat…
Fredag: Framsida överkropp (Bröst + mage) + Massa mat…
Lördag: Vila + Massa mat…
Söndag: Vila (Axlar/Armar) + Massa mat…Alltid fokus på flerledsövningar (Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpress, Latsdrag, Benpress osv.)
Se till att få rikligt med sömn (8-9 timmar per natt) Och ta gärna en eftermiddagslur på ca 1 timme…
Och framför allt:
DET TAR LÅNG TID ATT BYGGA MUSKLER! Kreatinet gör att du binder vätska, och har du aldrig använt det förut kan du gå upp ett par kilo då dina muskler sväller lite, men att säga nu att: Jag vill bygga upp mig som fan inför sommaren, och börja deffa i maj, ja, då får du väldigt begränsade resultat, då man måste ligga på kaloriöverskott för att bygga (som du säkert redan vet). Se till att ligga på ca 3000 kalorier per dag, så slipper du dra på dig överflödigt med fett på vägen, och träna hela kroppen hårt, så kommer resultaten…EDIT: Moget svar Arne!
Jo, jag kör på kreatin, gjort i snart en månad (gjort innan också), käkar alltid vitaminer och försöker hålla kosten bra, likadant med sömnen. Kör även riktigt hårda ben-pass.
En typisk vecka för mig:
Måndag: Rygg/underarmar
Tisdagar till fredagar involverar också mycket mat pga jobb
Tisdag: Ben/mage
Onsdag: Biceps/triceps
Torsdag: Bröst/axlar
Fredag-Söndag: antingen börjar jag om fr. månd o fortsätter, eller så vilar jag om jag har druckit etc.
Kör även var 5:e vecka som aktiv vilo-vecka.Håller just nu på och presser repsen 12, 10, 8
Dvs kör jag hantelpress t.ex. 21kg x 12 så ökar jag på nästa 23,5kg x 10, sen 26kg x 8 (tappat pga sjukdom nyligen)Men min största fråga här var hur jag ska utföra övningarna för att verkligen få stora muskler? (förutom bra kost och vila)
Dvs,
1. Bara fokusera på koncentriska fasen och nästan släppa ner vikterna (dvs ignorera den excentriska fasen)?
2. Köra snabbt på den koncentriska och långsamt på den excentriska?
3. Köra långsamt på både den koncentriska och excentriska fasen?Likadant ang. vissa övningar som t.ex. benpress, belastar man benen hårt som fan och t.ex. bara kör med 1 ben negativt så stärks musklerna runt knäskålan etc (ursäktar stavningen) men för att utnyttja detta maximalt ska man ta så mycket så man inte orkar gå enda ner, så borde man inte göra likadant på andra muskelgrupper (dvs påfresta riktigt mycket och kanske ignorera att köra exakt hela övningen ist) så att man påfrestar kroppen att bygga upp ännu starkare muskler för de tunga arbetet?
Förstår även inte varför det just är kalori-överskott man måste ha, är de inte bättre o bara käka massa protein o kolhydrater + grönsaker o frukt för vitaminer/mineraler?tack på förhand
14 mars, 2010 at 23:51 #325417Anonym anvandareMemberKoncentriska fasen – EXPLOSIVT, Exentriska fasen- LÅÅÅÅÅÅÅÅNGSAMT, det är the general way för bäst tillväxt, har jag hört…
14 mars, 2010 at 23:57 #325418Anonym anvandareMemberDet du ber om är det ultimata receptet på hypertrofi (muskeltillväxt), vilket är en otroligt diffus fråga då sanningen i detta fall inte är absolut. Och om det funnits ett sådant otroligt super-duper-mega-dunder-recept på att få den absolut optimala tillväxten på kortast tid, tror du inte redan att du hade hört om denna världsnyhet?
Sanningen i detta fallet är relativ och har för många faktorer för att säga till dig att du ska göra si eller så. Finns ett begrepp som heter ”Trial and Error”, vilket grundar sig i att man testar – och funkar det inte så ändrar man upplägget. Om det däremot funkar, så börjar man istället att finslipa smådetaljer.
Förövrigt så är det lite kort tid att bygga den enorma mängd muskelmassa du syftar till (”stor som fan”), för jag antar att du inte är stor som fan redan. Byggning handlar om tålamod och det finns inga quick-fixes, oavsett vad du läser i kvällspressen.
Lugna ner dig och sätt realistiska mål, testa vad som funkar för dig, se till att få i dig ditt näringsbehov, adekvat vila och en härlig/sund inställning till det hela så ska du se att du har kommit en bra bit på vägen bara där. Ett bra tips är att lära dig teknik, teknik, teknik, teknik – för om du bicepscurlar med hela kroppen – så spelar det ingen roll om du kör koncentrisk, isometrisk eller excentrisk träning.
15 mars, 2010 at 07:13 #325419Anonym anvandareMembergrekelito wrote:Det du ber om är det ultimata receptet på hypertrofi (muskeltillväxt), vilket är en otroligt diffus fråga då sanningen i detta fall inte är absolut. Och om det funnits ett sådant otroligt super-duper-mega-dunder-recept på att få den absolut optimala tillväxten på kortast tid, tror du inte redan att du hade hört om denna världsnyhet?Sanningen i detta fallet är relativ och har för många faktorer för att säga till dig att du ska göra si eller så. Finns ett begrepp som heter ”Trial and Error”, vilket grundar sig i att man testar – och funkar det inte så ändrar man upplägget. Om det däremot funkar, så börjar man istället att finslipa smådetaljer.
Förövrigt så är det lite kort tid att bygga den enorma mängd muskelmassa du syftar till (”stor som fan”), för jag antar att du inte är stor som fan redan. Byggning handlar om tålamod och det finns inga quick-fixes, oavsett vad du läser i kvällspressen.
Lugna ner dig och sätt realistiska mål, testa vad som funkar för dig, se till att få i dig ditt näringsbehov, adekvat vila och en härlig/sund inställning till det hela så ska du se att du har kommit en bra bit på vägen bara där. Ett bra tips är att lära dig teknik, teknik, teknik, teknik – för om du bicepscurlar med hela kroppen – så spelar det ingen roll om du kör koncentrisk, isometrisk eller excentrisk träning.
”Det du ber om..” är inte något piller som får mig i arnold-form på 1 vecka nej (eftersom jag vet att såna inte finns), jag vet att styrketräning kräver tid för att uppnå bra resultat, men innan körde jag mycket uthållighet och körde då långsamt koncentriskt och långsamt excentriskt, och detta visade inte ge några tecken på ”kul-muskler” precis.
Och jo, jag kanske är lite dålig på att formulera så ber om ursäkt för uttrycket ”stor som fan”, det jag syftade på var väl att dels öka arm måtten från 37 till 40, och dels bulka upp resten av kroppen lite till innan deffning (eventuellt pumpa upp lite mer under deffning t.o.m.)Och Wathier, den har jag också mer eller mindre hört, men aldrig kört riktigt tungt med den.. får väl börja nu
19 mars, 2010 at 14:41 #325420Anonym anvandareMemberDu kallar dig för erfaren gymmare och frågar om hur man bygger ”stora” muskler….? Hmmmm…
20 mars, 2010 at 14:19 #325421Anonym anvandareMemberWathier wrote:5. TRÄNA BEN! Sätter fart på många processer i kroppen som gör att du bygger mer muskler totalt sett.utveckla, har nämligen läst att det är bs
20 mars, 2010 at 14:40 #325422Anonym anvandareMemberJag tror på att ben utsöndrar mer anabola hormoner än vad det gör om man inte tränar ben, vilket jag tycker ger bättre återhämtning mellan passen…Det är dock väldigt oklart om det faktiskt är så att det gör någon skillnad…
På mig så fungerar det bra, och jag får som bäst resultat på kroppen totalt sett när jag har träningsperioder där jag kör ben väldigt hårt!
En bra artikel om detta ämne:
[http://traningslara.se/blogg/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/ http://traningslara.se/blogg/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/%5D
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.