Home › Forums › Bodybuilding › Förändring på kroppen, tid?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 augusti, 2006 at 22:45 #90758Anonym anvandareMember28 augusti, 2006 at 22:45 #978243Anonym anvandareMember
Jag har förstått att det tar tid att få resultat att träna, speciellt om man (som en del) tävlar och är extremt ”fylliga”/”stora”.
Själv har jag tränat lite mindre seriöst i 1år och har fått en bra grund, det syns ganska lått då jag är smal (->183cm och 63Kg).
Har läst EXTREMT mycket just(för att förstå bättre) nu under en månads tid för att komma upp i storlek, jag vill verkligen bli större.
Har alltid slarvat med maten och har haft svårt att ta åt mig näringen etc från kosten.Så har ju börjat äta protein/kolhydrats-tillskott + kreatin, och jag känner verkligen hur man bli något större, om man blir större i musklerna eller runt magen är svårt att säga tycker jag.
Men jag ger verkligen allt, kör stenhårt på träningen och äter mycket och rätt nu efter, före m.m träning.Men som sagt : Tid, det tar det, men går det att uppskatta ungefär hur lång tid det tar att ’se större ut’. (vet att det är olika från person till person)
Alltså ser jag skillnad (om jag gör allt rätt) efter 1år eller 1månad, det är så jag tänker.Mvh / Robin
28 augusti, 2006 at 23:20 #978244Anonym anvandareMemberDu lär märka hur lång/kort tid det tar för dig att märka resultat. Jag personligen märker positiv skillnad efter 1 perfekt månad, och jag tror de flesta nybörjare som sätter sig vid ritbordet och gör så mycket rätt som möjligt, gör så också.
Det är min erfarenhet i alla fall, finns säkert andra upplevelser.
28 augusti, 2006 at 23:47 #978245Anonym anvandareMemberJa, man märker resultat på en månad. Inte jättestora skillnader men ändå. Resultat som du mest märker själv då du kan plocka upp lite extra på skivstången etc.
Hur som helst. Om du vill deffa ner dig för att få synliga muskler så går det ganska snabbt om man har diciplinen (vilket kan vara nog så svårt!). Bygga massa är desto svårare och tar desto längre tid.29 augusti, 2006 at 00:24 #978246Anonym anvandareMemberrobin_nerf wrote:Men som sagt : Tid, det tar det, men går det att uppskatta ungefär hur lång tid det tar att ’se större ut’. (vet att det är olika från person till person)
Alltså ser jag skillnad (om jag gör allt rätt) efter 1år eller 1månad, det är så jag tänker.Mvh / Robin
Ett hett tips är att mäta dig själv med måttband en gång i månaden ungefär. Mät omkretsen på midja, arm, bröst/rygg, ben och över axlarna så ser du där svart på vitt att du blir större millimeter för millimeter.
29 augusti, 2006 at 00:27 #978247Anonym anvandareMemberhet tips…vänta och se
29 augusti, 2006 at 03:27 #978248Anonym anvandareMemberHur snabbt man ser förändringar beror på flera saker. Till att börja med har generna stor betydelse, det kan skilja rätt rejält mellan två personer, hur lätt eller svårt dessa har för att bygga muskler och styrka.
Är du nybörjare eller har du tränat kort eller lång tid. Hur länge du tränat spelar stor roll för hur fort det går. I början ökar man nästan oavsett hur man beter sig. Sen går det segare allt eftersom tiden går.
Kunskaper om träning och kost har också stor betydelse för framgång.
Om vi räknar med att en person har normala förutsättningar för att bygga muskler,alltså varken jättelätt eller supersvårt. Då borde synliga förändringar uppstå tämligen snabbt, även om kosten och träningen inte är perfekt. Med mycket nogrann kosthållning och träning kan resultatet de första månaderna för en nybörjare vara riktigt riktigt bra.
Jag har själv hjälpt några ungdomar genom åren med träning och kostråd. Det är inte alls ovanligt att de till och med har fått bättre resultat än andra ungdomar som börjat sin bana med att använda sig av otillåtna medel. Kunskaper kan aldrig ersättas med dessa medel. Att göra rätt från början är av stort värde. Lär du in en rörelse felaktigt kan det vara svårt att lära om den senare. Kostens betydelse för framgång är stor, jag tror till och med att den är viktigare än träningen. Det spelar ingen roll hur hårt du tränar om inte kroppen får det bränsle och byggstenar den behöver för att bygga muskler.Kroppen är anpassad för tider med mindre mat. Även om vi i dagsläget har hur mycket mat som helst tillgänglig har inte vår kropp fattat det och är helt enkelt kvar på den nivå som förhöll sig på stenåldern då matbrist kunde uppstå. Därför är det inte naturligt för kroppen att bära på stor muskelmassa som kostar energi. Det finns bara ett sätt att lura kroppen att den har råd med muskelmassa. Det är att äta mer än vad kroppen förbränner, först då kommer den fatta att den har råd med lite extra muskelmassa.
Glöm alltså det här med värsta magrutorna året runt om du vill bygga muskler effektivt och på snabbast möjliga sätt. Man får helt enkelt acceptera några gram fett på kroppen mellan varven om man vill öka sin muskelmassa. Därav bulk och deff. Först bygger man muskler och lägger på sig lite fett ,sen plockar man bort fettet och försöker bibehålla så mycket av muskelmassan som möjligt.
Den som påstår att man kan bygga muskler effektivt och ständigt vara hård, har antingen ruskigt bra gener eller använder otillåtna medel. Visst finns det även en hel del folk som varken har supergener eller använder otillåtna medel med rutor året om, men dessa personer brukar heller inte göra några större ökningar utan ser nästan lika ut år ut och år in. Ofta är det dessa som klagar och gnäller och säger att det inte går att bli stor utan preparat.Regel som gäller är alltså att käka tills man märker att man ligger på pluskalorier. Du som är väldigt lätt till din längd , det är bara att börja skyfla in käk i mängder. Träna hårt och lär känna din kropp. Efter ett tag märker du hur mycket stryk den tål utan att bli övertränad.
Till sist, att bli grov tar tid. Se till att du har roligt på vägen och bli inte fanatisk, det finns andra saker än träning i livet. Har man roligt och trivs får man bättre resultat, risken att man tröttnar eller blir utbränd är också betydligt mindre.
29 augusti, 2006 at 09:30 #978249Anonym anvandareMemberTack för ett underbart forum med många härliga personer och kommentarer.
Och tack till alla er som svarat om min fråga och fått mig att förstå bättre hur det går till:)Tack för ett visat intresse och en välskriven text ’Fortress’ :up:
Mvh / Robin
29 augusti, 2006 at 22:53 #978250Anonym anvandareMemberFortress; Den där goa texten du skrev har faktiskt gett mig lite inspiration. Mycket välskriven och fylld med råd för oss nybörjare. Tackar
30 augusti, 2006 at 00:08 #978251Anonym anvandareMemberFan, det där sammanfattade ju väldigt bra måste jag säga.. Tummen upp härifrån i alla fall :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.