Hur många övningar ska jag göra per muskelgrupp?

Home Forums Bodybuilding Hur många övningar ska jag göra per muskelgrupp?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #401275

    Tjena alla!
    Jag börjar på ett nytt gym imorgon som heter Onyx. Och det har mycket mycket mer maskiner jämfört med det gymmet jag gick på innan som heter Actic Nautilus ;) Så jag vill ha era kommentarer om hur många maskiner jag ska göra på t.ex armar, ben eller axlar eller rygg =)

    #62191
    #401276

    Vad sägs om inga maskiner? :)

    #401277
    Florin wrote:
    Vad sägs om inga maskiner? :)

    +1 :up:

    #401278
    Florin wrote:
    Vad sägs om inga maskiner? :)

    Jag skulle vilja säga det samma.

    Fria vikter, fria hantlar, call em whatever u want, tycker jag är BÄST.

    Försöker köra så mycket det går utan maskiner, jag har lärt kroppen och köra på det här sättet, och kroppen ger positiv respons tillbaks!

    MVH

    #401279

    Om dom har den där maskinen som heter musclebuild3000-anabolic så kan du gott köra alla övningar på den.

    Annars rekommenderar jag dig att lära dig alla basövningar, bänk, militär, böj, mark, chins. Sen kan du lägga till lite kompletteringsövningar på det så blir det bra ska du se.

    #401280

    Som Gober säger; lär dig basövningarna. Det är där du bygger grunden.

    Ett bra program av Rippetoe för nybörjare(önskar jag själv hade börjat med detta):

    [http://forum.body.se/showpost.php?p=550736&postcount=2]

    #401281

    Hur många övningar per muskelgrupp beror på vilka övningar du kör.

    Det kan räcka att man kör en övning ibland om man kör en riktig basövning, böj, bänkpress. Jag kör oftast 2 eller 3 övningar, beror lite på motivation och muskelgrupp.

    Ex.
    Bröst: Bänkpress, snedhantelpress, butterflymaskin
    Bicep: Stående curl med stång, enarmscurl i kabelmaskin

    #401282

    Det var ju grymt lite Beard!

    Provade själv på det där konceptet och det funkade verkligen inte för mej och många fler!
    Man bygger ju inte direkt upp sin fysik i början med så lite.
    Ursäkta men det där är verkligen bara att underhålla det man har byggt upp.

    #401283

    Vad är maskiner?

    [img=http://honkiie.se/wp-content/uploads/trollface.jpg]

    #401284

    Har faktiskt provat både och! och när jag bara köra fria vikter tycker jag att muskelaturen växer mer!
    Men i triceps vill jag gärna värma upp armbågarna i maskin.

    #401285
    Biccen wrote:
    Det var ju grymt lite Beard!

    Provade själv på det där konceptet och det funkade verkligen inte för mej och många fler!
    Man bygger ju inte direkt upp sin fysik i början med så lite.
    Ursäkta men det där är verkligen bara att underhålla det man har byggt upp.

    Neger vad? Han säger ju inte antal set osv, bara övningar. Tre övningar per muskelgrupp skulle jag inte kalla lite.

    #401286

    Hur mycket körde han i början hur mycket körde alla proffs alla i sverige eliten i början för att bygga upp sej? inte fasiken var det 3×10 3 övningar..

    99% av dom som kommer fram till mej och frågar mej om råd hur man bygger upp sina armar kör 3×10 3 övningar och dom får inga resultat… 3×10 är underhållsträning enligt mej.
    jag säger åt dom att köra mera och då börjar det hända saker.

    Nybörjare ska icke köra så lite men alla är vi olika visst, men enligt mej är det tok för lite.
    Arnold franco körde 1000 chins om dan hade dom dåliga ryggar nä? arnold körde massor av armträning i början med massor av set reps.

    i rest my case.. men säg inte åt en nybörjare att köra så lite det är bara så fel!

    #401287
    Biccen wrote:
    Hur mycket körde han i början hur mycket körde alla proffs alla i sverige eliten i början för att bygga upp sej? inte fasiken var det 3×10 3 övningar..

    99% av dom som kommer fram till mej och frågar mej om råd hur man bygger upp sina armar kör 3×10 3 övningar och dom får inga resultat… 3×10 är underhållsträning enligt mej.
    jag säger åt dom att köra mera och då börjar det hända saker.

    Nybörjare ska icke köra så lite men alla är vi olika visst, men enligt mej är det tok för lite.
    Arnold franco körde 1000 chins om dan hade dom dåliga ryggar nä? arnold körde massor av armträning i början med massor av set reps.

    i rest my case.. men säg inte åt en nybörjare att köra så lite det är bara så fel!

    Fast hur förklarar du alla som börjar med lågvolymsträning och plötsligt börjar växa? vilket händer för väldigt många. Man kan ju inte jämföra med hur proffs tränar då det är under helt andra förutsättningar, både genetiskt och pga av doping.

    Själv körde jag vid 16års ålder som proffsen gör, klassig BB-split med massa övningar och set, jag växte som fan första året som alla andra nybörjare gör, sen stannade jag upp, efter 3-4år började jag till och med bli svagare för varje pass. Sen tröttnade jag och la av.

    Nu när jag tagit upp träningen igen efter många, många år har jag hittat en annan väg och kör totalt tvärtom och har fått bättre resultat på ett halvår än vad jag fick på 3 år i min ungdom.

    Som nybörjare, speciellt som ung grabb kan man köra på nästan hursomhelst och hur mycket som helst med bra resultat, men det håller inte i längden, inte om man kör utan doping eller har de genetiska förutsättningar som ett få tal har för att kunna köra en jävla massa volym utan att bli övertränad.

    Jag säger inte att du har fel, du är ju erfaren, stor och stark, och för några få funkar det säkert att köra på som du säger år efter år. Men att säga att alla ska köra en jävla massa set och reps tror jag faktiskt inte mycket på :)

    #401288

    Hur mycket körde han i början hur mycket körde alla proffs alla i sverige eliten i början för att bygga upp sej? inte fasiken var det 3×10 3 övningar..

    läs det jag skriver i stället! ”i början” då var dom inte proffs!!

    men jag tycker det är ”FEL” att REK en nybörjare att köra era program som redan har byggt upp er fysikmässigt och inte fan tror jag ni körde 3×10 3 övningar i början!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.