Home › Forums › Bodybuilding › Personvågar – Vilken är bäst i test?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 april, 2010 at 05:21 #57858Anonym anvandareMember8 april, 2010 at 05:21 #324504Anonym anvandareMember
Har suttit och roat mig med att titta runt på personvågar, inför invägning (veckan/dagarna innan) antar jag de flesta lånar ihop ett par vågar om man ligger på gränsen till sin viktklass.
Men om man skulle välja en våg fram tills dess, vilken väljer man?
Naturligtvis finns det vågar som är kalibrerade och godkända, men då kostar de oftast 5-6tusen kronor.Kanske kan man skaffa billiga kalibreringsvikter och kontrollväga dom emellanåt istället?
Nu verkar jag väl som en petimeter, men det finns ingen vettig tråd om personvågar på body och ändå är det något jag misstänker många medlemmar här använder varje dag.
Hittat ett test från 08/09 på tio olika vågar, en visade rätt och övriga fel med minst 100-200gram. Men jag misstänker att det bara rör sig om ”dagsform”, helt enkelt var den som köptes in rätt i prick från tillverkarens synvinkel.
Men säger flera oberoende tester samma sak så ger jag mig…Nu pratar jag inte personvågar med andra egenskaper än att väga exakt rätt, kroppsfettsmätare och annat dravel inbyggt är i alla fall för min del totalt ointressant.
Har ni några tips gott folk?
Ps. tråden skapas under Bodybuildning pga just invägningen i viktklasser, detta borde vara lika viktigt som något annat.
8 april, 2010 at 22:37 #324505Anonym anvandareMemberDigitala är ju överlag mer opålitliga än analoga om man inte är väldigt tung.
Analoga kan ibland kärva om man väger tungt, har varit med om det själv.Men nu pratar jag från vägning till vägning, tycker dock det är viktigt.
Inte kul med en våg som slår 2 kg på 30 sekunder.9 april, 2010 at 01:11 #324506Anonym anvandareMemberJust nu har jag en digital, och när jag väger mig ställer jag mig alltid på den tre gånger.
Visar den fel (vilket de flesta tydligen gör med ett par hekto minst) så visar den i alla fall konsekvent fel.Undrar just om det finns billiga kontrollvikter att köpa någonstans?
9 april, 2010 at 01:22 #324507Anonym anvandareMemberUndrar varför digitala vågar visar så fel? Jag har en och blir lite ledsen i ögat varje gång jag väger mig. Det kan skilja ett par kilo beroende på hur jag står på den. Och då försöker jag verkligen stå som en normalt funtad människa brukar stå på en våg.
Vilken våg vann det där testet du kollade på Albin?
9 april, 2010 at 01:23 #324508Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Just nu har jag en digital, och när jag väger mig ställer jag mig alltid på den tre gånger.
Visar den fel (vilket de flesta tydligen gör med ett par hekto minst) så visar den i alla fall konsekvent fel.Undrar just om det finns billiga kontrollvikter att köpa någonstans?
Det är ju det viktigaste för husbruk, men mindre bra om man har problem med invägning och det konsekventa felet är 1.5 kg.
9 april, 2010 at 01:30 #324509Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Undrar varför digitala vågar visar så fel? Jag har en och blir lite ledsen i ögat varje gång jag väger mig. Det kan skilja ett par kilo beroende på hur jag står på den. Och då försöker jag verkligen stå som en normalt funtad människa brukar stå på en våg.Vilken våg vann det där testet du kollade på Albin?
beurer-gs27 (Finns förövrigt i en hel uppsjö olika färger/mönster)
Frågan är bara om det inte var så att just den vågen man prövade var bästa tillverkade exemplaret den veckan, dvs tvärt emot måndagsexemplar.Om Beurer GS27 konsekvent är såpass exakta hade vart intressant att veta…
Vincent: Nej 1.5kg hade kunnat sluta i katastrof, gäller nog att kontrollväga på flera olika vågar av olika märken ett bra tag innan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.